SP Utrecht wil ‘wethoudersnorm’
Ingehuurde externen, directeuren van welzijns- en culturele instellingen en hoge ambtenaren in Utrecht mogen niet meer verdienen dan de wethouder. De Utrechtse SP doet een voorstel om, in navolging van de premiersnorm voor salarissen in de landelijke publieke en semi-publieke sector, een ‘wethoudersnorm’ op lokaal niveau te introduceren.
110.000 euro
SP-fractievoorzitter Tim Schipper: ‘Niemand die voor de publieke zaak werkt zou meer moeten verdienen dan de eindverantwoordelijken.’ De SP wil dat voortaan iedereen die voor de gemeente werkt onder de wethoudersnorm valt. Schipper: ‘Dit betekent dat het salaris nooit meer dan dat van een wethouder mag zijn, een royale vergoeding van 110.000 euro bruto per jaar, exclusief pensioenopbouw.’
Externen
Het AD publiceerde onlangs een overzicht waaruit blijkt dat bij de gemeente Utrecht 204 externen een contract hebben met een vergoeding van meer dan 75 euro per uur. De gemeenteraad had juist vorig jaar afgesproken dat dat uurtarief de bovengrens is en dat contracten boven de 75 euro per uur via het college moesten lopen. ‘Nu blijkt dat een flink deel van die topcontracten nog steeds doorloopt of zelfs is verlengd. Daar willen we vanaf.’
Acht jaar ingehuurd
Het leidt tot excessen, zegt Schipper. ‘Zoals de extern ingehuurde coördinator luchtkwaliteit die in vierenhalf jaar tijd anderhalf miljoen euro verdiende aan de gemeente. Of iemand uit de projectorganisatie stationsgebied die al acht jaar wordt ingehuurd voor een salaris dat fors boven de wethoudersnorm ligt. Dan kun je dus beter ambtenaren opleiden en de kennis in de organisatie brengen.’ Het leidt er zelfs toe dat ambtenaren uit dienst treden, voor zichzelf beginnen en zich door de gemeente laten inhuren voor meer geld dan hun oude salaris, zegt Schipper.
Directeuren
Voor zover de SP-leider weet zijn er op dit moment geen Utrechtse ambtenaren die meer verdienen dan 110.000 euro. ‘Maar wel directeuren van welzijnsorganisaties en culturele instellingen. Dat is ook belastinggeld.’
Amsterdam
Onlangs pleitte ook de SP in Amsterdam voor deze wethoudersnorm. Daar werd het voorstel door de gemeenteraad en de stadsdeelraden verworpen. Niet erg bemoedigend? ‘Nee, maar soms moet je een onderwerp eerst een paar keer onder de aandacht brengen, voordat anderen de logica ervan inzien. Ons voorstel wordt in elk geval gesteund door Trots en Leefbaar Utrecht.’
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het honorarium van een externe kun je niet gelijkstellen met een salaris van iemand in vaste (loon)dienst. Een externe vanaf hbo-niveau moet al gauw een jaaromzet draaien van minimaal 100.000 euro, wil hij er een "salaris" aan overhouden van pakweg 60.000 euro. Bij een ZZP-er gaat veertig mille op aan bedrijfskosten, pensioenvoorziening, en hoge premies een inkomensverzekering tegen arbeidsongeschiktheid en ziekte. Bij interimmers die in vaste dienst zijn bij een uitzendbureau ligt het rekensommetje wat ingewikkelder, maar de uitkomst in uurtarief is vergelijkbaar met die van een ZZP:-er.
Als een externe een jaar lang 40 uur per week 100 euro kan declareren, heeft hij een omzet: van pakweg EUR 200.000,-- Hij moet dan wel een bezettingsgraad hebben van 100%. Bij zo'n hoge omzet kan hij sparen voor magere jaren. Vaak haalt hij geen 100% bezettingsgraad: opdrachten sluiten vaak niet naadloos op elkaar aan. Daarnaast heeft ook een ZZP-er improduktieve (niet-declarabele) uren. Een minimale norm voor het uurtarief van een (hooggekwalificeerde) externe is minimale jaaromzet gedeeld door 1.000 declarabele uren. Wat weinig mensen zich realiseren, is dat een HBO-er in vaste dienst per produktief uur (en dat zijn er echte niet veel meer dan 1.000 per jaar!) al gauw EUR 80,-- kost. Kortom: een uurtaief van EUR 100,-- voor een gekwalificeerde externe is zeker niet exorbitant. De casus waarin eeen extern 4,5 jaar lang 3,3 ton declareert is dan ook niet representatief voor de beroepsgroep.
1) Externe inhuur moet alleen ingehuurd worden om specifieke kennislacunes te dichten of voor specifieke functies (bijv. 2 dagen per week projectdirecteur) en niet om jaren en jaren normale functies te vervullen. Een goed adviesburo zal dit ook nooit doen maar aanbieden om de adviseur in kwestie in dienst te laten treden bij de opdrachtgever of de opdrachtgever door te verwijzen naar een werving en selectieburo.
2) De functie minister-president is niet parallel aan de functie van een wethouder maar aan die van de burgemeester. Wil de SP een logisch argument hebben en niet een drogreden om de externe salarissen te verlagen dan moet ze bepleiten dat de norm gesteld wordt op het salaris van de burgemeester. Dan is de logica kloppend. Maar dat betekent ook dat de norm iets hoger ligt want een burgemeester is 1 schaal hoger dan een wethouder.