Advertentie

‘Slavernijmuseum hoort thuis in Caribisch Nederland’

De beste locatie voor het op te richten slavernijmuseum moet volgens de Caribische eilanden zeker niet in Europees Nederland worden gezocht.

08 december 2022
Attributen die herinneren aan slavernij liggen in Amsterdam.

Het beoogde slavernijmuseum moet in het Caribisch gebied komen en niet in Amsterdam. Dat vinden de dialooggroepen van de eilanden op de Cariben. ‘Je kunt dit maar een keer goed doen.’

Juridisch Adviseur

Gemeente Steenbergen
Juridisch Adviseur

Strategisch beleidsadviseur Natuur en Landschap

Gemeente Utrechtse Heuvelrug
Strategisch beleidsadviseur Natuur en Landschap

Dat zegt Arthur Sealy, coördinator van de Dialooggroep Bonaire. Vandaag vindt onder leiding van premier Rutte de Catshuissessie van het kabinet over het slavernijverleden plaats.

Historisch

Het standpunt betekent huiswerk voor het hele kabinet. Tien jaar geleden strandde een Nationaal Historisch Museum door ruzie over de locatie in Arnhem waarna een volgende bewindsman dat hele museum maar schrapte. Over de exacte locatie van het slavernijmuseum is nog geen duidelijkheid.

Bibliotheek

Alle dialooggroepen van de Caribische eilanden willen het slavernijmuseum in het Caribisch gebied en niet in Europees Nederland. Ieder eiland heeft een eigen dialooggroep, niet alleen Bonaire, Saba en Sint Eustatius maar ook de landen binnen ons koninkrijk op de Cariben, Sint Maarten, Curaçao en Aruba. Ze willen eveneens invloed op het hele gebeuren, zoals hoe het museum eruit komt te zien. Op de eilanden denken ze aan een museum met een bibliotheek en een multifunctioneel centrum.

Onderzoek

Met een museum ter plekke hebben de inwoners van nu informatie en kunnen ze beter onderzoek doen naar hun voorouders en kan het ook voor onderwijsdoeleinden dienen. Een dringende waarschuwing van de eilanden aan het kabinet: ‘Je kunt dit maar een keer goed doen.’

Gedenkteken

Daarnaast wil de Dialooggroep Bonaire een digitaal gedenkteken met de stambomen van tot slaaf gemaakten, zodat de inwoners en bezoekers van nu kunnen zien waar hun voorouders vandaan komen en waar ze zijn uitgebuit. Arthur Sealy zegt dat de dialooggroep het zich zo voor stelt, dat een bezoeker de achternaam intikt en dat dan de hele stamboom, inclusief de tewerkstellingsgeschiedenis, eruit rolt. Het idee van een gedenkteken is naar het kabinet gestuurd, maar een reactie is tot op heden uitgebleven.

Riemen

De reden voor een museum op de eilanden is simpel. Op de eilanden weten weinigen van de slaventijd van hun voorouders. Artefacten zoals trommels of landwerktuigen of kleding zoals hoeden en riemen of bellen, waarmee de slaven naar het land werden gemaand, liggen in Amsterdam, Caracas, Willemstad of Madrid en niet op de eilanden waar ze als tot slaaf gemaakten verbleven.

Gebouwen

Sealy zegt dat vrijwel alles op Bonaire herinnert aan de slaventijd, maar dat niemand er het fijne van weet. Zo is het huis van de gezaghebber door tot slaaf gemaakten gebouwd, net als het gebouw waar de eilandsraad vergadert. Of neem het gebouw van de Cuba Company, nu een café. Het is gebouwd met geld dat kwam van een tot slaafgemaakte vrouw, Aldersina Janga. Ze had een paar honderd gulden gekregen om haar vrijheid te kopen. Maar besloot het te schenken voor een school, dat nu, eeuwen later, een café is. Sealy hoopt op een snel en positief antwoord van het kabinet.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

PJ Westerhof LL.M MIM
Dit is toch een 'no-brainer'?
Of wordt hier eerst nog een 'inclusieve' commissie voor opgetuigd?

Dat slavernijmuseum hoort thuis in Caribisch Nederland.
Met een dependence in Nederland. Want helaas beschikt niet elke Nederlander over de middelen om af te reizen naar het slavernijmuseum in het Caribisch gebied.

Te simpel?! Heus?!
T. Simpelmans
Alsof iedere Nederlander daarheen wil. Behalve een paar subsidiesponsen interesseert het he-le-maal niemand.
Hielco Wiersma
'En, en' is de beste optie. Dan kan ieder land/gebied zelf richting geven aan de invulling van een museum. Een bezoek brengen is in dat geval ook geen probleem.
Hans Bakker
We kunnen ons beter richten op de hedendaagse vormen van slavernij: de manier waarop we in Nederland met arbeidsmigranten omgaan. Die werken tegen alleen minimumloon in onze distributiecentra, zonder pensioen. Onze hele voedselketen die drijft op arbeidsmigranten. Slachterijen, kassen. Dit kunstje flikken we ons al sinds de jaren ‘60 van de vorige eeuw. Eerst met Turken en Marokkanen, nu met Polen, Bulgaren etc. Laten dat aanpakken in plaats van dit geneuzel over slavenhandel.
Hielco Wiersma
Iedere medaille heeft twee kanten. Dit is ook het geval met het slavernij verleden, te weten o.a. de Surinaamse/Caribische zijde en o.a. de Nederlandse zijde. Tussen beide zijden zitten grote verschillen. Mede gelet op alle eisen die rond het excuus-proces worden gesteld lijkt een museum in beide gebieden de beste oplossing.
P. Smit
Mede gelet op alle eisen die rond het excuus-proces worden gesteld stel ik voor het bij excuses op een gewenste datum te laten. 'Ze' kunnen voor wat de rest betreft 'm'n rug op. Het wordt imho steeds duidelijker dat het 'de slachtoffers' alleen maar om geld gaat!
Advertentie