Advertentie

Regeerakkoord

Het regeerakkoord bevat een aantal voor ambtenaren belangrijke passages. Die passages blinken echter niet uit in duidelijkheid. Integendeel, ze roepen vooralsnog vooral vragen op. Zo staat in het regeerakkoord niet alleen vermeld dat het kabinet de lonen gaat bevriezen. Ook zal het ambtenarenrecht worden gelijkgetrokken met het arbeidsrecht. Dit lijkt wel duidelijk, maar hoe wordt dit aangepakt?

03 november 2010
Betekent deze passage dat het ontslagrecht voor ambtenaren gelijk wordt getrokken en dat de overheidswerkgever voortaan eerst naar de kantonrechter of naar UWV moet om een werknemer te kunnen ontslaan? Op dit moment kan de overheidswerkgever de ambtenaar ontslaan zonder voorafgaande toetsing. Pas achteraf beoordeelt de bestuursrechter of het ontslag terecht was of niet.

Een aanpassing van het ontslagrecht is een forse ingreep, met grote gevolgen voor de rechterlijke macht. Bestuursrechters zullen plaats moeten maken voor kantonrechters. De werklast van het UWV zal worden vergroot, omdat dan ook aanvragen voor een ontslagvergunning voor ambtenaren moeten worden getoetst.

Ziet de passage in het regeerakkoord ook op de uitkeringssituatie van ambtenaren? Ambtenaren hebben naast hun WW-uitkering doorgaans ook aanspraak op bovenwettelijke uitkeringen, die fors kunnen oplopen naarmate de ambtenaar ouder is en langer in overheidsdienst. Wat gebeurt daarmee? Is het de bedoeling dat deze uitkeringen gelijk worden getrokken? En staat daar dan tegenover dat ambtenaren bij ontslag ook in aanmerking kunnen komen voor een ontslagvergoeding à la de kantonrechtersformule?

Het zal allemaal nog moeten worden uitgewerkt. Dit geldt ook voor de volgende passage in het regeerakkoord: “Voor de overgang van werk naar werk voor ambtenaren moeten dezelfde voorwaarden gelden als voor werknemers in de private sector”. Kan iemand mij uitleggen wat hiermee wordt bedoeld? Op welke voorwaarden voor werknemers in de private sector wordt hier gedoeld? Natuurlijk geldt dat zoveel mogelijk moet worden voorkomen dat mensen in de WW komen. Maar dat geldt nu ook al, zowel voor werknemers in de private sector als in de overheidssector. Zowel de ontslagen ambtenaar als de ontslagen werknemer met aanspraak op WW moeten bovendien solliciteren, willen zij hun aanspraak behouden. Die sollicitatieplicht is niet beperkt tot de ‘eigen’ sector.

Juist de overheidswerkgever heeft er een groot belang bij te voorkomen dat ambtenaren worden ontslagen, en dat ontslagen ambtenaren zo snel mogelijk weer aan het werk gaan. De overheidswerkgever is immers eigenrisicodrager voor de WW en de bovenwettelijke uitkeringen, zodat de uitkeringslasten op hem blijven drukken. Dat eigenrisicodragerschap is overigens wel de reden dat betwijfeld kan worden of de vermindering van het aantal ambtenaren – ook een plan uit het regeerakkoord – wel daadwerkelijk tot bezuinigingen zal leiden.

Veel vragen, weinig antwoorden. Wat het kabinet beoogt met de gelijktrekking van het ambtenarenrecht is volstrekt onduidelijk. Meer flexibiliteit? Of een platte bezuiniging? Wie het weet mag het zeggen.

Anja Hoffmans
Advocaat bij Clingendael Advocaten

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie