Advertentie
bestuur en organisatie / Redactioneel

Rampzalige communicatie

Nederland heeft veel overheid, veel diensten, afdelingen, heel veel procedures en prachtige samenwerkingsschema’s. Dat bleek maar weer eens toen het bedrijf Chemie-Pack in de gemeente Moerdijk in vlammen opging. Een grote zwarte wolk verduisterde de hemel en iedereen vroeg zich af of al die verbrande chemicaliën een risico voor de volksgezondheid vormden.

20 januari 2011
De woorden ramp en crisis vielen snel. Onderdeel van zo’n calamiteit is dat de autoriteiten, want zo laten zij zich graag noemen in zo’n situatie, de bevolking informeren over wat er gaande is en wat te doen. Zoiets heet crisiscommunicatie. Landelijk hebben we daar het Nationaal CrisisCentrum (NCC) voor dat met de site crisis.nl en alarmnummers de bevolking moet informeren. Natuurlijk raakten site en telefoonlijnen overbelast.

Provinciaal zijn daar regionale rampenzenders voor, die weinig of geen nieuws kregen. En lokaal konden er vlugschriften worden uitgedeeld en ‘geluidswagens met vastgestelde teksten’ worden ingezet. Zo schrijft het rampenplan voor.

Inmiddels weten we dat bij alarmfase GRIP 3 de lokale burgemeester, die van Moerdijk, de calamiteit mag coördineren en mag roepen dat ‘er geen gevaar is voor de volksgezondheid’.
Bij GRIP 4, de hoogste alarmfase, mag de burgemeester van Breda, die aan het hoofd van de veiligheidsregio staat, het stokje van zijn Moerdijkse collega overnemen om een realistischer beeld van de risico’s voor de volksgezondheid te schetsen. Maar dan is iedereen al ernstig verontrust, omdat via de media duidelijk is geworden dat er wel degelijk hoge concentraties van gevaarlijke stoffen zijn neergeslagen.

Omdat de zwarte wolk ook uitwaaierde over een andere veiligheidsregio heeft de belangrijkste burgemeester daar, die van Dordrecht, ook recht op een eigen communicatiebeleid.
Later zouden een waterschap, het Openbaar Ministerie, het RIVM, twee ministers, de provincie, de GGD, en ik zal nog wel een aantal instanties zijn vergeten, ook nog een duit in het zakje doen.

Ondertussen negeren al die instanties de sociale media. Via Twitter en Facebook gaat elk niet gecheckt feitje een eigen leven leiden, maar gelukkig hebben dé autoriteiten daar geen notie van. Tja, en dan is het een zooitje, om het maar even plat uit te drukken. Natuurlijk moet er dan minimaal een kop rollen, en daarvoor stelde de tegen zijn pensioen aan zittende burgemeester van Moerdijk zich beschikbaar. Exit: Wim Denie. Probleem opgelost! Of...?

Nu volgen de evaluaties en onderzoeken over hoe het zo mis kon gaan. En dan? Waarschijnlijk komt er een nieuwe autoriteit op het gebied van de crisiscommunicatie die de communicatie tussen Rijk, veiligheidsregio’s en het lokale niveau moet verbeteren. Op zijn minst komen er nieuwe samenwerkingsplannen. Zoiets lijkt me typisch Hollands.

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hajo P. Strik / Communicatie adviseur
Tja, en dan nu de brand in A'dam West.
Ben inwoner van Velsen-Zuid, maar qua communicatie ook hier bedroevend. Vooral tweedeling, qua doelgroep informatie. Het sociale netwerk van de meeste bewoners zorgde voor snelle informatie. Inderdaad, er verscheen iets op de website van Velsen en RTVNH, maar wat als de wind echt was gedraaid? Het grote aantal onwetenden, vooral ouderen die niet op internet zitten of (toevallig) naar de lokale media luisteren, zal dan in heel korte termijn moeten worden gewaarschuwd. Ik pleit er in dit verband voor om de optie SMS te gebruiken. De techniek is er om iedereen, ongeacht provider, via SMS te waarschuwen en (naar de TV) te verwijzen.
Het kan paniek voorkomen en er is GRIP op de zaak.
hans / --
Veel nieuwe burgemeesters te benoemen.Advies aan de gemeenteraden: selecteer op bekwaaamheid in crisissituaties. Honderden miljoenen worden gespendeerd aan materieel en personeel. Veel hoge en duurbetaalde functies en als er iets gebeurt gaat het mis.
We moeten leren uit de praktijk wordt steeds gezegd: wellicht kunnen we nu aan de slag gaan en voor die tijd leren hoe om te gaan met situaties. Niet teveel leidinggevenden, meer aanpakkers en doeners.
Bert de Rooij / Integrale veiligheidsadviseur
Deze brand ( nauwelijks ramp te noemen !) laat weer eens zien dat er door bestuurders en uitvoerders, waarschijnlijk ook door vele wisselingen op dit niveau door de jaren heen weinig tot niets geleerd wordt, steeds worden weer dezelfde fouten gemaakt. Het COT waarschuwde al zo'n 20 jaar terug n.a.v. een brand in Rotterdam rijnmond, dat je NOOIT moet roepen : er is geen gevaar voor de volksgezondheid !. Toch stinken ze er weer in. Wat dat betreft mag SBS 6 , mevr. v. Wingerden als reporter een compliment ontvangen: Zij was de ENIGE, die de bevolking opriep om ook de mechanisch ventilatie uit te zetten ! Bravo !
Pim Knopper / Raadsgriffier
Over gebruik van sociale media: zie www.crisiswerkplaats.nl even scrollen en dan : wijsheid van de massa-10 dagen Moerdijk
peter stevems
Natuurlijk moet je niet gaan roepen dat er niets aan de hand is als er een chemische opslagplaats in brand staat.
Arjan van de Leur / Hoofd Communicatie gemeente Alkmaar
Het lijkt erop dat er nog meer rampen moeten plaatsvinden voordat het besef in politiek-bestuurlijk Nederland doordringt dat crisiscommunicatie een vak is. Politie en brandweer hebben de beschikking over goed getrainde woordvoerders die een ‘hard piket’ kennen en bij nacht en ontij de media te woord staan bij uiteenlopende calamiteiten. Als de calamiteit wordt opgeschaald tot GRIP 2 of hoger, dan gaat ’t veelal mis. De burgemeester stuurt de rampenstaf aan en diens communicatieadviseur mag daarbij aanschuiven. In veel te lange vergaderingen gaat het dan vooral over operationele aangelegenheden; het onderwerp communicatie komt in de laatste vijf minuten nog aan bod. Het is de vraag of het actiecentrum Communicatie dan al is opgetuigd: in veel regio’s kennen de gemeentelijk communicatieadviseurs slechts een vrijwillige opkomst.

De duinbranden Schoorl vormden aanleiding om op regionale niveau in Noord Holland Noord communicatie-expertise te bundelen met als doel: een snelle beschikbaarheid (binnen 30 minuten) van een actiecentrum Communicatie bij calamiteiten vanaf GRIP-2. Er geldt nu een hard piket voor drie goed getrainde communicatiefuncties, te weten: calamiteitenvoorlichting (tot GRIP-2), hoofd actiecentrum communicatie en communicatieadviseur beleidsteam. Bij de selectie werd vooral gekeken naar leidinggevende competenties, bestuurlijke inschatting en natuurlijk overwicht binnen een beleidsteam. Naast de drie kernfuncties zijn plm. veertig gemeentelijk communicatieadviseurs getraind in de uiteenlopende communicatiefuncties tijdens rampen. Nadrukkelijke aandacht werd besteed aan het omgaan met Cedric (het interne communicatiesysteem bij GRIP-situaties) en het benutten van Social Media. Praktijkoefeningen en trainingen werpen nu hun vruchten af: bij recente ‘GRIP-3-branden’ was de communicatiefunctie binnen een half uur operationeel, was een deel van het interne berichtenverkeer te volgen op websites en Twitter en werd via de rampenzender ieder half uur een update gegeven door de burgemeester of communicatieadviseur. Dat vroeg van de burgemeester wel een strakke vergaderdiscipline: 45 minuten overleg en 15 minuten beschikbaar voor het afleggen van een (pers)verklaring.

Crisiscommunicatie is gebaat bij een optimale samenwerking tussen communicatieprofessionals die hun vak verstaan en die bij rampen snel beschikbaar zijn (hard piket). Daarom is een nieuwe (landelijke) autoriteit voor crisiscommunicatie – zoals Binnenlands Bestuur suggereert – niet noodzakelijk. Veiligheidsregio’s, gemeenten, landelijke overheid en anderen moeten meer hun krachten bundelen. Oh ja, hard piket, trainen en oefeningen kosten wel geld… Prioriteit hieraan geven is noodzakelijk: in het belang van het recht op goede informatie aan burgers en getroffenen bij rampen!
Kritikus / Geen Hagenees
Weer typisch gevalletje van beste stuurlui..

De brand bij Chemie-Pack in Moerdijk was GEEN ramp.
Er waren en zijn geen gevaren voor de volksgezondheid geweest.
Kortom, burgemeester Wim Denie had het gewoon bij het rechte eind.

Dat die hufters van de de hulpdiensten en de journalisten onbeschermd op het brandterrein rondliepen, is hun eigen schuld. Dat kun je moeilijk de bestuurders verwijten.
Rampant / trl
Waarom de burgemeester het veld moest ruimen is me een raadsel, hij deed het uitstekend, hooguit wat geïrriteerd tegen de persmuskieten die spijkers op laag water zochten.
Wouter Jong / Coordinator Crisisbeheersing
Van Zwam komt met veel terecht commentaar maar wat mist is de oplossing die hij zelf voor het geschetste probleem ziet. In die zin lijkt er weinig anders op te zitten dan toch de plannen aan te passen.
Advertentie