Advertentie

Provincies: snel eigen inwonersbelasting

De provincies manen het kabinet tot snelle invoering van een provinciale belasting. Die belasting moet in de plaats moet komen van de 'opcenten' op de Motorrijtuigenbelasting, die na de gefaseerde invoering van de kilometerheffing vanaf 2012 geleidelijk zullen verdwijnen.

17 november 2009

Noodzakelijk
De provincies zullen in 2012 naar schatting 260 miljoen euro inkomsten mislopen uit de opcenten, die de provincie heffen op de motorrijtuigenbelasting. Als de kilometerheffing in 2014 volledig is ingevoerd, zou het gaan om een bedrag van 2,3 miljard euro aan gederfde inkomsten. 'Dat geldt hebben de provincies wel nodig voor de noodzakelijke taken uit te kunnen voeren,' zegt Bettine van Bavel van het Inter Provinciaal Overleg (IPO).

Huishoudingheffing
Hoogleraar openbare financiën aan de Universiteit van Twente, Peter Boorsma, verwacht dat er gekozen zal worden voor een 'huishoudenheffing'  of met een andere naam 'ingezetenenheffing'. De provincies zullen dan binnen een bepaalde bandbreedte zelf de hoogte kunnen bepalen van die heffing, die per huishouden geheven wordt. Boorsma pleitte al in 2002 als voorzitter van de naar hem vernoemde commissie voor invoering van zo'n huishoudenheffing of voor een heffing op de onroerendezaakbelasting op het moment dat de kilometerheffing zou worden ingevoerd. 'Maar het Rijk zag een OZB-verhoging als onaantrekkelijk; toenmalig minister Zalm heeft zelfs het gebruikersdeel afgeschaft. Dat zal nu niet veel anders zijn.' Dus dan is invoering van zo'n speciale provinciale heffing, die zou kunnen meeliften op de waterschapbelasting, volgens Boorsma het meest voor de hand liggende.

Geld tekort
Dat het wetsvoorstel voor de kilometerheffing al naar de Kamer is gestuurd, zonder een uitgewerkt plan voor de provinciale opcenten, baart het IPO zorgen. 'Wij hebben weliswaar de toezegging dat er een andere belastingfaciliteit wordt ingevoerd en we gaan daar ook over in overleg met het Rijk. Maar het is wel belangrijk dat dat snel geregeld is, want anders komen wij geld tekort,'  zegt Van Bavel. In principe is er volgens haar afgesproken dat de inkomsten voor de provincies gelijk zullen zijn aan de opcenten.

Provinciefonds
Hoogleraar Boorsma wijst er juist op dat de inkomsten van de provincies ter discussie staan. De discussie over de hoogte van de korting van het provinciefonds, na een advies van de Raad voor Financiële Verhoudingen, is er volgens hem mede de reden van dat er nog geen uitgewerkt plan is ter vervanging van de opcenten. Boorsma ziet in het Provinciefonds overigens nog wel een alternatief voor de speciale provinciale belasting. 'Het Rijk zou er ook voor kunnen kiezen uit de algemene middelen de bijdrage aan de provincies te verhogen, dan heb je geen aparte belasting nodig.' Nadeel bij die variant is volgens Boorsma dat de provincie dan juist minder zichtbaar wordt. 'Als je belasting heft voor een taak, komt daar democratische controle op, en letten burgers op die taak. Daarom zou het juist goed zijn als er een provinciale belasting te heffen.'

 

Reacties: 23

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

007
Volgens mij is het nog niet zo lang geleden dat er een of meerdere provincies in de problemen kwamen, omdat ze hun grote overschotten bij Icesave hadden gestort. Dan heb ik het nog niet eens over de "beleggingsgate" van diverse provincies. Het lijkt er op dat zij, net als vele goede doelen, graag hun hobbies willen blijven doen met geld van de burgers. Inwonersbelasting is dus volstrekt overbodig!
dolf de gruijter / beleidsmedewerker
Als ik het goed begrijp ga ik dus straks als niet autobezitter via de provinciale belasting meebetalen aan het feit dat de autorijders lasten bespaard moeten worden. Rekeningrijden mooi, maar verdeel wel alle lasten binnen de categorie automobilisten en haal niet een deel elders.
Tom / ICT beheerder
Kop is fout. Had moeten zijn:
Provincies: Snel meer mogelijkheden de kleine man nog meer uit te persen.

Aantoonbaar is dat rekeningrijden (de kilometerheffing) een gemiddelde automobilist straks minimaal 80 euro per maand meer gaat kosten - en dat alleen met vergelijk huidige wegenbelasting!.

Maar duurder zou het niet worden, toch?

Waar zijn we mee bezig? Waarom moet alles en iedereen altijd gecontroleerd kunnen worden?
Peter Nagtegaal / adviseur
Een discussie over geld is denk ik pas interessant wanneer de discussie over de taak en rol van de provincies als middenbestuur heeft plaatsgevonden.
W.Wilkens
Nog niet zo lang geleden, ging de discussie over de rol van de provincie in ons binnenlands bestuur. Hierover is het akelig stil geworden.
Het lijkt mij verstandig eerst hierover eens van gedachten te wisselen om pas hierna eens te kijken of de belastingdruk verzwaard moet worden voor een mogelijk overbodige bestuurslaag.
Zo gezien heeft Boorsma absoluut gelijk.
Wim
Een nieuwe verkapte lastenverzwaring is het dus gewoon voor alle burgers. De automobilist gaat echt niet minder door het rekeningrijden betalen, maar aan de andere kant komt er dus gewoon weer een extra belasting bij van de provincie. "Na het zuur zou het zoet komen" Met de huidige Balkenende regering is het er alleen maar zuurder op geworden.
E. van Bunnik / oud secretaris van een OR bij GVB-Amsterdam
In wezen vraagt de provincie om herinvoering van de Onroerend zaakbelasting voor huurders!
Dan gaat Noord-Holland vast én zeker zijn schade, geleden door het Icesave"'drama", inhalen met extra hoge tarieven! Doe dat niet. Wil je als provincie toch geld binnenhalen, verhoog dan het kwartje van Kok aan de benzinepomp. Dan betalen bromfietsers (met 4-taktmotor) er ook aan mee of je voert op die kentekens een belasting in. Nu lijkt het op een ordinaire
lastenverhoging.
Bruijniks / Adviseur
Niet snel inwonersbelasting, maar uitvoering geven aan het al langer lopende voorstel de provinciebesturen op te heffen.
Jos Praat / beleidsadviseur
Beetje dom van dat IPO, om zo rigoreus om geld te gaan vragen. Daarmee wordt de -terechte- discusssie over taak en rol van de provincies weer opgerakeld.
R de groot / Burger
Vreemd dat in het huidige stelsel de grootste belastingopbrengsten komen uit de wegenbelasting. Provincies hebben veel diverse taken waarvoor blijkbaar alleen mensen met een auto aan dienen bij te dragen!? Een systeem waaraan alle inwoners van een provincie bijdragen lijkt dan wel zo eerlijk en rechtvaardig.
Fred Vollebregt
Wederom blijkt de overheid onbetrouwbaar...

Na het inperken van de hypotheekrenteaftrek krijgt de burger opnieuw met een jokkende overheid te doen. Het zou allemaal niet duurder worden. Voorlopig worden de kosten alleen maar hoger. Burgers moeten bezuinigen, maar de overheid heft maar weer eens een extra belasting. Tja, zo krijg ik mijn huishoudboekje ook wel op orde
John
ff een klein vraagje..de provinciale opcenten worden nu berekend over het aantal auto,s in een provincie,zeg maar 1 miljoen in zuid-holland(waar ik dus woon)..maar hoe zit het als in de nieuwe situatie van het rekeningrijden?stel dat er 2 miljoen mensen wonen in zuid-holland,wordt het bedrag van de provinciale opcenten dan gedeeld door 2 miljoen,of blijft dat bedrag wat we nu betalen hetzelfde?dan zou de provincie dus het dubbele binnenhalen tov de huidige situatie....oftewel worden we weer eens flink genaaid dus..
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Het woord "opcenten" hoeft in ieder geval niet veranderd te worden, want het gaat om centen die erbovenop komen. Niet-autobezitters worden genaaid (met een nieuwe "inwonersbelasting" naast gemeentelijke belastingen), en autobezitters ook (met een nieuwe "inwonersbelasting" naast rekeningrijden en gemeentelijke belastingen). De graaimentaliteit van een overheid die toch al op een bom duiten zit, nadat ze de energiebedrijven hebben verkocht... Mensen, stem de volgende keer eens op iets geks, want de oude hap, dat is alleen maar meer van hetzelfde. Die trekken zich nergens wat van aan.
hans de Graaf / gemeenteraadslid
Als je een belastingheffing nodig hebt om de provincie zichtbaar te maken pleit dat destemeer voor het snel opheffen van deze inmiddels volstrekt achterhaalde bestuurslaag. Dus geen heffing maar opheffing van de provincies.
JHAGM Sneuf van Toetellaere / Ambtenaar
Wat is het nut van deze laag?
Die maakt processen hooguit traag.
Al jaren moet ik balen van de provincialen
het enige wat ik mag is betalen
voor al die sterren op de kraag.
Overbodig en goudgerand betaald
heeft niemand het nut ooit verhaald.
Opdoeken is een goed advies
en klinkt wel zo kies
dan weer een heffing opgehaald
Hans Noppert / Ambtenaar
Als niet auto-bezitter wordt ik dus straks dubbel gepakt...
J.F. Dost / pl. Dir.
'k Ben het volledig eens met dhr. de Graaf.
Opheffen die provincies, kosten veel geld, verspillen en verspelen veel geld en presteren in verhouding minder dan min.
Arnout Fischer / wetenschapper
De belofte dat mensen met de minste autokilometers vooruitgaan is dus onzin. Zonder auto (=0 km) betaalde je niks, en ga je nu opeens betalen.
Vos / Ambtenaar
Eerst werd het gebruik van de auto zwaarder belast dan het bezit. Intussen is de wegenbelasting al weer aardig gestegen, dus ook bezit wordt meer belast. Nu wordt met de nieuwe Provincie belasting iedereen "de sigaar". Al die regeltjes, belastingen, km heffingen, opcenten, etc, sorry ik word er af en toe heel erg verdrietig van..... Waar moet dan gaan eindigen?
Koos / Beleidsadviseur
Dit lijkt de laatste stuiptrekking van een overbodige bestuurslaag die met de komst van regionale milieudiensten nòg duidelijker overbodig wordt.
Afschaffen die provincies !!
Peter Jansen / manager
De provincies kunnen ook verzinnen dat ze - net als de rest van Nederland - ook eens gaan bezuinigen in plaats van na te denken hoe ze nog meer geld uit de zakken van de burger kunnen kloppen.
Paul / projectleider
Volgens mij zijn er al wat partijen in de markt die zeggen de provinciale taken efficienter te kunnen uitvoeren.
De plannne van de gemeenten en waterschappen klinken daardoor sympatieker in de oren dan het creeeren van een nieuwe belasting
Peter / sr. adviseur
Per saldo moet je als automobilist dus toch meer gaan betalen. Ik moet het overigens eerst nog zien dat de BPM en Wegenbelasting echt helemaal wordt afgeschaft. Weet u nog het tijdelijke (!) kwartje van Kok.Wellicht is het beter om i.p.v. een nieuwe inwonersbelasting de provincies een deel van de opbrengst van het verfoeilijke rekeningrijden te geven.
Advertentie