Oude benzineauto's toch welkom in Rotterdamse milieuzone
Gemeente Rotterdam mag personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden niet langer weren uit de Milieuzone. Dat wordt duidelijk uit een uitspraak van de Rotterdamse rechtbank. Het besluit blijft wel in stand voor personen- en bestelauto’s met een dieselmotor van vóór 1 januari 2001.
Gemeente Rotterdam mag personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden niet langer weren uit de Milieuzone. Dat wordt duidelijk uit een uitspraak van de Rotterdamse rechtbank. Het besluit blijft wel in stand voor personen- en bestelauto’s met een dieselmotor van vóór 1 januari 2001.
Onevenredig groot deel van uitstoot
De rechtbank heeft geoordeeld dat Rotterdam met de Milieuzone onvoldoende oog heeft gehad voor de belangen van de kleine groep eigenaren van personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden. Het gemeentebestuur heeft volgens de rechtbank 'niet aannemelijk heeft gemaakt dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken', zo valt te lezen op rechtspraak.nl
Effect maatregel twijfelachtig
Het schort ook aan de onderbouwing van wat het effect is van het weren van de groep auto’s van voor 1992. Uit cijfers van een rapport van TNO blijkt dat deze slechts 0,14 procent van het totale verkeer uitmaakt. De rechtbank concludeert pp basis van datzelfde rapport van TNO dat het aannemelijk is dat 'de maatregel voor deze kleine groep auto’s een te verwaarlozen milieuopbrengst oplevert.'
De gehele uitspraak is hier te vinden.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Overigens bij diesel auto's is er dus blijkbaar wel een duidelijk effect.
Overigens dat nauwelijks luchtvervuiling is pertinent niet waar en ook vroeger was alles zwart hoorde je mesnen ook niet klagen-tja die mensen zijn dood. Eerder dood dan nodig door de luchtvervuiling.
Laat mij ook de stad maar weer in met mijn dieselslurpende SUV uit 1999. Als TNO dat goed uitzoekt, zal blijken dat mijn auto nog geen 0,001 procent van het totale verkeer uitmaakt. De milieuopbrengst van de maatregel om mijn SUV uit de stad te weren is dus te verwaarlozen.