Advertentie

Oude benzineauto's toch welkom in Rotterdamse milieuzone

Gemeente Rotterdam mag personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden niet langer weren uit de Milieuzone. Dat wordt duidelijk uit een uitspraak van de Rotterdamse rechtbank. Het besluit blijft wel in stand voor personen- en bestelauto’s met een dieselmotor van vóór 1 januari 2001.

14 juni 2017

Gemeente Rotterdam mag personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden niet langer weren uit de Milieuzone.  Dat wordt duidelijk uit een uitspraak van de Rotterdamse rechtbank. Het besluit blijft wel in stand voor personen- en bestelauto’s met een dieselmotor van vóór 1 januari 2001.

Onevenredig groot deel van uitstoot
De rechtbank heeft geoordeeld dat Rotterdam met de Milieuzone onvoldoende oog heeft gehad voor de belangen van de kleine groep eigenaren van personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden. Het gemeentebestuur heeft volgens de rechtbank 'niet aannemelijk heeft gemaakt dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken',  zo valt te lezen op rechtspraak.nl

Effect maatregel twijfelachtig
Het schort ook aan de onderbouwing van wat het effect is van het weren van de groep auto’s van voor 1992. Uit cijfers van een rapport van TNO blijkt dat deze slechts 0,14 procent van het totale verkeer uitmaakt. De rechtbank concludeert pp basis van datzelfde rapport van TNO dat het aannemelijk is dat 'de maatregel voor deze kleine groep auto’s een te verwaarlozen milieuopbrengst oplevert.' 

De gehele uitspraak is hier te vinden.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Andreas Dijk
Een goede kop maken is moeilijk. Oude benzineauto's zijn natuurlijk helemaal niet welkom, maar moeten (helaas) worden toegelaten.
ambtenaar / gemeenteambtenaar
Gerechtigheid werd tijd dat die plannen die door die milieu hemelfietsers in de gemeente raad wordt terug gedraaid zelf hebben ze geen last ervan worden gehaald en gebracht in dikke BMW of nemen taxi op de kosten van de gemeenschap
t. faber / gepensioneerd
Het is van de zotte dat een willekeurige gemeente kan bepalen welke auto's zij op haar grondgebied toelaat. Dit hoort centraal, dus op rijksniveau in Den Haag, geregeld te worden. We mogen ons gelukkig prijzen dat de rechterlijke macht hier met beide benen op de grond staat. Je zult maar overgeleverd zijn aan een gemeentebestuur dat behept is met het Groenlinkse gedachtengoed.
Rogier
Mooi dat die milieuonzin een keer wordt afgeschoten. Helaas hebben veel steden nog milieuzones voor vrachtverkeer en een enkele ook nog voor personenauto's. Al die bordjes en regeltjes terwijl de effecten nauwelijks meetbaar en al helemaal niet merkbaar zijn. Vroeger was alles in mijnbouwgebieden zwart. Niemand keer daar van op. Nu is er nauwelijks nog luchtvervuiling (in NL) en gaat me er toch veel tijd en geld zitten in dit soort nutteloos beleid. Voertuig(typ)en worden door de RDW goedgekeurd. Daar hoort het bij te blijven.
Paul / projectleider
Als je een maatregel onvoldoende motiveert...

Overigens bij diesel auto's is er dus blijkbaar wel een duidelijk effect.



Overigens dat nauwelijks luchtvervuiling is pertinent niet waar en ook vroeger was alles zwart hoorde je mesnen ook niet klagen-tja die mensen zijn dood. Eerder dood dan nodig door de luchtvervuiling.

M
En wat te denken van de negatieve milieu aspecten die optreden door het vervroegd vervangen van voertuigen ?
Fietser
Wat een kolder uitspraak. Zo gaat dat toch met elke milieumaatregel: De persoonlijke individuele hinder is relatief groot in vergelijking met de individuele winst die het oplevert. Je moet het in het grotere geheel bekijken.



Laat mij ook de stad maar weer in met mijn dieselslurpende SUV uit 1999. Als TNO dat goed uitzoekt, zal blijken dat mijn auto nog geen 0,001 procent van het totale verkeer uitmaakt. De milieuopbrengst van de maatregel om mijn SUV uit de stad te weren is dus te verwaarlozen.

Advertentie