Weer klapt een ambtelijke fusie
De IJsselsteinse raad heeft woensdagnacht een einde gemaakt aan de ambtelijke samenwerking met Montfoort. Het is voor de tweede keer in korte tijd dat een ambtelijke fusie klapt. Recent trok Hardenberg de stekker uit de ambtelijke fusie met Ommen.
De raad van IJsselstein heeft woensdagnacht een einde gemaakt aan de ambtelijke samenwerking met Montfoort. Het is voor de tweede keer in korte tijd dat een ambtelijke fusie klapt. Recent trok Hardenberg de stekker uit de ambtelijke fusie met Ommen.
Amendement
Het initiatief om de ambtelijke fusie met Montfoort te beëindigen kwam uit de raad. Een amendement van de VVD werd gesteund door het CDA, LDIJ en PvdA. Met dertien stemmen voor en tien tegen werd de motie woensdagnacht aangenomen. Het zakencollege van IJsselstein heeft donderdag laten weten het raadsbesluit te zullen uitvoeren. Het college had zelf aan de raad voorgesteld de UW Samenwerking voort te zetten. In Hardenberg had het college begin deze maand het initiatief genomen om, tot grote verrassing van Ommen, een einde aan de ambtelijke fusie te maken.
Moeizaam
Voor Montfoort kan het geen verrassing zijn. Sinds 2014 zijn IJsselstein en Montfoort ambtelijk gefuseerd. Vanaf begin af aan verloopt die ambtelijke samenwerking moeizaam en leidde tot forse tekorten. Dit jaar zijn er al twee colleges over gevallen. In september verscheen een rapport van Think Public dat in opdracht van de gemeente IJsselstein onderzoek deed naar wat – gegeven de moeizame en kosten verslindende constructie – de beste opties zijn: doorgaan, doorpakken of doorknippen. Belangrijkste conclusie was dat, als niet binnen enkele maanden een ultieme poging wordt ondernomen het vertrouwen tussen beide gemeenten te herstellen, het beter is een eind te maken aan de relatie.
Doormodderen
Volgens een raadsmeerderheid is de gemeenschappelijke regeling niet het juiste middel gebleken om tot een krachtige gemeente en regio te komen. De variant ‘doorpakken’ is niet de juiste. ‘De kans zeer groot is om van doorpakken door te glijden naar doormodderen’, aldus het amendement. Doorknippen is volgens een raadsmeerderheid de enige juiste mogelijkheid, waarmee alle ‘opties, mogelijkheden en varianten weer open liggen om verkend te worden’. Voor IJsselstein bevinden de belangrijke partners zich in de stadsregio en Lekstroomregio bevinden, aldus een meerderheid van de raad.
Defusieplan
Het IJsselsteinse college vindt het belangrijk ‘voortvarend aan de beëindiging van de samenwerking te gaan werken', zo heeft het donderdag in een korte verklaring laten weten. ‘Voor de medewerkers van UW Samenwerking breekt een onzekere periode aan. Het is van belang dat zij snel duidelijkheid krijgen over de te nemen stappen en het vervolg.’ Mede daarom zal het college in het Algemeen Bestuur van het samenwerkingsverband pleiten om zo snel mogelijk te komen tot een defusieplan. Dat plan wordt later in beide gemeenteraden behandeld.
Onverantwoord
Het college van Montfoort vindt het IJssselsteinse besluit 'onverantwoord' en betreurt het dat
IJsselstein de keuze tot doorknippen eenzijdig heeft gemaakt. 'De discussie in de raad van IJsselstein is deels gebaseerd op onterechte beeldvorming en het is onbegrijpelijk dat de raad uitkomsten van het onderzoek, dat nota bene in opdracht van IJsselstein zelf is gedaan, geheel naast zich neer legt', zo stelt het college in een verklaring. 'Maar als de wil tot samenwerking er bij één van de partners er gewoon niet is, dan zul je dat moeten respecteren en is afscheid nemen wellicht beter', stelt burgemeester Petra van Hartskamp.
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Op deze manier wordt besturen zo anoniem, dat mensen het vertrouwen in de overheid compleet verliezen. Technocratie is bedreigender dan populisme.
Onze huidige versnipperde gemeentelijke indeling, was heel nuttig in de tijd van postkoets en trekschuit. Maar is nu totaal verouderd. Door internetcommunicatie kunnen gemeenten prima 200 duizend inwoners omvatten. Die grootte geeft gemeenten meer deskundigheid bij raadslieden, wethouders en ambtenaren.
Die deskundigheid is o.a. nodig in contacten met experts van grote bedrijven. En bij het beheersen van allerlei problemen, zoals criminaliteit, jongerenoverlast en verkeersongevallen, waar gemeenten nu vaak slecht in slagen. Die deskundigheid is des te meer dringend nodig, sinds er recent allerlei zorgtaken bij de gemeente zijn gekomen, die eerder landelijk werden gecoördineerd.
TEGENWERKING VAN FUSIES
Grotere gemeenten kunnen veel goedkoper functioneren, omdat allerlei taken dan niet meer dubbel hoeven te worden gedaan. Begrijpelijk daarom, dat veel gemeentelijke beleidsmakers proberen, om een naderende gemeentelijke fusie te saboteren, uit angst voor baanverlies. Dat gebeurt vaak met allerlei valse voorwendselen.
Die tegenwerkende krachten moeten worden opgespoord door organisatieadviseurs van het ministerie. En als ze hun sabotage blijven doorzetten, zonder open te staan voor constructieve oplossingen, moeten zij een andere functie krijgen. Die organisatieadviseurs van het ministerie moeten zo nodig ook het fusie-proces begeleiden, op basis van specifieke deskundigheid en ervaring.
VOORDELEN VAN DIGITAAL COMMUNICEREN
De Nederlandse overheid zou het contact met burgers sterk kunnen verbeteren, door veel vaker en effectiever gebruik te maken van internetforums. Internetforums kunnen ook worden gebruikt voor interne communicatie en bijscholing van ambtenaren en politici. Gebruik van internetforums kan veel reiskosten besparen, en geeft vaak meer overzicht, dan alleen mondelinge communicatie. Daarnaast moet de overheid ook leren, om effectiever te communiceren via video-chat, instant messaging, email, enz.