Advertentie

Open Huis voor 100.000 euro, duur?

Wat mag de PR van een provincie kosten? Een open dag op het provinciehuis van Gelderland, waar nauwelijks mensen van buiten Arnhem op af komen, kost honderdduizend euro.

13 februari 2008

Dat is geldverspilling, vindt de Socialistische Partij van de Gelderse Provinciale Staten. Dat de provincie al heeft besloten het evenement nog maar één keer op deze manier te organiseren, gaat de partij niet ver genoeg. Met een motie wil de SP een eind maken aan deze en andere promotiecampagnes van de provincie.

 

Gelderland houdt al jaren Open Huis tijdens de landelijke Open Monumentendag; de openstelling is gekoppeld aan een evenement. Bezoekers waarderen dat, blijkt uit een evaluatie, maar komen in hoofdzaak uit Arnhem.

 

Provinciale Staten besloten onlangs om de communicatiestrategie over een andere boeg te gooien, met evenementen die op verschillende locaties in de provincie plaatsvinden. Maar omdat die plannen nog moet worden uitgewerkt en het provinciehuis juist dit jaar is opgeknapt, houdt Gelderland nog een keer Open Huis, legt woordvoerster Monica Brouwer uit. Alle fracties, behalve de SP, steunden dat voorstel.

 

De SP verzet zich niet alleen tegen het Open Huis. In haar ogen heeft het promoten van de provinciale verkiezingen nauwelijks zin en is de provinciale krant die jaarlijks huis-aan-huis wordt verspreid te duur: 250.000 euro. De partij wil dit soort campagnes kritisch bekijken en zonodig stopzetten.

 

Volgens Brouwer heeft Gelderland onderzoek gedaan naar de effecten van communicatiemiddelen. De provinciekrant wordt gewaardeerd, blijkt. ‘Maar we verspreiden hem via de PTT, om te zorgen dat hij ook in alle 800.000 brievenbussen wordt bezorgd. Daarin zit hem de helft van de kosten.’

 

Bij het Interprovinciaal Overleg (IPO) zijn meer provincies bekend die regelmatig promotie-evenementen organiseren. Woordvoerder Anne de Vries noemt Utrecht, Groningen, Noord-Brabant en Friesland. Nooit eerder hoorde hij kritische geluiden over de kosten daarvan. Die lopen volgens hem al snel op als de advertentiekosten in kranten en op de regionale televisie worden meegeteld.

 

Zelf organiseerde hij in Friesland open dagen. De discussie ging vaker over de inhoud - hoe breng je het werk van de provincie in beeld - dan over de kosten. ‘Uit evaluaties is gebleken dat het een mooi middel is om te laten zien wat de provincie doet.’

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie