Vliegen voor het werk
Gemeenten zijn steeds meer bezig met duurzaam reizen. Toch reizen ambtenaren en bestuurders nog vaak per vliegtuig.
Gemeenten zijn steeds meer bezig met duurzaam reizen. Toch is ruim een kwart van de vliegreizen die ambtenaren en bestuurders van grote gemeenten maken een korte vlucht, die ook met de trein of bus had gekund. Dit blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur op basis van Woo-verzoeken bij de tien grootste gemeenten. In totaal komt twee derde van de grootstedelijke vliegreizen voor rekening van de gemeente Amsterdam.
Amsterdam veelvlieger
In 2022 maakten de zeven grote gemeenten [zie verantwoording volgende pagina] in totaal 290 vliegreizen. Het gros daarvan (192 reizen) kwam voor rekening van Amsterdam. De andere gemeenten – Den Haag (31 reizen), Groningen (26 reizen), Breda (18 reizen), Almere (12 reizen) en Eindhoven (11 reizen) – volgen op afstand. Nijmegen vloog niet één keer.
Duurzame ambities
Onder meer Den Haag, Utrecht en Groningen maakten in de afgelopen jaren plannen om buitenlandse vliegreizen aan banden te leggen. De politieke kleur van het college lijkt evenwel niet altijd invloed te hebben op de hoeveelheid vliegreizen.
Het linkse college van Amsterdam is niet alleen in absolute zin het reislustigst, ook per hoofd van de bevolking wordt in Amsterdam met afstand het meest gevlogen. In totaal komt twee derde van de grootstedelijke vliegreizen voor rekening van de hoofdstad.
De gemeente Groningen, waar ook een links college aan de macht is, is een stuk duurzamer. In de noordelijkste grote gemeente was slechts een op de dertien vliegreizen een korte reis. Voor reizen naar plaatsen met een slechte treinverbinding zet Groningen regelmatig een huurbus of de gemeentelijke waterstofauto in.
Niet alleen diverse steden in Duitsland, maar ook Lund (Zweden), Aarhus en Kopenhagen (Denemarken) werden op deze manier bereikt. Het centrum-linkse Nijmegen maakt voor dienstreizen helemaal geen gebruik van het vliegtuig – noch voor lange, noch voor korte reizen.
Korte vluchten
Het aandeel korte vluchten is in Eindhoven het grootst. Meer dan de helft van de vluchten die ambtenaren en bestuurders van die stad maakten, had ook met de trein gekund. Maar ook de gemeente Amsterdam laat zich op dit onderdeel zeker niet onbetuigd. Zo vlogen de Amsterdammers zelfs een keer naar Brussel (1,5 uur treinen) en meerdere keren naar Londen (4 uur treinen) en Berlijn (6 uur treinen).
Verantwoording
In november 2023 diende Binnenlands Bestuur Woo-verzoeken in bij de tien grootste gemeenten van Nederland. Hierbij is informatie opgevraagd over de buitenlandse dienstreizen van het college van B&W, raadsleden en ambtenaren in 2021, 2022 en 2023, waarbij onder meer gevraagd is informatie te verstrekken over de gebruikte vervoersmiddelen.
Zeven van de tien gemeenten verstrekten in de afgelopen maanden bruikbare informatie over de reizen in 2022. Hoewel de beslistermijn voor een Woo-verzoek vier weken is, hebben Utrecht en Rotterdam tot op heden geen besluit genomen. Tilburg heeft na bijna vijf maanden slechts een zeer summier, onbruikbaar overzicht zonder de gebruikte vervoersmiddelen verstrekt. Daarom zijn deze drie gemeenten niet meegenomen in de statistieken.
Om vast te stellen welke vluchten ‘korte vluchten’ zijn, is de definitie van de gemeente Amsterdam gehanteerd. Het gaat hierbij om vluchten naar een bestemming die in minder dan acht uur met de trein te bereiken is, zoals Berlijn, Genève en Parijs, dan wel een bestemming die comfortabel en met weinig overstappen aan te reizen is en waarnaar vaker per trein wordt gereisd, zoals Barcelona, Kopenhagen en Wenen.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.