Advertentie
bestuur en organisatie / Achtergrond

Onder de maat

Bij de vaststelling van een bestemmingsplan moet de gemeenteraad rekening houden met verkeersontwikkelingen in de regio.

23 januari 2009

Aan de oostkant van het Brabantse Reusel wil de gemeente Reusel- De Mierden bedrijventerrein De Kleine Hoeven aanleggen. Want: ‘Bestaande bedrijven die willen doorgroeien en nieuwe bedrijven die zich hier willen vestigen, hebben behoefte aan een bedrijvenpark,’ zegt gemeentewoordvoerder Saskia Bos. Eind 2006 stelt de gemeenteraad het bestemmingsplan voor het terrein vast.

 

In de eerste fase moet de directe behoefte worden gerealiseerd. Daarna wordt de ruimte voor nieuwe gegadigden ingevuld. Medio 2007 keuren Gedeputeerde Staten het plan deels goed. Maar het college onthoudt zijn goedkeuring aan de plandelen ‘Bedrijven’ en ‘Bedrijven uit te werken’. Onder meer omdat de behoefte aan extra bedrijven - voor de tweede fase - onvoldoende is aangetoond. Omdat verschillende omwonenden het terrein liever helemaal niet zien komen, vechten zij het besluit van GS aan bij de Raad van State.

 

Afgezien van enkele formele punten komen de bezwaren er vooral op neer dat de behoefte aan het terrein helemaal niet is aangetoond en de regels voor luchtkwaliteit, geluid- en geurhinder niet of niet juist zijn toegepast. De Raad van State is het met enkele omwonenden eens dat GS niet de planvoorschriften uit het plandeel ‘Bedrijven uit te werken’ kan afkeuren, terwijl ze het plandeel zelf wél goedkeuren. Die gedeeltelijke afkeuring is zinloos en in strijd met de Algemene wet bestuursrecht.

 

De Raad vindt ook dat GS ten onrechte de stankregels uit de Wet geurhinder en veehouderij (Wgv) buiten beschouwing hebben gelaten. Het college heeft de ‘cumulatieve stankcirkel’ uit een plandeel met de bestemming Bedrijven afgekeurd, omdat de Wet stankemissie en veehouderij is vervallen en vervangen door de Wgv. Maar GS hebben verzuimd te toetsen of de nieuwe bedrijfsgebouwen niet te dicht in de buurt worden gebouwd van de woningen van de omwonenden.

 

Tot slot hebben GS onvoldoende onderzocht of het verkeer straks niet te veel geluid produceert en stof doet opwaaien. De bewoners vrezen dat het bedrijventerrein meer vrachtverkeer aantrekt dan de gemeente denkt op grond van de verkeersgegevens van de regionale verkeersmilieukaart. De gemeente houdt geen rekening met het Kempisch Bedrijvenpark dat elders in de regio wordt ontwikkeld. En evenmin met de doorgaande weg van Reusel naar het Belgische Arendonk, die is afgesloten voor vrachtverkeer. Ook GS vinden het niet nodig deze factoren te betrekken bij hun besluit over het bestemmingsplan. Maar in de ogen van de Raad van State hebben GS onvoldoende onderbouwd waarom dan niet.

 

Al met al is het bestemmingsplan onder de maat. De toekomst van het bedrijfsterrein is dan ook ‘ongewis’, zegt Ton van Hoof, de adviseur van twee omwonenden. De bouw van het bedrijfsgebouw, waarvoor B en W in juni 2008 al een vergunning hebben afgegeven, gaat gewoon door. En nieuwe bouwvergunningen blijven voorlopig uit. Er komen nieuwe onderzoeken om het bestemmingsplan beter te kunnen onderbouwen op het punt van luchtkwaliteit en geurhinder. Maar, zo houdt Saskia Bos namens de gemeente vol: ‘Inhoudelijke aanpassingen zijn niet nodig.’

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie