Advertentie

Nog steeds 'witte vlekken' op de RUD-kaart

Er zijn nog steeds gemeenten die hun omgevingstaken niet willen inbrengen in een RUD. Staatssecretaris Atsma van IenM spreekt van 'witte vlekken' en houdt een AmvB achter de hand.

03 juli 2012

Er zijn nog steeds gemeenten die hun omgevingstaken niet willen inbrengen in een RUD. Staatssecretaris Atsma van IenM spreekt van 'witte vlekken' en houdt een AmvB achter de hand.

Voortgang
Van de 28 geplande regionale uitvoeringsdiensten (RUD's) zijn er inmiddels 5 daadwerkelijk opgericht en Atsma spreekt in een Kamerbrief het vertrouwen uit dat dat op 1 januari 2013 voor alle RUD's zal gelden. Maar er is nog steeds een beperkt aantal gemeenten dat de uitvoering van hun (door RUD's op regionaal niveau gebundelde) taken niet willen inbrengen in zo'n RUD. 'Deze witte vlekken variëren van "niet bereid zijn de uitvoering door de RUD te laten plaatsvinden" tot "niet bereid zijn deel te nemen in een gemeenschappelijke regeling maar wel bereid zijn om een contract met de RUD aan te gaan".'

Dwangmiddel
Zeker voor het eerste geval houdt Atsma als dwangmiddel een Algemene Maatregel van Bestuur achter de hand, onder de naam 'Besluit tijdelijke bevoegdheden overdracht voor het volledig functioneren van RUD's'. Die AMvB is nog steeds in voorbereiding.

VNG
De VNG (die tegen de AMvB is) probeert ondertussen wel de betreffende gemeenten te overtuigen van de noodzaak hun omgevingstaken door een RUD te laten uitvoeren. Dat de zaak wat gevoelig ligt blijkt ook wel uit een reactie van de VNG, die niet wil ingaan op de vraag om welke gemeenten het eigenlijk gaat. 'We hebben er vertrouwen in dat het met alle gemeenten goed komt. De term witte vlekken laten wij graag voor rekening van het ministerie van Infrastructuur en Milieu', zegt een woordvoerster.

Contract

Het ministerie heeft het lijstje desgevraagd wel bijna compleet. Van de Friese plattelandsgemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland is bekend dat ze weinig heil zien in deelname aan een RUD. Ze willen liever naar eigen inzicht diensten en expertise inkopen, en de VTH-taken (vergunningverlening, toezicht, handhaving) zelfstandig blijven uitvoeren. In Groningen geldt voor Grootegast en Ten Boer eveneens dat ze liever een contract met de RUD willen, net als voor 'een aantal gemeenten in de regio Rijnmond' in Noord-Holland. Houten (Utrecht) wil niet alle taken overdragen, maar slechts een beperkt deel. Verder hebben Katwijk, Noordwijkerhout en Noordwijk nog geen definitieve keuze gemaakt, hoewel de laatste daar waarschijnlijk dicht bij is, aldus de IenM-woordvoerster.

Divers
Naast de vijf opgerichte RUD's zijn er acht die hun bedrijfsplan inmiddels afhebben voor bestuurlijke besluitvorming. Negen hebben die plannen in concept af en zes werken daar nog aan. Van de 28 RUD's krijgen er 6 een specialisatie in BRZO-taken (Besluit Risico's Zware Ongevallen, voor bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken). De vorming van de RUD's moest van het begin af aan een "bottom-up"-proces zijn, waardoor veel verschillende RUD-vormen zijn ontstaan. Zo zijn er zeven RUD's in Gelderland, terwijl sommige andere provincies er maar één hebben. Overijssel krijgt twee 'netwerk-RUD's' (zonder een nieuw openbaar lichaam), maar die optie ligt voor andere regio's niet meer open vanwege de langere en intensievere voorbereiding die dergelijke samenwerkingsconstructies vergen.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

R van Dongen / Consultant
Het onderwerp gevaarlijke stoffen over de weg, spoor en binnenvaart.

Ruim 25 jaar geleden heb een systeem opzet beschreven genaamd "EVITTA" Edi Voor Internationaal Tracking Tracing Afvalstoffen" er is ook een pilot gedaan met Rijkswaterstaat voor de binnenvaart om met de gekleurde ballen aan te geven welke categorie gevaarlijke stof het schip aan boord heeft. Nu 25 jaar later met XML en GPS zou een dergelijk systeem er heel snel kunnen zijn. Centraal meldpunt aan EVITTA portal (web) door vervoerders en fabrikant met gegevens van de gevaarlijke stof En de route die wordt afgelegd. Gemeente is verantwoordelijk wat er door zijn gemeente wordt vervoerd en brandweer en andere instanties kunnen dat zien en volgen op de web (tracking en tracing) en zo ook te volgen wat er wat en waar wordt gelost. Dit is maar een korte beschrijving maar de hele design en uitwerking is er al ruim 25 jaar en is nu nog steeds actueel.



Met vriendelijke groet,



R. van Dongen

Consultant
Karel Joosten / directeur RUD Limburg Noord
Het artikel is kennelijk gebaseerd op de brief die staatssecretaris Atsma aan de Tweede Kamer stuurde. Wie deze brief goed leest zal ook begrijpen dat er een derde netwerk RUD is, Limburg Noord. Deze RUD is dus géén witte vlek. Wel is tijdens overleg met Sybilla Dekker (als de vertegenwoordiger van de heer Atsma) In juni overleg gevoerd over de opzet van deze RUD en de nadere informatie die nodig is om deze status te bevestigen. Dat staat ook in de bewuste brief beschreven.
Advertentie