Advertentie

Ontvlechting gemeenten kost ruim miljoen

Hardenberg betaalt Ommen een eenmalige uittreedsom van 1,3 miljoen euro. Dit omdat Hardenberg eind vorig jaar besloot uit de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg (BOH) te stappen.

06 juli 2018
bestuur---ontvlechten.jpg

Hardenberg betaalt Ommen een eenmalige uittreedsom van 1,3 miljoen euro. Dit omdat Hardenberg eind vorig jaar besloot uit de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg (BOH) te stappen. Hardenberg heeft gekozen voor een volledige ambtelijke organisatie, die alle taken en diensten zelf uitvoert. Ommen daarentegen wordt een zogeheten regiegemeente, die veel taken uitbesteedt of inhuurt. 

Het wordt een compacte organisatie met zo’n 45 medewerkers. Minimaal de komende zes jaar brengt Ommen onder meer de administratie van het sociaal domein, beheer van het openbaar gebied, ict, gegevensbeheer en het gemeentearchief onder bij de gemeente Hardenberg. Voor andere taken gaat Ommen mogelijk in zee met andere partijen. Dat wordt onderzocht. Voorlopig worden ook die taken bij Hardenberg ondergebracht. Dit om de continuïteit voor burgers en ondernemers te garanderen.

Stekker eruit
Alle vaste medewerkers van de BOH (circa 475 fte) gaan per januari over naar de nieuwe organisatie van Ommen of Hardenberg. Ommen gaat binnenkort personeel werven voor de eigen ambtelijke organisatie. Alle medewerkers van de Bestuursdienst kunnen solliciteren. Medewerkers van de Bestuursdienst die niet voor Ommen gaan werken, worden door Hardenberg overgenomen. Op 1 juli 2012 werd de ambtelijke fusie tussen beide gemeenten beklonken. In december vorig jaar trok Hardenberg de stekker eruit. De verschillen tussen beide gemeenten bleken te groot om de wederzijdse taken in één gezamenlijke organisatie onder te blijven brengen, stelde Hardenberg.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

S.K.Satter / adviseur
Ik denk dat de winst voor Hardenberg groter is dan het verlies voor Ommen. Betekent in Ommen straks een ambtelijke organisatie die ver af staat van de burgers en niet weet wat er in de gemeente leeft. Dan is natuurlijk ook de vraag of er dan nog wel vier bestuurders (burgemeester en drie wethouders) moeten zijn om deze ambtelijke organisatie (45 medewerkers) aan te sturen. En hoeveel kost het inhuren van externen niet?
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Geweldig dat deze gemeente er achter komt dat groter lang niet altijd beter is en dat ze het kennelijk als zelfstandige gemeente van nog geen 20.000 inwoners prima zelf kunnen rooien. Ik ben benieuwd wie volgt.
Mark
Dit is de volgende samenwerking die niet slaagt. Welke volgt?
H. Wiersma / gepens.
Een gemeente van 20.000 inwoners heeft onvoldoende bestuurskracht om zichzelf op een professionele wijze in stand te houden. Snel ingrijpen van de provincie/Rijk lijkt hoogst noodzakelijk.
Rolie Groninger / consultant
Beste heer Slatter, sinds wanneer stuurt een college de ambtelijke organisatie aan? Ze hebben wel wat beters te doen, toch?
E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
En de burger portemonnaie ?
Advertentie