Advertentie

Scooteroverlast steeds minder aangepakt

Er worden al jaren steeds minder bekeuringen uitgedeeld voor het opvoeren van snorscooters, terwijl de grote steden juist meer handhavingsmogelijkheden willen.

15 januari 2014

De grote steden stuurden begin december een brandbrief naar de ministers Melanie Schultz (Verkeer) en Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie)  waarin ze om meer armslag vroegen om scooteroverlast aan te pakken. Uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau blijkt echter dat de overlast van brom- en snorfietsen de steeds minder wordt aangepakt.

Minder bekeuringen

De politie heeft in 2012 landelijk 13 procent minder bekeuringen uitgedeeld dan in het jaar ervoor voor het opvoeren van brom- en snorfietsen. Opvallend, omdat minister Opstelten sinds 2011 belooft de handhaving op te hard rijdende snorscooters te verscherpen. De gemeente Amsterdam gelooft niet dat extra handhaving de scooteroverlast echt gaat oplossen .
 

Aantal brommers neemt toe
In 2012 werden er in heel Nederland 14.108 bekeuringen opgelegd voor opvoeren, tegen 16.211 in 2011 en 16.513 in 2010. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau, waar Binnenlands Bestuur de hand op wist te leggen. De daling is opvallend omdat het aantal brom- en snorfietsen in die jaren toeneemt (van 850.000 in 2009 naar iets meer dan een miljoen in 2012, CBS). Daarmee lijkt de pakkans afgenomen, er zijn geen signalen dat er minder wordt opgevoerd. Zo reed volgens metingen van de gemeente Amsterdam in 2012 77 procent van de scooterrijders harder dan de toegestane  25 kilometer per uur.
 

Minder staandehoudingen
Woordvoerder Niels Nijman van de nationale politie heeft geen verklaring voor de daling van het aantal bekeuringen. ‘Het past in de hele tendens van minder staandehoudingen, maar we hebben geen onderzoek hiernaar gedaan.’  Mogelijk heeft het afschaffen van de bonnenquota (in 2010)  invloed gehad. Wellicht zijn controles minder effectief door websites en apps die waarschuwen voor rollerbankcontroles (waarmee het opvoeren wordt vastgesteld). De daling is ook opvallend omdat er de afgelopen jaren veel aandacht is geweest voor de overlast van te hard rijdende scooters in de grote steden. Al in april 2011 beloofden de ministers Schultz en Opstelten in een brief de Tweede Kamer de handhaving op snelheid en opvoeren te verscherpen.

Afbeelding
 

Maatregel uit vorige eeuw
De gemeente Amsterdam heeft geen cijfers over het aantal bekeuringen voor het opvoeren. Uit een enquête blijkt dat in 2013 maar liefst 56 procent van de 30.000 scooterrijders in Amsterdam een keer  staande is gehouden. Dat zegt echter niets over controles met de rollerbank, waarmee opvoeren kan worden aangetoond. Woordvoerder Cor Vos noemt dat ‘een maatregel uit de vorige eeuw. Dat ding is nog niet eens uitgeklapt of snorfietsers mijden het gebied al door berichten op sociale media’.
 

Stevig handhaven
Daarom vroeg Amsterdam in een brief namens de G4 de mogelijkheid ‘om echt stevig te kunnen handhaven.’ De steden willen kentekenbewijzen in kunnen laten trekken aan de hand van metingen met radar- en laserapparatuur. Dit kan nu alleen nog via metingen met de rollerbank. Maar minister Schultz wees die suggestie gisteren af. Ook de optie van een lokale helmplicht, waardoor snorscooters - net als brommers - verplicht op de rijbaan kunnen rijden in plaats van op het fietspad, wees de minister af. Woordvoerder  Vos van de gemeente vindt vooral dat laatste jammer. ‘Handhaving blijft dweilen met de kraan open. 80 procent van de scooters rijdt te hard. De echte oplossing moet daarom komen van een helmplicht, dat maakt het mogelijk de scooterrijder veilig op de rijbaan te laten rijden.’
 

Goed gemutst
Toch is men in Amsterdam opvallend goed gemutst. Schultz schrijft dat een lokale helmplicht alleen mogelijk als het Reglement verkeersregels en verkeerstekens wordt aangepast.’ Woordvoerder Cor Vos: ‘Dat is toch een opening. We zijn nu in gesprek met het departement over maatwerkoplossing voor de steden.’

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Anoniem / Bezorgde burger
Wat is de onderbouwing van de minister om snor- / scooterrijders niet te mogen laseren qua snelheid? Is dat minder betrouwbaar dan bij auto's (bv. door kleinere oppervlak)?



Is er in dat geval niet een mobiele 'rollenbank' te ontwikkelen? Volgens mij hebben vrijwel alle scooters een bok. Hierdoor kun je prima bij het achterwiel terwijl er gas wordt gegeven. Dan een apparaat ter grootte van een lasergun (dat een wieltje bevat) tegen de band drukken en de snelheid kan in beeld worden gebracht. Een kleine foutenmarge berekenen en klaar.



True
Verwacht niet dat de autoriteiten overlast aanpakken, hebben zo nooit gedaan.
Anoniem / Bezorgde burger
Halfzachte maatregelen leiden tot stinkende overlast. Gebeurt meer in NL.



Bv. vuurwerkoverlast. Niet gemeentelijk beleid mogelijk maken, maar een algeheel verbod. Handhaving wordt dan heel overzichtelijk. Probleem is binnen één tot enkele jaren weg.



Moet ook bij brommers en scooters. Snelle en mobiele controles invoeren. Opvoeren = inleveren (definitief).



Door dit duidelijke signaal (groot risico) zal ertoe leiden dat opvoersets weer zullen worden verwijderd.



Huidige politiek heeft te weinig ballen hiervoor. Zonde.
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
In bovenstaand stuk reageert men verbaast over het dalend aantal aanhoudingen van scooterrijders. Men hoeft daar echter niet verbaast over te doen want het is al jaren politiek-incorrect om scooterrijders aan te houden want het zijn doorgaans namelijk knuffelmarokkanen uit minderheidsgroeperingen die zielig zijn en je gewoon niet màg aanhouden als medelander.
Advertentie