Gemeenteraden worden kleiner
Ondanks een negatief advies van de Raad van State gaat het kabinet snijden in raden, staten, waterschappen en Tweede en Eerste Kamer. Hiertoe heeft de ministerraad besloten.
Het kabinet wil kleinere gemeenteraden, provinciale staten en waterschapsbesturen. Ook de Tweede en Eerste Kamer worden ingekrompen.
Kwart minder
Hiertoe heeft de ministerraad besloten, ondanks een negatief advies van de Raad van State. Het plan is om de raden en provinciale staten met een kwart in te krimpen. De Tweede Kamer moet terug van 150 naar 100 leden en de Eerste Kamer van 75 naar 50.
Kleine overheid
Het wetsvoorstel dat wordt ingediend bij de Tweede Kamer, vloeit voort uit het regeerakkoord waarin staat dat moet worden toegewerkt naar een kleine en slagvaardige overheid. Dat betekent niet alleen minder ambtenaren, maar ook minder bestuurders en volksvertegenwoordigers, stelt het kabinet. Het is nog onduidelijk of ook wordt geschrapt in het aantal wethouders en gedeputeerden. Het wetsvoortel en het advies van de Raad van State zijn nog niet openbaar.
Wijziging Grondwet
Voor vermindering van het aantal Kamerleden is een wijziging van de Grondwet noodzakelijk. Dit betekent dat het wetsvoorstel twee keer behandeld moet worden in het parlement. Tussen de eerste en de tweede lezing moeten Tweede Kamerverkiezingen worden gehouden. In de tweede lezing is een tweederde meerderheid vereist in de Tweede en Eerste Kamer.
Reacties: 29
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Stem vor Nederland, stem Links
Blijkbaar vinden ze het onder de duim houden van de bevolking belangrijker dan het controleren van de Financiële maffia en die Graaiers en Bonus-plukkers.
Als dat doorgaat gaan we maar hooivorken, fakkels en verbandkisten sparen. Zie Spanje en Griekenland als voorbeeld.
Mijn voorstel is om op de vergoeding van volksvertegenwoordigers te bezuinigen en niet op het aantal. Zijn we meteen van de meeste zakkenvullers af.
Maak het aantal volksvertegenwoordigers afhankelijk van het opkomstpercentage bij de verkiezingen, met uiteraard een minimumaantal. Dus lage opkomst = weinig volksvertegenwoordigers.
Volgnes mij begint het evenwicht op deze manier zoek te raken, zeker bij decentrale overheden. Eerrst moest alles groter en efficienter, waardoor de afstand tot de burger afnam. Nu mag je alleen nog vertegenwoordiger als je er 'verstand' van hebt.
Mijn voorstel zou zijn om de provincies op te heffen en alle gemeenten om te dopen tot service- en uitvoeringsplaatsen en alle bestuurlijke verantwoordelijkheden en bevoegdheden op te schalen en neer te leggen bij een regionaal niveau. Die indeling kan zoals nu bijvoorbeeld gebeurt in Noord Brabant in 4 regio's. Overigens zou je grote steden een eigen regio kunnen laten vormen. Waarom deze gedachte? De gemeenten kunnen niet alleen of in steeds mindere mate meer zelfstandig en financieel hun broek ophouden. Het barst inmiddels van de samenwerkingsverbanden in nieuwe, niet democratische gelegitimeerde Gemeenschappelijke Regelingen. Men ziet een trend dat de regio steeds invloedrijk wordt en zich gaat versterken met zware deskundigheid. De meeste Beleidspunten van de gemeenten worden steeds meer in regionaal verband vastgesteld om efficiency te bereiken, kostenbesparing te realiseren en de uitvoering te centraliseren. Deze werkwijze wordt meer en meer een dictaat voor alle aangesloten gemeenten. Immers de invloed van de individuele gemeenteraad op een beleidsplan is altijd achteraf en erg gering op de grootste gemene deler blijkt in de praktijk. Het gevaar bestaat bovendien, dat de democratische legitimiteit wordt ondermijnd als je geen doeltreffende maatregelen neemt door een bestuurlijke verandering. De gemeenten verliezen op grote schaal hun kwaliteit van dienstverlening en uitvoering door de ingrijpende bezuinigingen en het feit dat een aantal taken zoals de Jeugdzorg, de Veiligheid, de Ruimtelijke Ordening niet meer op gemeentelijk niveau is uit te voeren. Voordeel van deze gedachtegang is: a. alle provinciale staten kunnen verdwijnen. Men kan op dat niveau toe met inspectietaken en handhavings, en toezichthoudende taken in een publieke organisatievorm. Dus er is ook geen PS en GS en CvK. met een ambtelijke apparaat meer. Weg met de bestuursvorm. b. de Gemeenten verdwijnen als bestuursorganen. Geen B&W's meer, geen Gemeenteraden meer. c. Op Regio ontstaat een nieuwe bestuursvorm, die democratisch wordt gekozen. net zoals dat gebeurde met provincie en gemeente. Dus er blijven in feite 2 bestuurslagen over. n.l de 2e kamer en de regio. d. Zo bereik je een ingrijpend financiele en personele besparing en maak je tegelijkertijd een efficiente en kwalitatieve simpele bestuursstructuur in de overheid. e. De eerste kamer mag eveneens verdwijnen. Door een meer bedrijfsmatige tweede kamer is interne toetsing van nieuwe wetgeving onnodig. Bovendien bestaat er nog zoiets als de Raad van State, die deze functie simpel kan overnemen. Minder verkiezingen, simpele en snelle besturing. Geen verarming, want de regio staat nog dicht bij de burger in ons kleine Nederland. Voorwaarde is wel dat er aan de burgerparticipatie moet worden gewerkt op een nieuwe wijze met gebruik van social media, snelle communicatiemiddelen en een nieuwe wijze van burgerbetrokkenheid door middel van referenda, burgeronderzoek en medezeggenschap op belangrijke thema's. die de mensen raken. Ook kan men denken aan verschillende soorten van burgerraden , die echte inspraak krijgen i.p.v. ideeen aanbrengen of adviezen geven. Het moet participatie zijn die direct leidt tot invloed van de besluitvorming. Op de "oud gemeentehuizen" worden burgers bediend van informatievoorziening en voorlichting, dienstverlening, klachtenbehandeling, en kunnen deelnemen aan inspraakavonden enz, enz. Dat kan dus gemakkelijk gedaan worden door een kleine groep van gespecialiseerde en service-ingestelde ambtenaren die wordt aangestuurd door een unitleider met verbinding naar het regiobestuur.
Met vriendelijk groet,
Redactie Binnenlands Bestuur
Het is natuurlijk allemaal onzin, ook in de reacties hier en daar:
- iemand hier die weet wat een gemiddeld raadslid per uur aan onkosten vergoeding ontvangt? de raadsleden die ik ken werken 20-40 uur per week voor een vergoeding van ongeveer 1200 netto. Per maand. Hoezo zakkenvullers?
- die tijd wordt inderdaad deels besteedt aan allerlei 'klein bier'. Dat is nu eenmaal wat burgers zeer bezig houdt. er is geen enkele reden om daar arrogant over te doen.
- verder bureaucratiseren en de schaal nog verder oprekken lijkt me een goed recept voor vergroten van de afstand tussen politiek en burger
Met de groei van het aantal taken en de groeiende omvang van gemeenten (door fusies mind you) lijkt een vergroting van het aantal; raadsleden me eerder aan de orde.
Wat me nog het meest verbaast is dat de uitkomst van serieus rekenwerk er kennelijk ook niet toe doet. Men schijnt af te willen van allerlei kleine partijtjes. Even afgezien van de fundamenteel ondemocratische houding en premisse die hieruit spreekt: uit rekenwerk is gebleken dat verkleining van gemeenteraden vooral ten koste zal gaan van de grote partijen!. Tel uit je winst voor de bestuurbaarheid.
Men heeft kennelijk geen idee hoeveel tijd je in raadswerk stopt. En hier is de burger WEL bij betrokken!!
Meer diensten moeten ingekocht worden, meer kans op corruptie
Dus meer controle is nodig, meer volksvertegenwoordigers die dat moeten doen
Volksvertegenwoordigers komen er nu al niet aan toe de achterban fatsoenlijk te woord te staan via email, twitter en facebook, die we hebben veel meer volksvertegenwoordigers nodig, en die mensen hebben per persoon een grotere staf nodig.
Ik stel daarom voor de vrijkomende kantoorruimte bij gemeentes te benutten voor deze controlerende taak van de volksvertegenwoordiging.