bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Gemeente toekomstbestendig dankzij trainingen op maat

Gemeente toekomstbestendig dankzij trainingen op maat. Medewerkers werken aan nieuwe vaardigheden.

05 augustus 2014

Gemeenten zijn druk bezig om alle uitdagingen het hoofd te bieden en zich klaar te maken voor de nabije toekomst. In deze context heeft een Brabantse gemeente de organisatie verder geprofessionaliseerd. Van een optimale dienstverlening aan burgers tot vloeiende beleidsprocessen. Alle medewerkers zijn hiervoor opgeleid; KplusV heeft daarbij geholpen.

De wensenlijst

Voor haar professionalisering had de gemeente een aantal wensen onder elkaar gezet:

  • Beleidsprocessen moeten efficiënt verlopen;
  • We willen de regie hebben over taken die we niet zelf uitvoeren.
  • De dienstverlening aan onze inwoners is goed en effectief.
  • Burgerparticipatie zetten we zo veel mogelijk in.
  • We tonen leiderschap waarmee we medewerkers faciliteren in hun taakvolwassenheid.

Om deze wensen werkelijkheid én een succes te laten worden, moest de gemeente met haar structuur en werkprocessen aan de slag. Maar dat niet alleen: de andere manier van werken vroeg ook veel van de medewerkers. Het betekende een omslag in houding en gedrag. Daarom kregen álle medewerkers een intensief trainingstraject aangeboden. Met de support van KplusV.

Wat hebben we gedaan?


  • Een digitale leeromgeving ontwikkeld, die dienst deed als kennisbank en als logistiek centrum voor uitnodigingen, programma’s, opdrachten en evaluaties.
  • Een ludieke, interactieve startbijeenkomst georganiseerd voor alle medewerkers.
  • Trainingen op maat gemaakt.
  • Checklists, hand-outs en stappenplannen samengesteld, waarmee de medewerkers tijdens de trainingen leerden werken.

We zorgden ervoor dat de trainingen sterk praktijkgeoriënteerd waren, met eigen en actuele casussen van de gemeente. Die praktijk wisselden we continu af met theorie. Opdrachten waren niet alleen plenair, maar ook individueel en in groepsverband. En we besteedden aandacht aan zowel het denken als het doen. Voor elke training was één manager uit de gemeente verantwoordelijk, samen met een KplusV-trainer die het speelveld van de gemeente kende.

Het resultaat
Medewerkers ervoeren de trainingen als ‘goed toepasbaar en zeer waardevol’, mede dankzij de heel concrete casussen. Inmiddels is er voldoende materiaal beschikbaar, waarmee medewerkers zich de juiste vaardigheden eigen kunnen maken. Zoals handvatten, handboeken, toolkits en checklists.

Hoe wij het traject hebben beleefd? De trainingen kwamen op een constructieve manier en in samenspraak met de gemeente tot stand. Daarbij waren de communicatielijnen kort en werden documenten snel in de digitale leeromgeving geplaatst. Zo konden wij naadloos aansluiten op de dagelijkse werkpraktijk.

Meer weten?
Over deze professionaliseringsslag? Of over het toekomstbestendig maken van jouw gemeentelijke organisatie? Wissel dan eens van gedachten met onze adviseur Henry Potman.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.