Advertentie

Klaagmuur in uden

In gemeenteland is de burger vandaag de dag koning. In het Brabantse Uden heeft wethouder René Peerenboom (VVD) in de publiekshal van het gemeentehuis zelfs een felpaarse ‘klaagmuur’ laten installeren.

05 februari 2010

Spraakmaker: René Peerenboom

 

Valt er veel te klagen?
Ook in Uden is het niet enkel rozengeur en maneschijn, maar we doen er wel alles aan om de dienstverlening te verbeteren. We zitten in Uden op het landelijk gemiddelde als het gaat om de waardering van de dienstverlening, maar dat is niet goed genoeg. We willen excelleren. Daarvoor heb je als gemeente prikkels nodig. De overheid is monopolist en zal dus op een andere manier wakker geschud moeten worden dan een bedrijf. De grote paarse muur die wij nu in de publiekshal hebben neergezet, moet ons daarbij helpen.

 

Hoe werkt de muur?
Bezoekers die in de publiekshal komen voor een rijbewijs of bouwvergunning, kunnen aan de muur een briefje ophangen met hun mening over onze dienstverlening. De briefjes gaan naar de betreffende afdeling. Als bezoekers op de achterzijde van het briefje hun adres hebben geschreven, krijgen ze snel reactie.

 

Wat gaan er ermee doen?
Scheldbriefjes hebben we er nog niet vanaf hoeven halen. Er is natuurlijk ook wel een grote sociale controle. Je hebt veel informatieve vragen, waarom dit, waarom dat. Maar er zijn ook nuttige reacties over de gemeentelijke dienstverlening.

 

Zoals?
We hebben twaalf balies en er zijn er vaak maar vier open. Waarom zijn er niet meer balies open?, vragen bezoekers terecht. Wij vinden vier genoeg, maar dan moeten de wachttijden wel acceptabel zijn. Het is nu al zo dat je een gratis parkeerkaart krijgt als je langer dan 15 minuten moet wachten.

 

Het is ook verkiezingstijd, hè?
Daar heeft de muur niets mee te maken. De Udenaren merken onze klantvriendelijkheid al langer. We zijn in 2006 gestart met de verbetering van de dienstverlening. We hebben regels afgeschaft, Welstand is grotendeels opgeheven, ambtenaren zijn omgeschoold, 24 uur na een klacht over kapotte straatverlichting wordt het euvel door het wijkteam verholpen, de openingstijden van het gemeentehuis zijn verruimd, onze website is verbeterd. De muur is dus ook digitaal beschikbaar, maar door hem in pimpelpaars óók in het gemeentehuis neer te zetten, stellen we ons kwetsbaar op. Mensen lezen elkaars complimenten en klachten, waardoor wij nooit meer kunnen zeggen: “Uw klacht heeft ons nooit bereikt.”

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie