Hilversum op Hyves
Als eerste Nederlandse gemeente begeeft Hilversum zich op de vriendennetwerksite Hyves. De citymarketingorganisatie Hilversum Goed Bekeken wil de site gebruiken om de stad te promoten. Leden van het netwerk blijven zo op de hoogte van de laatste uitgaanstips in Hilversum en kunnen met elkaar in contact komen en discussiëren.
Projectmanager Roeland Tameling merkt dat traditionele marketing en promotie in verhouding relatief weinig oplevert. ‘Dit is een vorm van guerillamarketing. De ervaring leert dat massacampagnes minder effectief zijn dan netwerkcampagnes. Mensen willen geen reclame meer, ze vertrouwen meer op elkaars ervaringen.’ Tameling weet dat tegenwoordig iedere stad aan marketing doet. ‘We willen op een actieve manier de concurrentie aangaan. We hopen zo niet alleen de eigen inwoners vast te houden maar ook nieuwe inwoners aan te trekken.’
Een van de doelen van de campagne is om Hilversummers weer trots te maken op hun stad. Is dat dan niet het geval? Tameling: ‘Een aantal jaren geleden was de betrokkenheid van jongeren bij de stad inderdaad laag. Dat wordt al beter, mede door de nieuwe uitgaansgelegenheden op de Groest en de website hilversums.nu. Het aantal activiteiten is toegenomen.’ Vroeger was Hilversum een beetje synoniem met ‘Het Gooi’. Tameling wijst erop dat bijvoorbeeld de opening van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid bijdraag aan een nieuw elan.
De pagina hilversumgoedbekeken.hyves.nl richt zich op inwoners tussen de tien en de veertig. Het is de bedoeling dat leden zelf bijdragen gaan aanleveren op de vriendenpagina. Tameling: ‘Op deze manier hopen we meer inzicht te krijgen in de behoeften van de bewoners. ‘Het doel is om in de eerste maand honderd deelnemers te trekken en daarna exponentieel te groeien. We merkten dat het zo werkte bij de belangstelling voor onze nieuwsbrief en onze website. Nu hopen we op hetzelfde succes met Hyves.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.