Advertentie

Rli: 'Rijk moet sturing Schiphol aan regio overlaten'

Dat zegt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in het advies Sturen op Samenhang, Governance in de metropolitane regio Schiphol/Amsterdam. Het is een omslag in denken over verantwoordelijkheden

13 september 2013

Hoewel met de groei van Schiphol nationale belangen zijn gediend, moet het Rijk een stap terug doen. De sturing (governance) van de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Schiphol is een taak voor de regio.

Omslag in denken over verantwoordelijkheden
Dat stelt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in het advies Sturen op Samenhang, Governance in de metropolitane regio Schiphol/Amsterdam. Het is een omslag in denken over verantwoordelijkheden, zegt raadslid van de Rli en opsteller van het advies, Pieter Hooimeijer. 'Dat het Rijk een belang heeft, wil niet zeggen dat het Rijk alles naar zich toe moet trekken. Het betekent niet dat het Rijk er in totaliteit over gaat.'

Niet alleen het Rijk heeft belang
Het Rijk is immers niet de enige met belang bij een bloeiende internationale luchthaven. Schiphol zorgt door het grote aantal zakelijke vliegbestemmingen voor een concentratie van internationale bedrijvigheid in de regio. Het heeft daarmee zelfs een betere positie dan bijvoorbeeld Brussel, zegt Hooimeijer. 'Maar dat nationale profijt is evengoed een regionaal profijt, kijk naar de werkgelegenheid en de bereikbaarheid van de regio.' Bovendien heeft groei van Schiphol direct consequenties voor de leefbaarheid in omliggende gemeenten. 'Schiphol heeft de verantwoordelijkheid om er met de regio uit te komen en kan zich niet langer verschuilen achter een uitspraak van de Tweede Kamer over een x-aantal vliegbewegingen.'

Oplossingen uit de regio
Op nationaal niveau zou het helemaal niet meer over vliegbewegingen moeten gaan, stelt de Rli. Het Rijk moet niet de groei van Schiphol centraal stellen, maar de kwaliteit van Schiphol als netwerk in het internationale vliegverkeer. De regio kan vervolgens met oplossingen komen om die kwaliteit te verbeteren, zegt Hooimeijer. 'Schiphol kan groeien zonder de hinder te laten toenemen, bijvoorbeeld door vakantievluchten te verplaatsen naar Lelystad, zoals het kabinet heeft geopperd. Of door het verbeteren van de bereikbaarheid. Gezondheidsrisico’s rond Schiphol hebben niet alleen met vliegverkeer, maar vooral ook met wegverkeer te maken. Het Rijk moet aangeven wat er gedaan moet worden, niet hoe. Het is aan de regio om daar voorstellen voor in te dienen die voor hen uitvoerbaar zijn.'

Geen hiërarchie van belangen te bepalen
De Rli maakte het advies op verzoek van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu). Zij wilde weten hoe het Rijk de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Schiphol kan sturen. Welke sturingsvorm (governance) daaraan is te geven en of er een hiërarchie is te onderscheiden in de vele belangen van het Rijk, de provincies, gemeenten en bedrijven die met Schiphol te maken hebben. Een hiërarchie van belangen is niet te bepalen, stelt de Rli in het advies. Hooimeijer: 'Je kunt niet zeggen dat nationaal belang voor lokaal belang gaat. Zorgen voor een goede leefomgeving is evenzeer van nationaal belang als de groei van Schiphol.'

Lees het hele artikel in de veiligheidsspecial van Binnenlands Bestuur 18, deze week.


Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
Schiphol is van nationaal belang en dus is het logisch dat de nationale overheid sturend is. Dat is niet hetzelfde als het onder laten sneeuwen van regionale of lokale belangen. Lelystad wordt genoemd, en er zouden ook andere velden een rol kunnen spelen. Welke regio gaat over Schiphol én Lelystad? Dat wordt dus overleg en dus kan de nationale overheid beter de regie houden. Bovendien is Schiphol als onderneming dermate groot, dat het Rijk de meest logische gesprekspartner is. Het Rijk zou het economische belang van andere regio's mee moeten wegen en druk uit kunnen oefenen op het afwikkelen van vluchten op EIndhoven, Maastricht, Twente.
Corné Paris / Partner strategisch ruimtelijk domein
Is dit nu zo'n onderwerp dat na een opschaling van de provincies daar thuis hoort? Die gaan dan én over de Schipholregio én over Lelystad en de verbinding daartussen.
Pierre
Dit is alleen maar positiespel. Laat nou eens publekelijk zien waar de verschillen van opvattingen zitten, waar rli meerwaarde/ meer kennis heeft t.o.v het Rijk? Aan extra vergaderen heeft niemand iets.
Pierre
Ik bedoelde: waar regio meerwaarde heeft -;)
Roland
"Het Rijk moet niet de groei van Schiphol centraal stellen, maar de kwaliteit van Schiphol als netwerk"

Wat is het verschil, die groei heet noodzakelijk voor deze kwaliteit, horen we al jaren.



Blijkbaar wil dit advies de omwonenden nog verder uitsluiten, verwoordt in wollig taalgebruik, passend bij Schiphol
gerrie
Vakantiegangers zijn de grootste vervuilers
Advertentie