Gemeenten klem bij voorrangskwestie huurwoningen
Hoewel de wetswijziging van minister Blok gemeenten de mogelijkheid geeft om asielzoekers niet langer voorrang bij een huurhuis te geven, blijft dit in de praktijk wel het geval.
‘De voorrang voor statushouders schrappen betekent dat ze geen kans meer hebben op het vinden van een sociale huurwoning. Dat is een slechte zaak,’ aldus koepelorganisatie woningcorporaties Aedes over het plan van minister Blok. Veel gemeenten hebben al aangegeven de voorrang te blijven handhaven, al was het alleen maar om aan de taakstelling te kunnen voldoen.
Voorrang behouden
Gemeenten die lijsten met urgente woningzoekenden hanteren, zijn straks namelijk niet langer verplicht om daar erkende asielzoekers op te zetten. Dat staat in het voorstel dat woonminister Stef Blok vorige maand naar de Raad van State heeft gestuurd. Uit een rondgang van RTLNieuws bij de G32 blijkt echter dat de overgrote meerderheid van de gemeenten aangeeft de voorrang voor statushouders bij het toewijzen van een sociale huurwoning te behouden.
Symboolpolitiek
Lang niet alle gemeenten hanteren urgentielijsten. Afgelopen najaar werden Tweede Kamer en kabinet het er al over eens dat de automatische voorrang voor asielzoekers met een verblijfsvergunning (statushouders) op de helling moest. Aedes en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) gaven al eerder aan dat het niet verstandig is om nu de voorrangsstatus van vergunninghouders af te schaffen, want zij zijn grotendeels aangewezen op de reguliere sociale woningvoorraad. De VNG spreekt van symboolpolitiek en noemt de maatregel van het kabinet een schijnoplossing.
Geen oplossing
Ook de G32 heeft felle kritiek op het plan. ‘De minister maakt met dit voorstel een politieke schijnbeweging; het biedt geen oplossing voor het probleem. Integendeel, er wordt 400 keer over gesproken in plaats van één keer. En ook het maken van een regionale huisvestingsverordening wordt er niet makkelijker op. We hopen dat de Raad van State, aan wie de minister het voorstel nu heeft voorgelegd, dit bij haar afweging zal betrekken ’, zegt Jop Fackeldey, voorzitter van G32 en wethouder Wonen in Lelystad.
Kansloos
‘Vergunninghouders beschikken niet over een netwerk of over opgebouwde wachtmaanden,’ licht een woordvoerder van Aedes toe. ‘Ze zijn dus zo goed als kansloos om een huis te vinden als ze geen urgentie krijgen. Er wordt momenteel had gezocht naar oplossingen, maar ondertussen moet de uitstroom uit AZC’s ook niet vertraagd worden.’
Minder woningen
Vluchtelingen zijn niet alleen de oorzaak van lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen. Ten eerste is er de laatste jaren minder gebouwd, komt er minder vrij en blijven ouderen steeds langer thuis wonen.
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De maatregel van minister Blok om de urgentiemogelijkheid voor statushouders te schappen is een tegemoetkoming aan rechts populisme.==Hebt u niet door hoe populistisch u zelf doet? Nergens valt te lezen dat Blok dit doet om Wilders te plezieren (doet ie nooit) want daar gaat het volgens u om. Ooit gemerkt dat er onderzoeken zijn geweest waaruit o.a. blijkt hoe lang iemand, autochtoon, in Purmerend op de wachtlijst staat (>21 jaar). En dat zonder netwerk (wat dat ook moge inhouden in het kader van vriendjespolitiek). Aedes en VNG hebben andere belangen dan de gewone burger.
Vervolgens alle SOCIALE huur dient voor bepaalde inkomens. Los van dat hier ook maar eens heel goed naar gekeken dient te worden (sommigen verdienen naast hun sociale uitkering echt nog een heel salaris bij aan kunstgrepen als poets- oppas- bouw e.d.), gewoon invoeren; voor 1 rechthebbende Nederlander op sociale huur direct ook 1 statushoudend gezin die eenzelfde recht hebben. Kan er allemaal heel nauw gekeken worden op inschrijvingsduur, maar laten we wel wezen, soms zit er ook verschil in urgentie. Daarnaast mengt het ook prettiger en help je de integratie een handje. Zorg dat huur voor een aantal "groot"verdieners echt een keuze wordt. Nu is het gewoon handig en goedkoop; "lekker alle onderhoud afgekocht en toch prettig wonen tegen een (relatief) lage prijs!". Hiermee wordt het ook voor de starters eenvoudiger om te starten en bij voldoende verdiensten wordt men vanzelf gemotiveerd om te kijken naar koop. Stimuleer het proces en zorg dat dit ook wettelijk rond komt; niet blijven praten, nu gewoon verstandig besluiten.
Duidelijk is, dat met veel statushouders erbij, de spoeling dunner wordt en de wachttijden voor een woning zijn al lang. Daarom moet er nu eens op de rem getrapt worden: onmiddellijk een sloop- en verkoopverbod voor de woningcorporaties. Nieuwe sociale huurwoningen bijbouwen? Kan, alleen is het geen snelle oplossing, meer iets voor de doorstroming.
Enige positieve aan het voorstel van Blok is dat de gemeenten het zelf mogen regelen, wat de gemeenteraad de kans geeft zelf een goed plan op te stellen en vanuit B&W met de lokale corporaties te praten. Wij zullen hier plaatselijk dan zeker een bijdrage aan proberen te leveren.
Een belangrijke groep urgenten, met voorrang van de woningcorporaties, op de wachtenden zijn namelijk huurders die hun woning uit moeten i.v.m. zeer ingrijpende renovatie.
Renovatie wordt dermate ingrijpend uitgevoerd dat huurders al of niet tijdelijk hun woning wel móéten verlaten. Velen, vooral ouderen, zien op tegen 2x verhuizen en besluiten een andere woning te accepteren. Dat is ook de strategie bij een dergelijke renovatie. Nieuwe huurders betekent nieuwe, dus profijtelijker huurcontracten. En wachtenden kunnen nog wel even langer wachten? Ik zou wel eens willen weten waarom de woningcorporaties, juist tijdens de crisis, niet anticiperend gebouwd hebben. Bang dat de stichtingskosten te laag zouden worden? Schaarste is immers een goed verkoopargument voor hoge huren.