Gemeenten pikken houding nieuwe kabinet niet
De verhouding tussen kabinet en gemeenten moeten hoognodig worden verbeterd. Door de 'valse' start van het kabinet zijn deze nog verder onder druk komen te staan, stelde VNG-voorzitter Jan van Zanen donderdag aan het begin van de algemene ledenvergadering van de gemeentekoepel.
Het nieuwe kabinet houdt te weinig rekening met de positie van gemeenten. Gemeenten pikken dat niet. De grootste pijn zit momenteel bij het negeren van de uitspraak van de arbitragecommissie jeugd. Maar ook de in het regeerakkoord opgenomen passage om gemeenten via een aanwijzing tot maatregelen te dwingen, is bij gemeenten in het verkeerde keelgat geschoten.
Niet gelijkwaardig
‘Waarom laat je in een regeerakkoord optekenen dat het rijk, autonome gemeenten een aanwijzing kan geven, zonder dat daarvoor een juridische grondslag bestaat?’, stelde VNG-voorzitter Jan van Zanen donderdag aan het begin van de algemene ledenvergadering van de gemeentekoepel. ‘Dat doet de interbestuurlijke verhoudingen geen goed. Dat is geen één overheid. Dat is geen gelijkwaardig bestuur op basis van wederkerigheid en vertrouwen.’
‘Onbetamelijk’
Het aan de kant schuiven van de uitspraak van de arbitragecommissie jeugd ‘zijn ook zeer beroerd voor de onderlinge verhoudingen’, aldus Van Zanen. Vooruitlopend op gezamenlijke afspraken om de jeugdzorg te hervormen (via de hervormingsagenda) lanceerde het nieuwe kabinet in zijn regeerakkoord het plan een eigen bijdrage voor de jeugdzorg in te voeren en de behandelduur te verkorten. ‘Een afspraak is blijkbaar geen afspraak. Onbetamelijk. Met gevolgen die voor gemeenten, inwoners − kwetsbare jongeren − onacceptabel zijn en zeer beroerd voor de onderlinge verhoudingen.’ De financiering van een deel van de woningbouwopgave (‘een sigaar uit eigen door’), de opschalingskorting (‘helaas maakt het kabinet nog geen aanstalten deze definitief af te schaffen’) en het Wmo-abonnementstarief (‘daar lopen we nog steeds op leeg’) liggen gemeenten eveneens zwaar op de maag.
Gebakkelei
Een afdoende budget voor gemeenten moet ‘voor eens en voor altijd’ goed worden geregeld, ‘zodat we dat eindeloze gebakkelei over centen achter ons kunnen laten’, stelde Van Zanen. De start van een nieuwe regeerperiode moet worden aangegrepen om de bestuurlijke verhoudingen te verbeteren, ook al heeft het nieuwe kabinet in de ogen van gemeenten een valse start gemaakt. De VNG hoopt dat de positie van de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken, Hanke Bruins Slot, in het kabinet wordt versterkt ten opzichte van andere departementen. ‘Dit is het moment om de autonomie van gemeenten nieuwe vorm en inhoud – en vooral – betekenis te geven.’
Geen open eindjes
Gemeenten vervullen een cruciale rol om de grote inhoudelijke opgaven zoals de klimaattransitie en de woningbouw te verwezenlijken, samen met het rijk, provincies en waterschappen, benadrukte Van Zanen. Die rol willen gemeenten pakken, maar niet zonder goed overleg met de verschillende departementen en scherp te krijgen wat er van gemeenten wordt verwacht. Gemeenten zullen niet zonder meer een ‘handtekening bij het kruisje zetten’, waarschuwde Van Zanen. Pas als de plannen concreet zijn, duidelijkheid is over de uitvoering, de financiële gevolgen in kaart zijn gebracht én helderheid is over het accres, de centen vanaf 2026, gaan gemeenten uit de startblokken. ‘We laten ons niet met open eindjes afschepen.’
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Een probleem is vooral dat men bij de besprekingen rond het Coalitieakkoord kennelijk is gestart met afspraken over de 'nieuwe zaken en projecten' en de problemen rond de inkomenspolitiek (minimumloon, AOW en aanvullende pensioenen) heeft afgeraffeld.en tot sluitstuk van de begroting zijn gemaakt. Of is dit soms het aas wat de oppositiepartijen a.s. dinsdag nog krijgen toegeworpen tijdens het debat?
Bij het debat van a.s. dinsdag behoort o.m. rekening te worden gehouden met het volgende:
1. er dreigt via het Coalitieakkoord structurele (!!!) ontkoppeling te ontstaan tussen de AOW en het minimumloon.
2.sinds 2013 hebben AOW'ers reeds een achterstand t.o.v. de inflatie opgelopen van 2,9%.
3. een verhoging van de ouderenkorting werkt slechts door bij een deel van de AOW'ers. Vanaf ca. E 35.500 bijvoorbeeld wordt deze korting al jarenlang afgebouwd.
4. bovendien betaalt deze categorie belastingplichtigen niet alleen belasting via Box 1 en Box 3, maar betalen zij ook al jarenlang mee aan de volksverzekeringen (AOW, ANW, ZvW, WlZ e.d.).
5. bijna alle gepensioneerden met een aanvullend pensioen hebben inmiddels bovendien een indexatieachterstand van ca. 20-25% opgelopen. Ook in 2022 dreigt dit weer mis te lopen omdat de grote pensioenfondsen niet kunnen/mogen indexeren. Het Kabinet wil namelijk het dekkingspercentage voor dat jaar stellen op 105. Uitgaande van het gemiddelde rendement van 7% over een reeks van jaren kan echter worden volstaan met een veel lagere dekkingsgraad (1% verhoging van de rekenrente betekent een ca. 11 hoger dekkingspercentage voor de pensioenfondsen).
6. aanvullend pensioen is uitgesteld loon en is dus
eigendom van de deelnemers aan een pensioenfonds!
7. naast aanpassing van de AOW aan het minimumloon is het derhalve noodzakelijk om het dekkingspercentage voor de pensioenfondsen af te stemmen op het werkelijk behaalde rendement.
Hieronder in willekeurige volgorde 'het snoepgoed' uit de kruidenierswinkel in Den Haag: -al jarenlange fiscalisering van de AOW (al hoewel de professor Scheefgroei anders wil doen geloven) -al jarenlang fiscalisering van diverse andere volksverzekeringen (ANW, ZvW, Wlf) -al jarenlang afbouw van ouderenkorting boven ca. E 35.000 -al jarenlang steeds grote(re) verschillen fiscale kortingen gepensioneerden in vergelijking met werkenden. -een slechte en te laat tot stand gekomen AOW-compensatieregeling bij het verhogen van de AOW-gerechtigde leeftijd. -diverse jaren onvoldoende compensatie inflatie (sinds 2013 opgelopen tot 2,9%). -stimuleren aflossing hypotheek hoofdwoning via wet Hillen en vervolgens weer afbouwen. Overige weetjes (er zijn ongetwijfeld nog meer): -AOW'ers ontvangen géén 8% vakantietoeslag, maar slechts 4%. -de meeste gepensioneerden met een aanvullend pensioen hebben door het ontbreken van enige vorm van indexatie inmiddels een inkomensachterstand opgelopen van ca. 20 - 25%. -over de pensioenen wordt géén vakantietoelage betaald (dat is al in het pensioen verwerkt). De consequenties: -meer AOW'ers moeten naar de voedselbank, de bijstand, weer gaan werken en boodschappen ontvangen via de kinderen. -AOW'ers en een groot deel gepensioneerden moeten sappelen om rond te komen. -AOW'ers met een aanvullend pensioen hebben inmiddels ten onrechte een grote inkomensachterstand opgelopen. Een groot deel van het MKB krijgt door het Corono-virus veel te grote klappen.
-,-,-,-,-,-,-
Hieronder in willekeurige volgorde 'het snoepgoed' uit de kruidenierswinkel in Den Haag:
-al jarenlange fiscalisering van de AOW (al hoewel de professor Scheefgroei anders wil doen geloven)
-al jarenlang fiscalisering van diverse andere volksverzekeringen (ANW, ZvW, Wlf)
-al jarenlang afbouw van ouderenkorting boven ca. E 35.000
-al jarenlang steeds grote(re) verschillen fiscale kortingen gepensioneerden in vergelijking met werkenden.
-een slechte en te laat tot stand gekomen AOW-compensatieregeling bij het verhogen van de AOW-gerechtigde leeftijd.
-diverse jaren onvoldoende compensatie inflatie (sinds 2013 opgelopen tot 2,9%).
-stimuleren aflossing hypotheek hoofdwoning via wet Hillen en vervolgens weer afbouwen.
Overige weetjes (er zijn ongetwijfeld nog meer):
-AOW'ers ontvangen géén 8% vakantietoeslag, maar slechts 4%.
-AOW'ers hebben geen 13e of 14e maand.
-de meeste gepensioneerden met een aanvullend pensioen hebben door het ontbreken van enige vorm van indexatie inmiddels een inkomensachterstand opgelopen van ca. 20 - 25%.
-over de pensioenen wordt géén vakantietoelage betaald (dat is al in het pensioen verwerkt).
De consequenties:
-meer AOW'ers moeten naar de voedselbank, de bijstand, weer gaan werken en boodschappen ontvangen via de kinderen.
-AOW'ers en een groot deel gepensioneerden moeten sappelen om rond te komen.
-AOW'ers met een aanvullend pensioen hebben inmiddels ten onrechte een grote inkomensachterstand opgelopen.
Een groot deel van het MKB krijgt door het Corono-virus veel te grote klappen.
Bij het debat van a.s. dinsdag behoort o.m. rekening te worden gehouden met het volgende:
1. er dreigt via het Coalitieakkoord structurele (!!!) ontkoppeling te ontstaan tussen de AOW en het minimumloon.
2.sinds 2013 hebben AOW'ers reeds een achterstand t.o.v. de inflatie opgelopen van 2,9%.
3. een verhoging van de ouderenkorting werkt slechts door bij een deel van de AOW'ers. Vanaf ca. E 35.500 bijvoorbeeld wordt deze korting al jarenlang afgebouwd.
4. bovendien betaalt deze categorie belastingplichtigen niet alleen belasting via Box 1 en Box 3, maar betalen zij ook al jarenlang mee aan de volksverzekeringen (AOW, ANW, ZvW, WlZ e.d.).
5. bijna alle gepensioneerden met een aanvullend pensioen hebben inmiddels bovendien een indexatieachterstand van ca. 20-25% opgelopen. Ook in 2022 dreigt dit weer mis te lopen omdat de grote pensioenfondsen niet kunnen/mogen indexeren. Het Kabinet wil namelijk het dekkingspercentage voor dat jaar stellen op 105. Uitgaande van het gemiddelde rendement van 7% over een reeks van jaren kan echter worden volstaan met een veel lagere dekkingsgraad (1% verhoging van de rekenrente betekent een ca. 11 hoger dekkingspercentage voor de pensioenfondsen).
6. aanvullend pensioen is uitgesteld loon en is dus
eigendom van de deelnemers aan een pensioenfonds!
7. naast aanpassing van de AOW aan het minimumloon is het derhalve noodzakelijk om het dekkingspercentage voor de pensioenfondsen af te stemmen op het werkelijk behaalde rendement.
De pensioenen (= uitgesteld loon) worden betaald via de sectorale pensioenfondsen. De pensioenenfondsen wordt gevoed via de maandelijks ingehouden pensioenpremie (ca. 25%).en het jaarlijks te behalen rendement. Het pensioen is eigendom van de deelnemer!