Advertentie

Gebrek aan overzicht hindert Drentse Statenleden

Over de informatie van Gedeputeerde Staten betreffende de effectiviteit van beleid zijn de Statenleden 'niet zo tevreden'.

20 juli 2022
informatiechaos
Shutterstock

Het gebrekkige institutioneel geheugen van de provincie Drenthe hindert het werk van de Statenleden. ‘Dikwijls zien wij in ons onderzoek dat Provinciale Staten eerdere besluitvorming vergeten’, schrijft de Noordelijke Rekenkamer. Drie dingen schieten tekort bij de ondersteuning: de informatievoorziening, het zicht op eerdere besluitvorming  en het zicht op verbanden met gerelateerde beleidsthema’s.

Secretaris-directeur

Regio Achterhoek via Geerts & Partners
Secretaris-directeur

Griffier

Gemeente Dronten via Geerts & Partners
Griffier

Groeiende noodzaak

Veel kennis en ervaring gaat verloren omdat de doorstroming in Provinciale Staten zo groot is, stelt de rekenkamer. De helft van de Statenleden is direct na de verkiezingen nieuw en er zullen er nog een aantal terugreden.

‘Tegelijkertijd moeten Statenleden van steeds meer markten thuis zijn: het gemiddelde aantal leden per fractie neemt af, waardoor een steeds kleinere groep Statenleden het fractiewerk moet uitvoeren. Hierdoor groeit het belang en de noodzaak van goede ondersteuning.’

Technische belemmeringen

De belangrijkste tekortkoming is volgens de rekenkamer dat Statenleden ‘het lastig vinden om een helder overzicht te krijgen van besluitvorming uit het verleden en de afwegingen die toen een rol speelden’. Toen de besluiten werden genomen zaten velen nog niet in de Staten en de vindbaarheid van informatie in het Statenarchief laat te wensen over. ‘Friese en Groningse Statenleden lopen in hun eigen archieven tegen dezelfde problemen aan.’ Een werkgroep die dit moet verbeteren loopt vooral tegen technische belemmeringen aan.

Ook is de informatievoorziening vanuit Gedeputeerde Staten en de ambtelijke dienst ‘beduidend minder’ dan de Statenleden wensen ‘en over de informatie die zij in de praktijk ontvangen zijn zij niet zo tevreden’. Over de geduide informatie en informatie over algemeen maatschappelijke ontwikkelingen zijn ze tevreden, maar dat geldt niet voor de ontvangen informatie over alternatieve scenario’s. Over de griffie zijn de Statenleden tevreden, op enkele verbeterpunten na.

Fryslân en Groningen

Het valt de rekenkamer op dat de Drentse Statenleden ontevredener zijn dan hun Friese en Groningse collega’s over de alternatieve scenario’s. In Groningen zijn de Staten en de griffie bovendien beter op elkaar afgestemd en de Drentse griffie bemoeit zich vergelijking met de andere twee provincies weinig met de kwaliteit van de stukken. De fractieondersteuning in Fryslân is beduidend groter.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Toine Goossens
Deze Rekenkamer legt de vinger niet op de juiste plek. 2 citaten laten dat zien:

1. 'Drie dingen schieten tekort bij de ondersteuning: de informatievoorziening, het zicht op eerdere besluitvorming en het zicht op verbanden met gerelateerde beleidsthema’s.'
2. 'De belangrijkste tekortkoming is volgens de Rekenkamer dat Statenleden ‘het lastig vinden om een helder overzicht te krijgen van besluitvorming uit het verleden en de afwegingen die toen een rol speelden’.

En daar maken ambtenaren die tegen alles in hun eigen zin willen doordrijven handig misbruik van. Ook wethouders zitten niet lang genoeg op hun stoel om het geheel aan belangrijke aspecten van een besluit te doorzien, en als zij er wel al lang zitten, dan zetten zij verhullingsinstrumenten net zo enthousiast in als hun ambtenaren dat doen.

Dat is directe, fundamentele aantasting van het functioneren van de democratie. Op deze manier worden de kwaliteit en integriteit van de bestuurlijke besluitvorming aangetast. Dat burgers de overheid niet meer vertrouwen is er een belangrijk gevolg van.

Neem in de wet op dat alle besluiten en voorstellen die aan de Raad worden voorgelegd op dat zij: 'Een bijlage bevatten waarin een objectief overzicht van voorgaande besluiten en overwegingen is opgenomen'.

Moeilijk is dat niet. In het bestuursrecht is dat al decennia gebruikelijk. Een goed besluit is immers slechts mogelijk door te kunnen beschikken over alle relevante informatie.

In 2014 speelde er in Utrecht een zeer omstreden besluit over het 'Artplex' project. Daarin werd door ambtenaren volop gemanipuleerd om dat cultuurwalhalla gerealiseerd te zien. Ik besteedde 2 manden aan het doorspitten van alle openbare relevante projectinformatie. Vooral die van zeer lang voordien. Zo kwamen de ambtenaren met second opinions door mensen die 20 jaar eerder bij de start van het project betrokken waren. Het was zuivere oplichting.

Statenleden, maar ook Raadsleden en Kamerleden zijn nooit in staat om alle relevante aspecten van een dossier te overzien als hen informatie wordt onthouden.

DUIC publiceerde mijn brief aan de Raad:

Toine Goossens maakt in brief aan gemeenteraad gehakt van het Artplex-project: “toets het raadsbesluit op integriteit en kwaliteit”

https://www.duic.nl/algemeen/toine-goossens-maakt-in-brief-aan-gemeenteraad-gehakt-van-het-artplex-project-toets-het-raadsbesluit-op-integriteit-en-kwaliteit/

Het Artplex is weggestemd.
Advertentie