Fuerza de mercado
De Onderkoning van Nederland heeft gesproken! Herman Tjeenk Willink, de vice-voorzitter van de Raad van State, is van mening dat de Nederlandse overheid veel te ver is doorgeschoten in haar hang naar marktwerking.
De focus op marktwerking en verzelfstandiging heeft ertoe geleid dat de politiek de belangen van de burger uit het oog verloren is. En het werkt, aldus Tjeenk Willink ook andersom: Nederlanders die door de overheid vooral als consument worden aangesproken, zullen zich nooit meer als een burger gaan gedragen.
Als voorbeeld van te ver doorgeschoten marktwerking noemde de staatsraad het streekvervoer. Ook daar ondermijnt bij uitstek de vermarkting van de publieke sector de publieke belangen. Het voorbeeld is wat mij betreft op zijn minst ongelukkig gekozen. Volgens mij is het streekvervoer niet in de problemen gekomen door te veel marktwerking, maar juist door te weinig.
Om die stelling te onderbouwen, moeten we wel even een eindje van huis, naar een willekeurige middelgrote stad in Latijns-Amerika. Het openbaar vervoer is daar, al sinds jaar en dag, volledig geprivatiseerd. Wie op het busstation van pak-‘m-beet Buenos Aires een enkeltje naar het achthonderd kilometer westelijker gelegen Mendoza wenst te kopen, heeft de keus uit wel zeven verschillende busondernemingen, de een met een nog veelbelovender naam en imponerender logo dan de ander: Nueva Chevallier, Cata Internacional, Andesmar, Viajes Sendas, Flecha Bus, El Rapido Argentino en El Mendocino, ze brengen je allemaal – langs nagenoeg dezelfde route – van BA naar M.
Maar daarmee zijn we er nog niet, want alles heeft natuurlijk zijn prijs. Het goedkoopste kaartje kost, bij De Snelle Argentijn, omgerekend ongeveer 28 euro. Da’s voor die afstand natuurlijk een schijntje, maar dan rijd je wel in een opgewaardeerde streekbus (met airco, dat dan nog wel) die er zeventien uur over doet en waarbij je zeker delen van de reis de bus moet delen met kippen, geiten en andere levende have.
Aan de andere kant van het spectrum heb je echter de mogelijkheid te kiezen voor de meest luxueuze aller touringcars: de zogenaamde “cama suite” van bijvoorbeeld de firma Twee Uitstapjes. Deze bus biedt first class comfort: volledig uitklapbare stoelen, stewardessen aan boord, maaltijdservice en gratis borrelnootjes bij het aperitief. Oké, je bent ook direct zo’n 50 euro kwijt, maar daarvoor ben je dan ook wel snel – in twaalf uur – aan de andere kant van het land.
In heel Argentinië komt er, net als in de andere landen van het continent, geen overheid aan te pas om het openbaar vervoer te reguleren. Anders dan in Nederland kennen ze in Argentinië niet het systeem dat een transportonderneming gedurende een groot aantal jaren het monopolie in een bepaald vervoersgebied wordt gegund. En dus zullen Argentijnse busondernemingen het zich niet permitteren om – zoals de vervoerder in mijn regio – afgeschreven stadsbussen in te zetten op langeafstandslijnen. Immers, een volgende keer stapt de klant gewoon op bij de concurrent. En die kans zouden al die gebruikers van het openbaar vervoer in Nederland ook eens een keer geboden moeten worden geworden. Mas fuerza de mercado, por favor!
Ad Burger
Alleen al de vele fusies en veranderde namen. Men gaat toch weer samenklonteren om kosten te sparen en je zit eigenlijk zo weer zonder marktwerking.
Je wordt niet goed van al die berichten in plaatselijke media over convenanten, die alleen maar goed zijn voor een berichtje in de gratis huis aan huis bladen.
Centrum voor Jeugd en gezin is ook al zo'n holle toestand. Nog meer overleg tussen allerlei verschillende partijen, die allemaal hun eigen protocollen aanhouden. Die allemaal mensen doorsturen naar elkaar in een rotonde zonder voldoende goede afritten.
Kleinere onafhankelijke partijen moeten inboeten op kwaliteit en continuiteit, want men moet met scherpe prijzen komen t.o.v. de grote partijen.
Allemaal geexpirimenteer, met voorspelbare uitkomsten, maar wel ten koste van de burgers die er gebruik van moeten maken!
De overheid had de vinger aan de pols moeten houden en met uitbesteden aan marktpartijen slechte kwaliteit afstraffen door er geen gebruik meer van te maken.
Dat eist periodiek onafhankelijke controle, geheel los van de opdrachtgevers en vooral bij doelgroep en uitvoerders die rechtstreeks met doelgroep te maken hebben.
Kapitaalvernietiging met wielen steeds opnieuw uitvinden is enorm!
Alles is nog steeds aanbod gericht.
Waar blijven die kleinschalige wooneenheden voor wijkbewoners, die niet meer zelfstandig kunnen wonen?
Nee grote bijenkorven met veel ouderdomsellende bijelkaar verder weg, waar leeftijdgenoten zelf niet meer kunnen komen voor een bezoekje. Abnormaal.
Waar zie je in de natuur oudere beesten gescheiden van jongere?
De ouderen horen in de wijk te blijven!
Maar ja, managers in die sector hoeven niet in de pyamadagen-tehuizen te wonen als zijzelf zover zijn! Mooie vraaggerichte service-flats genoeg. Daar zorgt de marktwerking wel goed voor!
Erger nog dan de fin. sector in rook hebben laten opgaan, volgens mij.