Advertentie

Europese kiezers trekken met pizzapunten

Wie investeert in de opkomst bij de Europese verkiezingen? De kandidaten wél, hun partijen niet.

14 mei 2024
Vlag: Use your vote
Shutterstock

Een klacht die vooraanstaande politicologen als Cees van der Eijk en Wouter van der Brug al jaren uiten, vindt nog steeds geen gehoor bij politieke partijen. Politieke partijen vinden de Europese verkiezingen niet interessant, en ze investeren er nauwelijks in. Echt peanuts, zei Van der Eijk eerder in Binnenlands Bestuur.

Ambitieuze Accountmanager binnen het domein Wonen

BMC
Ambitieuze Accountmanager binnen het domein Wonen

Beleidsadviseur Economische Zaken

Gemeente Heemstede
Beleidsadviseur Economische Zaken

Een beperkte rondgang van Binnenlands Bestuur levert het beeld op dat kandidaten zelf investeren terwijl de partijen maar mondjesmaat over de brug komen. Investeringen zijn nodig om de kiezer naar de stembus te trekken, vinden de politicologen, maar in Nederland willen politieke partijen daar kennelijk niet aan.

Dat blijkt uit de podcast over dit onderwerp van Binnenlands Bestuur. Lijsttrekker Malik Azmani van de VVD over de vraag hoe de VVD de Europese campagne financiert: Het is de bedoeling dat de kandidaten vooral zelf investeren.

Roadshow

Hij gaat een roadshow doen door met een bus door het land te trekken. Die betaalt hij zelf. Hoeveel Azmani investeert, kan hij niet zeggen, want de plannen moeten nog gemaakt worden. Hij erkent dat er minder geld in de kas is, na de Tweede Kamerverkiezingen. Zelf investeren is overigens geen probleem, zegt hij klip en klaar. Bij de nummer twee van GroenLinks-PvdA, Mohammed Chahim, is niet bekend hoeveel de partijen investeren in de campagne. Daar hou ik mij niet mee bezig.

Pizzapunten

Chahim gaat in campagnetijd door met contact zoeken met de kiezer door in samenwerking met de lokale afdelingen pizzapunten te eten in Nederland en gedachten met de kiezers uit te wisselen. Hij betaalt de pizza´s of de broodjes zelf en geniet er van het contact dat ook gezellig is, zegt hij met Brabantse hartelijkheid. Chahim noemt het ergens ook treurig dat het budget dat nodig is bij campagnes, voor spotjes of events een rol speelt in de democratie. Tegelijk noemt hij het niet onmogelijk dat partijen zonder groot campagnebudget toch goed kunnen scoren bij de verkiezingen.

Opkomst Duitsland

Eerder noemde Dominik Hierlemann van de Bertelsmann Stiftung in Binnenlands Bestuur de inzet van geld door politieke partijen als een van de verklaringen dat in Duitsland de opkomst met rond 60 procent een stuk hoger is dan de opkomst in Nederland, met 40 procent. Duitse politieke partijen hebben nog steeds het geld om kiezers aan zich te binden, en naar de stembus te trekken, zei hij toen.

Een ton in kas

Bij het CDA is de situatie iets rooskleuriger in transparantie en in geld. Lijsttrekker Tom Berendsen weet hoeveel er beschikbaar is en zegt dat er bijna een ton in kas zit voor de Europese verkiezingscampagne. Ook Berendsen noemt dat een vrij beperkt budget voor de verkiezingscampagne. En zelf gaat hij net als de overige lijsttrekkers volop het land in, de komende tijd, om kiezers te trekken voor de Europese verkiezingen van 6 juni.

Belang van de burger

Ook qua inhoud kunnen partijen het een slag beter doen, zegt scheidend Europarlementariër Toine Manders, lid van de christendemocratische groep in het Europees Parlement. We doen iedere dag dingen in het belang van de burger, maar we slagen er niet in dat voor het voetlicht te brengen.

Media

Journalist Kees Boonman wijst daarin ook op de verantwoordelijk van de journalistiek, die wel klaar staat in Den Haag maar niet gaan kijken wat er in Brussel en Straatsburg gebeurt. Dat media het ingewikkeld vinden, mag volgens hem geen rol spelen, want journalistiek is uitgevonden om ingewikkelde zaken begrijpelijk te maken. En uiteraard heeft de kiezer ook een verantwoordelijkheid, vindt hij.

Podcast | Europa Kiest!

U kunt de serie beluisteren via:

De podcastserie Europa Kiest is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het mediafonds van de Europese Unie. De serie is gemaakt door Simon Trommel en Bertrand Vigier. 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Er is in zijn algemeenheid veel te weinig aandacht van de politiek voor de Europese verkiezingen. Ook de media laten het (bijna) volledig afweten.
Advertentie