Herstart Italië met forse investering in spoor
32 miljard: dat is voorzien in de ‘Next Generation Italia’, het zogeheten nationale herstel- en veerkrachtplan. Het is nog opgesteld onder de vorige regering – die van Giuseppe Conte. Mario Draghi, de nieuwe premier, belooft het project te versnellen.
Waar Nederland nog geen begin van een plan heeft, start Italië met het investeren van 32 miljard van hun ruim 200 miljard tellende EU-herstelfonds in de modernisering van de infrastructuur, en met name dan het spoor. Goed voor de werkgelegenheid en alle regio’s profiteren.
Dat is het enorme bedrag dat is voorzien in de ‘Next Generation Italia’, het zogeheten nationale herstel- en veerkrachtplan. Het is nog opgesteld onder de vorige regering – die van Giuseppe Conte. Mario Draghi, de nieuwe premier, belooft het project te versnellen.
Drie-ploegendienst
Het herstart-geld zal in een relatief korte tijd moeten worden uitgegeven, met arbeiders die zonder ophouden aan het werk zijn: drie ploegen, 24 uur per dag – inclusief alle door de vakbonden toegekende garanties wat betreft rusttijden en vergoedingen.
‘Ferrovie dello Stato’ (FS) – zeg maar de NS van Italië – zal het grootste deel van de investeringen voor haar rekening nemen: 28,3 van de 32 miljard die voor infrastructuur beschikbaar is. Wat houdt het plan in? De meeste infrastructuurwerken, van wegen tot spoorwegen, maar ook de digitalisering en opwaardering van de systemen die momenteel worden gebruikt om toezicht te houden op het verkeer, de treinen en de wegen, worden aangestuurd door een team van topmanagers. De opdracht is verdeeld in twee projecten.
Viaducten en bruggen
In totaal gaat het om 31,98 miljard euro: 26,7 miljard daarvan is bestemd voor ‘spoorwegwerkzaamheden ten behoeve van de mobiliteit en snelle verbindingen in het land. Nog eens 1,6 miljard euro zal worden besteed aan de post ‘beveiliging en digitale bewaking van wegen, viaducten en bruggen’ en 3,7 miljard aan het plan voor ‘intermodaliteit en geïntegreerde logistiek’.
In de eerste plaats zullen de spoorlijnen worden verbeterd dankzij de installatie van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) op het hele nationale netwerk. ERTMS is een uniform Europees signalerings- en snelheidsbegrenzingssysteem dat de interoperabiliteit van de nationale spoorwegsystemen garandeert, de aankoop- en onderhoudskosten van de signaleringssystemen vermindert en de snelheid van de treinen, de capaciteit van de infrastructuur en het veiligheidsniveau verhoogt. Ook zijn enkele investeringen gepland voor de veiligheid en de controle van viaducten en verkeersbruggen daar waar ze de grootste problemen opleveren.
Dichten kloof
Het tweede project voorziet in een nationaal investeringsprogramma voor een duurzaam havensysteem in aansluiting op de grote Europese transportlijnen. Het gaat om onder andere de aanleg van de Brenner-spoortunnel en de spoorwegverbinding Lyon-Turijn.
Ook in het noordwesten, midden, zuiden en op Sicilië wordt in de (spoorweg)infrastructuur geïnvesteerd. Daarmee wordt mede beoogd de sociaal-economische verarming van minder ontwikkelde gebieden om te buigen. Een beter en uitgebreider spoorwegnet en een ‘intelligent’ wegennet zijn van essentieel belang om het concurrentievermogen van het land te vergroten en de kloof tussen noord en zuid te dichten.
Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 5 van deze week (inlog)
Met Nederlands geld