Advertentie

De afnemende legitimiteit van het gemeentebestuur

De afstand tussen lokale politiek en burger wordt alleen maar groter. Daar zijn zes redenen voor, stelt Basile Lemaire.

10 april 2014

De gemeenteraadsverkiezingen zijn afgelopen en in veel plaatsen zijn partijen nog naarstig op zoek naar maatjes voor een coalitiemeerderheid. Soms om het goede te doen voor hun stad of dorp, soms vooral om zo’n geile wethouderspost in de wacht te slepen. Toch loont het om nog even terug te blikken naar de verkiezingen zelf. Want helaas was het deze keer weer raak: weer minder mensen vonden hun weg naar de stembus. Terwijl er in een aantal gemeenten toch echt wel wat te kiezen viel.

De dalende opkomst is een trend sinds de opkomstplicht in 1970 is afgeschaft. En volgens mij vraagt bestuurlijk Nederland zich sinds die tijd af hoe ze "de burger" dichter bij de politiek kunnen betrekken. Een terechte zorg. Immers, als nog maar de helft van de mensen stemt, en een coalitie op net iets meer dan de helft van de raadszetels leunt, dan is nog maar een kwart van de inwoners politiek vertegenwoordigd. De vraag is hoe legitiem gemeentebesturen vandaag de dag nog zijn.

'Kiezers die geen vertrouwen hebben in de lokale politiek maken minder gebruik van hun stemrecht en datzelfde geldt ook voor mensen die niet politiek geïnteresseerd zijn of de beslissingen van het gemeentebestuur niet relevant vinden,' zo is te lezen in het onderzoek Lokale kiezers: lokale keuzes? van de Universiteit van Tilburg uit 2010. De daling in opkomst betekent dus dat het vertrouwen in de lokale politiek afneemt en men het lokaal bestuur steeds minder relevant acht. Auw.

Ik heb een paar stellingen om te verklaren waarom het wantrouwen en de desinteresse toenemen. Mag ik u uitnodigen om, als reactie onder dit artikel, uw licht eens op deze hypotheses te laten schijnen?
 

  • Afstand. Het Tilburgse onderzoek geeft ook aan dat op lokaal niveau personen het verschil kunnen maken. Volgens het Continu Onderzoek Burgerperspectieven zit daar nu net de pijn. Inwoners kennen hun lokale politici niet. Ze ervaren een grotere afstand tot gemeenteraadsleden dan tot leden van de Tweede Kamer.
     
  • Conformisme. Lokale partijen kennen een paar kopstukken waar de fractie of de partij omheen is gebouwd. Die kopstukken willen niet in hun positie bedreigd worden. Daarom bestaan fractie en partijbestuur verder uit mensen die hondstrouw zijn aan die kopstukken. Deze conformistische mensen missen eigen persoonlijkheid, kunnen of willen persoonlijk niks betekenen voor de samenleving, en zijn dus geen aansprekende politici voor kiezers.
     
  • Competenties. In navolging van het conformistisch gedrag: te veel lokale bestuurders zijn intellectueel en/of emotioneel en/of qua vaardigheden onvoldoende geëquipeerd om hun werk naar behoren te doen. In mijn boek Ballen (m/v) op het blok haal ik Jan Markering, oud-voorzitter deelgemeente Overschie, aan: 'In alle denkbare sectoren stellen we eisen aan werknemers. Of het nu de caissière is bij Albert Heijn of de putjesschepper: je moet voor elke functie competenties hebben. Behalve voor een politiek-bestuurlijke functie. Dan volstaat het dat je lid bent van een coalitiepartij en tijd vrij kunt vrijmaken om het werk te doen. Je krijgt zo niet altijd de beste mensen voor de klus. Het is dan ook logisch dat veel burgers hun vertrouwen in de politiek zijn kwijtgeraakt.'
     
  • Visie. Of liever: het gebrek er aan. Lokale bestuurders zijn niet in staat een heldere visie of een helder toekomstbeeld voor stad, dorp of mens te schetsen. Men blijft hangen in hoe men vindt dat regels en beleid moeten zijn maar men is onvoldoende in staat om overtuigend aan te geven wat men wil bereiken of waarom dat goed is voor de samenleving. Als er al een “visie” geponeerd wordt, is deze zo generiek en vaag dat niemand het ermee oneens kan zijn.
     
  • Leiderschap. Ook hier geldt: vooral het gebrek aan leiderschap. Te veel wethouders en fractieleiders zitten er vooral voor zichzelf. Ze nemen geen persoonlijke verantwoordelijkheid maar schuiven dit graag af op het collectief (‘wij als college’) of op het ambtelijk apparaat. Een mooi voorbeeld in dit verband is voormalig Rotterdams wethouder Hamit Karakus. Om zijn eigen positie, na overduidelijk cliëntelistisch gedrag, veilig te stellen, kreeg een ambtenaar een integriteitsonderzoek aan zijn broek.
     
  • Integriteit. Mijn vorige hypothese is een mooie aanleiding voor deze stelling. Bestuurders zijn van nature niet integer. Ze doen integer. 'Ik ben zeker wel integer', zei een lokaal bestuurder onlangs tegen mij, 'ik heb net de hele masterclass doorlopen.' Uit besef en angst voor de consequenties houdt men zich netjes aan de (integriteits)regels. Het liefst loopt men daarbij langs het randje; het raadslidmaatschap of wethouderschap moet per slot van rekening wél persoonlijk wat opleveren. Is het niet nu, dan toch in ieder geval na de raadsperiode.
     

Ik ben benieuwd naar uw reacties op mijn bovenstaande hypotheses. Ook als u nog andere stellingen heeft, wil ik u vragen deze in een reactie hieronder achter te laten.

Basile Lemaire is bestuurskundige en auteur van het boek Ballen (m/v) op het blok: succesgericht veranderen binnen overheden

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

de Graaff / consulent
In onze gemeente is een lokale partij die voor het eerst meedeed met de gemeenteraadsverkiezingen, in één keer de grootste partij geworden.

Maar als u dacht dat dit signaal van de kiezer werd opgepikt dan heeft u het mis. Met veel kunst en vliegwerk hebben de zittende partijen de nieuwkomer buiten de (college)deur weten te houden. Vooral om hun eigen (economische) belangen veilig te stellen. De woorden “Algemeen belang” kunnen ze niet eens spellen. En onze kortzichtige, autoritaire regenten maar peinzen hoe het komt dat de opkomst steeds lager wordt. Ik heb in ieder geval, na jarenlang trouw mijn stem te hebben uitgebracht, mijn laatste gang naar het stembureau gemaakt.

Basile Lemaire / Auteur
Iedereen, dank voor uw reacties.



Ik lees een aantal interessante bevindingen: verambtelijking van het bestuur, pluche, publieke zekerheid vs publieke consensus, verwachtingen & algemeen belang, visielooosheid, vaagheid, regentengedrag.



Opvallend: twee hypotheses worden niet onderschreven, te weten conformisme en integriteit. T.a.v. integriteit is dat opvallend, omdat hier in de media ook zoveel aandacht naar uit gaat (of misschien is dat ook juist de reden, hier wordt al zoveel over gezegd).



Op dit moment ben ik bezig met een tweede boek, over succesgericht gemeentebestuur. Ik wil een aantal van onderstaande inzichten daarin graag meenemen.
Doan Kansrijk / Visie Kansrijk
De gemeentes zijn nog zeker nodig, maar niet meer in de vorm zoals het decennia gewend is. Het is niet perse nodig om in een groot kantoor te werken. Het poldermodel is voorbij. Overleg op overleg. Tijd voor actie. De Overheid heeft zeer belangrijke taken bij de gemeenten weggelegd. De gemeentes missen vaak de expertise om deze goed op te pakken. Daar liggende kansen voor de gemeenschap, de burgers, de starters, de professionals. Geef hen het vertrouwen door samen bouwen!

De genoemde punten zullen zeker gewenst zijn binnen bestuurlijke functies. Er zitten helaas binnen de gemeenten een overschot aan "overgecompretentieuze" (Ego's) medewerkers, die juist gemist kunnen worden. Competenties are overrated. Helaas is er door de jaren heen het tegenovergestelde gebleken. "Onderzoek" heeft aangetoond dat er sinds 2006 een bedrag van. 6 miljard niet (meer?) te verantwoorden is. Declaraties. Leuke dingen altijd goed, maar niet meer op kosten van de gemeenschap. (Integriteit). Het grote wantrouwen is terecht. Ondanks de goede nobelen. De Uitdaging voor de gemeenten en haar burgers liggen is samen bouwen aan een leefbare, veilige, kansrijke omgeving.

Het landelijke beleid staat ook vaak haaks op het lokale beleid. Dat botst en leidt vaak tot onenigheid.

Het verschil kun je samen maken. De rol van Gemeenten, raadsleden ligt in het faciliteren en informeren. De gemeente is als een dienst voor haar burgers. Het zal lastig worden om het komende jaar 3 petten te dragen. Gelukkig zijn er veel geëngageerde burgers met passie en creativiteit. Die brengen samen de stad naar een hoger niveau. Competentie Luisteren is nu heel belangrijk voor de gemeentes. Partijbelangen zijn hier ondergeschikt aan. Kansen zijn er genoeg en de gemeenten moeten het initiatief nemen om innovatieve projecten te faciliteren. Een nieuwe basis creëren. Niet van bovenaf opleggen, maar in een continue flexibel process (be)sturen/ communiceren. Het is ook niet nodig om voor 4 jaar lang gekozen te worden. Een roulatie systeem? De Toekomst is kansrijk! ;-)
W.F. Mulder
Dat de mensen geen interesse meer hebben voor verkiezingen komt volgens mij door het feit dat politici op lokaal niveau zich nooit laten zien. Voor de verkiezingen zijn ze er wel voor de kiezers maar na de verkiezingen zijn ze er uitsluitend voor zich zelf.
Wim / boze burger
Ik denk dat al deze zes stellingen wel tot op zekere hoogte op gaan. Ik zou er zelfs een zevende aan toe willen voegen. De meeste fracties bestaan uit ambtenaren, zelfs bij 'ondernemerspartij' de VVD. Geen wonder, zij kunnen dat risicoloos doen vanwege allerlei rechten en terugkeerregelingen. Gevolg is dat de politiek een verlengstuk is geworden van het volledig verbureaucratiseerde ambtenarenapparaat. Men is net zo naar binnen gekeerd als de (rest van de) ambtenarij. "Wij weten wat goed voor de burger is". Om over de daarop volgende honger naar meer en meer regels nog maar te zwijgen. Regels waar je je vervolgens veilig achter kunt verschuilen.
Bredanaar
Wat er nu aan de hand is in Breda is mede te wijten aan de partij van de heer Lemaire. Ben echt benieuwd hoe hij zijn eigen partij en het gedrag van zijn machtspartij hieraan spiegelt. Pluch lijkt belangrijker dan wat anders. Ik heb iig spijt van mijn stem op het CDA in Breda
Willem / Gemeenteambtenaar
"Bestuur en Organisatie>Opinie>De afnemende legitimiteit van het gemeentebestuur"

Zou het niet moeten zijn: "Bestuur en Organisatie>Advertorial>De afnemende legitimiteit van het gemeentebestuur"?

Valt me wel erg op dat veel van de stukken op BB de laatste tijd verkapte reclameboodschappen zijn. En als er nou aan verdiend zou worden om daarnaast goede journalistiek te bedrijven, prima. Maar geef het dan ook een goede naam. Als dit artikel er alleen is om een boek te verkopen, zeg dat dan ook eerlijk.
Niels / Ambtenaar
Ik wil graag reageren op de invalshoek "(gebrek aan) visie". Het probleem is volgens mij dat een goede visie op stad of samenleving eigenlijk in beginsel een heel ondemocratische aanpak vergt. En daarbij worden (groepen) mensen teleurgesteld. Het algemeen belang is er niet bij gebaat om "iedereen te vriend te houden". En zo heel erg is het nou ook weer niet om teleur te stellen. Het is in mijn optiek juist beter voor iedereen, als iedereen weet waar die aan toe is en zodoende zichzelf kan aanpassen. Dit gevoel van publieke zekerheid acht ik belangrijker dan publieke consensus. Hoe meer consensus (of draagvlak) je er in wilt stoppen, hoe minder een visie eigenlijk gaat leiden tot het zo gewenste toekomstbeeld. Zoals Basile al schrijft: "..., zo generiek en vaag, dat niemand het ermee oneens kan zijn". Ik ben ook wel benieuwd hoeveel I-Phones Steve Jobs had verkocht als ie het ontwerp had overgelaten aan "de consument". Ik denk dat Apple dan nooit zoveel I-Phones had verkocht als vandaag de dag.



Even terug tot het hier en nu. Ik ben er van overtuigd dat er in de samenleving een latente roep is om visie, ter dichting van de zogenoemde "vertrouwensbreuk". Feitelijk schreeuwt de samenleving om duidelijkheid en richting als uitgangspositie voor het terugwinnen van vertrouwen en interesse.



Het ironische ervan is dus dat een roep vanuit de samenleving om meer visie (en leiderschap wat mij betreft...) in de huidige situatie veelal beantwoord wordt met democratische besluitvorming gedurende vrijwel het hele proces. Met als gevolg een masse aan ontevreden individuen (juist: de samenleving). Ze missen duidelijkheid, zingeving en richting in de zojuist vastgestelde visie.



Mijn stelling: Om vertrouwen en interesse terug te winnen is (in bepaalde gevallen) juist wat minder democratie nodig.



PS: Het is ook de reden waarom ik mij zorgen maak over de "participatiesamenleving". Zonder een duidelijke visie leidt al dat "meedoen" tot meer onvrede. Feitelijk geven we vrijwel alle ruimte aan een veelvoud van eigen belangen, maar waar is de sturing?
Paul (ook boze teleurgestelde burger)
Het belangrijkste problemen zijn het teveel aan Ambtenaren of semi Ambtenaren die allemaal vinden dat ze goed kunnen besturen.

De scheidslijn tussen het Ambtelijk apparaat en het college en raad is daardoor ook onduidelijk, omdat men elkaar niet af wil vallen, dat men er vanuit gaat dat de Ambtenaren correct werken, en dat is vaak niet zo.

Dan hebben we de plotselinge omslag van Wethouders en coalitie partijen die na de verkiezingen ineens last krijgen van voortschrijdend inzicht, en zaken niet meer aan willen pakken, omdat hun wethouder de zaken moet gaan regelen met de Ambtenaar, en op zo'n grote muur van onwil stuit dat het consequentie's kan hebben voor zijn wethouderschap, en dat mag niet gebeuren.

Daardoor zijn ingrijpende veranderingen bij voorbaat kansloos, door het onwillige Ambtenaren apparaat.

Door al deze Ambtelijke druk vanuit het apparaat en het college en de raad gaat men zich te buiten aan veel liederlijke taal en uitgebreide discussie's die alleen het correct doorlopen van procedures te doel hebben i.p.v. van het bereiken van oplossingen.

Elke oplossing die gevonden moet worden kost daardoor dermate veel tijd dat de mensen het geduld en/of moed verliezen, en daarmee ook het vertrouwen.

Dit heeft er toe geleid dat Ambtenaren intussen hun eigen interpretatie van de wetgeving zijn gaan maken zonder daarbij een duidelijk doel te hebben, maar wel allerlei drempels opwerpen voor burger en bedrijfsleven.
criticus
Ik onderschrijf de mening van Niels.

Een voortdurend verkeerde verwachtingen wekken door de poltiiek "we zijn er voor u, de burger" leidt tot boze burgers (zoals Paul).

De politiek is er niet voor individuen, maar voor het algemeen belang. En algemeen belang leidt per definitie tot ontevreden burgers. Politici hebben verzuimd of niet kunnen uitleggen wat algemeen belang is, maar in plaats daarvan zich gericht op kortzichtig succes, ad hoc reageren en populair willen zijn. En dat keert zich nu tegen hen. Helaas is de respons een verdere versterking van het kortzichtige, in plaats van terugkeren naar de essentie....
Joyce
@Bredanaar: U schrijft dat CDA het pluche zo belangrijk vindt en daarom in een coalitie aangaat met SP/PvdA/GL/B97. Maar de andere optie was VVD/D66/CDA. Dan hadden ze dus ook in de coaltie gezeten. De reden voor het CDA om deel te nemen zal dan toch een andere zijn dan 'het pluche'.
Nienke
Het ontbreken van een visie en iemand die daarin het voortouw neemt (een leider), zijn volgens mij de grootste problemen voor de politiek. Maar als ik de gemiddelde gemeenteraad en colleges bekijk; wie is daarin nu een visionair die de rest inspireert en meeneemt in een duidelijk en aansprekend verhaal?

Daarnaast geloof ik dat de genoemde afstand tussen politici en kiezers helemaal niet nodig is! Mensen willen graag in gesprek met politici! De meeste mensen eisen wel een duidelijk verhaal, en da’s natuurlijk niet de bedoeling! Binnenskamers kom je tenminste nog weg met vage constructies, halve beloften en een mooi verhaal. Kom je toch weer terug bij die visie, ergens voor durven te staan, interessant….

Advertentie