Pechtold twijfelt aan bestuurskracht gemeenten
D66-lijsttrekker Alexander Pechtold heeft niet zo’n hoge pet op van de bestuurlijke kwaliteit op lokaal niveau. Veel gemeenten hebben nauwelijks bestuurskracht.
D66-lijsttrekker Alexander Pechtold heeft niet zo’n hoge pet op van de bestuurlijke kwaliteit op lokaal niveau. ‘Veel gemeenten hebben nauwelijks bestuurskracht’, zegt hij in een interview met Binnenlands Bestuur.
Ondemocratisch
Als het aan D66 ligt, gaat het mes niet alleen in het aantal provincies, maar ook in het aantal gemeenten. Van de huidige 415 gaat het wat de partij van Pechtold betreft naar zo’n 200 gemeenten. ‘Het gaat ons om bestuurskracht. Veel gemeenten hebben die nauwelijks. Vaak wordt dat verhuld door allerlei ondemocratische gemeenschappelijke regelingen. De burger heeft echter helemaal geen invloed op een Wgr, Wgr-plus of andere arrangementen die gemeenten sluiten.’
Op sterven na dood
‘De grootste angst zit vaak bij politici. Daarom gaan dit soort discussies altijd traag en wordt het zeer emotioneel gebracht. Alle partijen en alle coalities praten er al decennia over, maar tot op heden is er niets wezenlijks veranderd. Ook dit kabinet heeft niet geleverd. Donner niet, Spies niet. Dat irriteert me. Kabinetten komen telkens met plannen, waardoor er veel onrust is. En ook al zijn gemeenten op sterven na dood, toch gaat een herindeling dan niet door. Dat moet echt tot het verleden behoren.’
Dat er zo weinig meters worden gemaakt, komt door het jarenlang in Den Haag gebezigde credo dat je herindeling niet moet opleggen. ‘Het begrip "het moet van onderop komen" is wel mooi, maar dan moet het wél komen. Je kunt gemeenten dwingen om in twee jaar tijd kenbaar te maken of ze die taken aankunnen. En dan niet alleen door taken die ze zelf niet aankunnen in die ondemocratische gemeenschappelijke regelingen te proppen.’
Twee jaar
D66 wil dat in elke gemeente wordt getoetst of zij de taken waar zij voor staat, naar behoren kan uitvoeren. Als dat niet kan, moet de gemeente met herindelingsvoorstellen komen. Voor het opschalingsproces krijgen gemeenten twee jaar de tijd’, zegt hij.
Vier landsdelen
Wat de provincies betreft, wil Pechtold toe naar vier tot vijf landsdelen, te beginnen met de vorming van een Randstadprovincie. Daarna volgen wat hem betreft van onderop noord, oost en zuid. ‘De landsdelen – waarin de waterschappen opgaan – worden krachtige besturen die verantwoordelijk zijn voor ruimtelijke ordening, water, economie en verkeer en vervoer. In Denemarken heeft men een vergelijkbare vernieuwing in twee jaar tijd gedaan, dat was een ongelooflijk succesvol proces.’
Naast een krachtiger bestuur, levert de vorming van landsdelen besparingen op. ‘Onze voorstellen voor de hervormingen van het provinciale en lokale bestuur leveren tot 2017 een besparing op van naar schatting 700 miljoen euro.’
Het complete interview met Alexander Pechtold is te lezen in Binnenlands Bestuur van vrijdag 31 augustus.
Reacties: 43
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Voorts ben ik van mening dat wij masaal: Roemer zouden kunnen stemmen. Alleen bij zijn partij vindt de ambtenaar steun.
In geen 1000 jaar..
Bestuurskracht is omgekeerd evenredig met centralisatie/opschalen! Idem voor wat betreft de kosten.
Of is het dienen van de burger inmiddels echt achterhaald als streven, als legitimatie van een overheid?
Dan kunnen we de overheid beter meteen afschaffen.
Pechtold, wie denk je eigenlijk dat je bent?
Ik ga ervan uit dat Pechtold een meetlat waarlangs hij meet en dan ben ik benieuwd naar die meetlat (en wie daar dan wel aan voldoet).
Ik kan immers ook wel zeggen dat ze bij Barcelone nog een hoop fouten maken, maar ik weet niet veel clubs te noemen waar het beter gaat. Doet Barcelone het dan niet goed, of is er dan wat mis met mijn oordeel?
En geloof het of niet, het probleem is daarna opgelost als sneeuw voor de zon. We mogen wel oppassen dat D66 dit niet doorvoert in Europa, na 2 jaar klooien door Nederland moeten we verplicht samengevoegd worden met Belgie of Duitsland. De visies van D66 waren al wat wereldvreemd maar om in samenvoegen van gemeenten het ei van Columbus te vinden...
Wat me behoorlijk tegenvalt is de gemiddelde reactie tot nu toe op dit artikel. Nederland bloedt op dit moment en dat mag m.i. ook pijn doen bij de ambtenaren. Te veel ambtenaren zitten al meer dan 10 jaar vastgeroest op één plek, te bang om nog risico's te nemen, achter hun stugge 'ontslagrecht'-dijk...! Gelijktrekken met alle andere werknemers in Nederland is wel zo eerlijk en voorkomt struisvogelgedrag.
Maar helaas gaat dat niet alleen op voor wethouders. Ook onze Tweede Kamer is doorspekt met "volksvertegenwoordigers" die voortkomen uit de stallen van beleidsmedewerkers, persoonlijke assistenten van politici en dergelijke. Waar Pechtold eigenlijk voor pleit, is een toets op bestuurlijke kwaliteiten, maar dat past niet in ons Thorbecke-model.
Dus D66: niet een bestuurlijke krachtmeting naar schaal, maar een selectiebeleid op kwaliteiten zou een goede stap zijn om NL beter bestuurd te krijgen. Daar moet je "alleen" wel ons democratisch stelsel voor veranderen....
De vraag is altijd welk probleem lost men op en hoe is het probleem onstaan.
Met grotere gemeenten komt de overheid nog verder weg te staan van de burger. Dat wilde D66 toch juist niet?
Niet willen en kunnen zien waar het slecht gaat of vindt de heer Willemsen dat het nu zo goed gaat in ons gemeenteland? Een paar uitzonderingen zijn er altijd, maar de meeste gemeenten hebben grote financiele problemen, inderdaad mede door een krachteloos en zwalkend gedogend landsbestuur de laatste jaren. Ik ben blij dat er genoeg politici van verschillende partijen zijn die wel verantwoording durven te nemen zonder op afstand te gedogen!
Er is echter veel meer te doen in de bestuurlijke organisaties van de Overheid willen we overstappen van paard en wagen naar een snelle bolide.
Je kunt veel producten en diensten uitvoeren zonder de Overheid. Het is dankzij de wetgeving en de domheid van burgers dat de overheid in NL nog zo groot is. Terug naar het stuk..
De D66 en andere partijen heben jarenlang het overheidssysteem groot gemaakt. Er was altijd wel een belanggroepering, een politieke partij, een instantie die vond dat hun "onderwerp" geregeld moest worden door de overheid en vooral gefinancieerd moest worden door de belastingbetaler. Dit is de redistributiefunctie van de overheid, zelfs de VVD doet hieraan mee. Wat is nu het resultaat?
Lees de kranten en internet van de laatste 30 jaar maar. Of je leest het interview met Pechthold waar zelfs een politicus aangeeft dat de overheid niet competent is. Er waren meer politicy die deze mening ook hebben.
Conclusie: de overheid moet kleiner worden. Je kunt niet verwachten dat de probleemveroorzaker, zijn eigen problemen oplost.
De financiele problemen zijn overigens in veel gemeenten ontstaan door rucksichtlos bezuinigen op taken die de rijksoverheid (voor veel hogere kosten) uitvoerde en de uitzonderlijke crisis die er gaande is. Wellicht hadden gemeenten eerder hierop moeten anticiperen (wat in mijn kleine gemeente wel gebeurd is).
Bovendien zitten wij er voor de burger, en de meeste burgers willen helemaal geen grote anonieme gemeentes, dat is iets waar u wel heel makkelijk aan voorbij gaat.
Overigens heel goedkoop om gelijk met de PVV te komen als je als partij kritiek krijgt op een standpunt. Ik dacht dat we zulke spasmes onderhand wel voorbij waren.
En grotere gemeenten? Prima maar leg me dan eerst even uit waarom ik voor steeds minder diensten steeds meer moet betalen EN wat "bestuurskracht" is. Een slapende D66 burgemeester, potverterende wethouders en teveel ambtenaren, terwijl ik gewoon geen last van ze wil hebben en m'n rijbewijs of paspoort toch bij hen MOET kopen. Dus kleinere gemeenten graag.
Voordat u de gemeente aanspreekt is het beter te kijken naar het functioneren van de landelijke partijen met hun fractievoorzitters voorop. Heb nu 2 verkiezingsdebatten bekeken en het was beide keren een beschamende vertoning. Dat volk moet ons land gaan besturen!!!!!
Verschrikkelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Waar het gaat om de waterschappen, kan ik me wel voorstellen dat je die weg wult hebben. Het mijne is niet eens in staat om binnen de planning de dijkversterking te realiseren. Pas petites en dreigingen geen waterschapsbelasting meer te zullen betalen leiden ertoe dat men met zo'n 2 à 3 jaar de versterkte dijk oplevert.
En provincies samenvoegen? Bijna niemand gaat daar nog voor naar de stembus: Bij zo'n mastodont
zeker niet.
Nederland heeft als klein landje vrijwel niets te zeggen in de "gemeenschappelijke regeling EU Brussel", maar moet gewoon zijn bek houden en zich schikken naar de grote jongens. Maar wel graag meebetalen....
Hoezo boter op je hoofd, Pechtold.
Waardeloze partij D'66.
(Ik ben overigens geen PVV aanhanger)
Ik weet trouwens helemaal niet meer waar ik op moet stemmen en daar hebben meer mensen last van heb ik inmiddels begrepen. Da's mooi kloten!!!
Dus beste mensen, stem NIET op dit ruggegraatloze, quasi elitaire, gebakken lucht verkopend clubje onbenullen.........