Advertentie

Burgers nemen hun gemeente de maat

Wat vinden burgers van hun gemeente? De inwoners van 151 gemeenten spraken zich uit op de website Waarstaatjegemeente.nl. Bunschoten komt met voorsprong als beste uit de bus, Schiedam presteert het slechtst.

13 maart 2009

Met bijna een vol punt voorsprong is Bunschoten (41,6) voor Nederweert (40,7) de best presterende gemeente van Nederland. De top-drie wordt volgemaakt door Oud-Beijerland. Bunschoten is logischerwijs ook de best presterende gemeente in de categorie kleine gemeenten met minder dan twintigduizend inwoners. In de groep 20-50.000 inwoners is Oud-Beijerland de best presterende gemeente. Van de gemeenten met 50-100.000 inwoners komt Capelle aan de IJssel als beste uit de bus, terwijl Zwolle de best presterende 100.000+-gemeente is.

 

De prestaties van de gemeenten zijn gebaseerd op rapportcijfers van de eigen burgers op een zestal rollen van de gemeenten: de burger als kiezer, klant, onderdaan, partner, wijkbewoner en als belastingbetaler. De cijfers zijn door 151 gemeenten ingevoerd op de website waarstaatjegemeente. nl, maar daar is geen algemene eindranglijst uit opgemaakt.

 

Twee onderzoekers, Klaas Abma, adjunct-directeur van Littenseradiel en onderzoeker van integrale metingen bij gemeenten, en Arno Korsten, hoogleraar bestuurskunde aan de Open Universiteit, hebben dat voor hun binnenkort te verschijnen boek Gemeenten in rapportcijfers gedaan. ‘Wanneer je dit soort gegevens van gemeenten hebt, moet je ook laten zien wie het beste presteert en welke ranglijst dat oplevert’, aldus Abma.

 

Kiezer

 

De lage waardering die burgers geven voor hun rol als kiezer, vindt Abma opvallend. Geen enkele gemeente scoort een 7, Hattem haalt met een 6,4 het hoogste cijfer terwijl Hardinxveld- Giessendam uitkomt op een 3,8.

 

‘Van de 151 deelnemende gemeenten scoorde minder dan de helft hoger dan een 5,5 op die rol. Burgers zijn dus vaak ontevreden over hun dagelijks bestuur en over de gemeenteraden. Ze voelen zich niet vertegenwoordigd in de raad, hebben de indruk dat ze weinig invloed hebben op besluiten en dat toezeggingen door het college van burgemeester en wethouders niet worden nagekomen. Het vertrouwen in het college is dan ook niet erg groot. Dit is een punt dat vooral de fracties in de gemeenteraad zich zouden moeten aantrekken. Immers, hier staat het vertrouwen van de burger in de politiek op het spel’, aldus Abma.

 

Op de rol van de burger als wijkbewoner scoren gemeenten daarentegen juist positief. Geen enkele gemeente is daar met een onvoldoende beoordeeld. ‘De burger is dus tevreden over de gemeente waar hij woont’, aldus Abma. Verbeterpunten zijn er ook hier; met name de verkeersveiligheid en parkeermogelijkheden in buurten.

 

Abma heeft over de uitkomsten contact gehad met enkele goed en slecht presterende gemeenten. Gemeenten blijken de uitkomsten niet te zien als een uitdaging om het beter te doen. ‘Het blijft beperkt tot constateringen in de trant van “zo staan we er dus voor”. De best presterende gemeenten worden ook niet benaderd door de gemeenten uit de lagere regionen. Het lijkt er dus op dat de beoordeling van gemeenten eerder een mechanisme is voor de bevrediging van de nieuwsgierigheid dan als een actiemiddel dat leidt tot verbetering.’

 

Het meten van de eigen prestaties is in 2005 gestart door de Vereniging van Gemeentesecretarissen en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Drie gemeenten (Boxtel, Oosterhout en Wychen) hebben alle drie keer meegedaan. Alleen de gemeente Zwolle, die twee keer deelnam, scoorde op alle onderzochte rollen bij de tweede deelname hoger.

 

Waarstaatjegemeente.nl

 

De Staat van de Gemeente meet de houding en de opvatting van burgers over hun gemeente op zes rollen die een burger kan vervullen: kiezer, klant, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler.

 

Bij de burger als kiezer wordt de burgers gevraagd naar hun invloed, de vertegenwoordiging door de gemeenteraad, of het college van burgemeester en wethouders de gedane beloften nakomt, of er genoeg vertrouwen is in dat college en of er volgens de burgers sprake is van een goed gemeentebestuur.

 

Bij de burger als klant wordt de gemeente beoordeeld op de tevredenheid over openingstijden, wachttijden aan het loket, correctheid, vriendelijkheid, snelheid en deskundigheid van ambtenaren.

 

Bij de burger als onderdaan gaat het om de wijze waarop het gemeentebestuur omgaat met bezwaren, klachten en meldingen.

 

Bij de burger als partner gaat het om de actualiteit van bestemmingsplannen en de opvatting van over de kwaliteit van het onderwijs.

 

De burger als wijkbewoner meet de kwaliteit van de leefomgeving: of er voldoende en goede voorzieningen zijn in de eigen wijk en buurt.

 

En ten slotte de burger als belastingbetaler: daarbij wordt gemeten of de gemeente waar geeft voor het betaalde belastinggeld; bovendien worden in deze rol ook de financiële prestaties van de gemeente meegewogen.

 

De prestaties van gemeenten worden ook berekend aan de hand van gegevens uit andere bronnen, zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek, adviesoverheid.nl, Kamer van Koophandel en diverse ministeries. De gegevens zijn ingevoerd in de database van Waarstaatjegemeente.nl. Een score van 5,5 of hoger geldt als voldoende, een lagere score is onvoldoende.

 

Sinds de start van De Staat van de Gemeente hebben 151 van de 441 gemeenten meegedaan aan de door PON Tilburg uitgevoerde burgerenquêtes. Op het extra VNG-congres in Apeldoorn is vorig jaar september afgesproken dat alle gemeenten mee zullen gaan doen. Een burgerenquête kost per gemeente vijfduizend euro.

 

Voor de eindranglijst met alle cijfers: zie www.binnenlandsbestuur.nl/prestatiesgemeenten

 

Grootste verschil in prestaties

 

  1. Zwartewaterland (120ste in de eindranglijst) scoort een verschil van 3,7 (8,0 als partner en 4,3 als belastingbetaler). 

     

  2. Harlingen (144ste in de algemene ranglijst) scoort een verschil van 3,4 (8,0 als partner en 4,6 als belastingbetaler). 

     

  3. Waalre (117e in de algemene ranglijst) scoort een verschil van 3,1 (7,6 als partner en 4,5 als belastingbetaler).

     

Beste en slechtste per categorie

 

De burgers beoordeelden hun gemeente in zes rollen: als kiezer, belastingbetaler, klant, partner, wijkbewoner en onderdaan (zie voor toelichting het kader op pagina 6). Hier de top en flop in elke categorie:

 

Kiezer
Best presteert Hattem (6,4); het slechtst presteert Hardinxveld-Giessendam (3,8)

 

Belastingbetaler
Best presterende gemeenten zijn Dongen, Castricum en Giessenlanden (7,4); het slechtst presteren Landerd en Zwartewaterland (4,3).

 

Klant
Het best presteert Zederik (7,7); het slechtst presteren Kessel en Harlingen (5,3) Partner Het best presteert Kessel (8,4); het slechtst presteert Weststellingwerf (4,9)

 

Wijkbewoner
Het best presteren Putten en Zwolle (6,9); het slechtst presteren Oostflakkee, Neder- Betuwe en Schiedam (6,0)

 

Onderdaan
Het best presteert Haren (6,4); het slechtst presteert Den Helder (5,1)

 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wim Ruiter / Procescoördinator Sturing Ridderkerk
Met enige verbazing heb ik kennisgenomen van het artikel met de kop ‘Burgers nemen hun gemeente de maat’. Vooral in de kritiek op het instrument in onderstaande passage uit het artikel herken ik mij niet. ‘Abma heeft over de uitkomsten contact gehad met enkele goed en slecht presterende gemeenten. Gemeenten blijken de uitkomsten niet te zien als een uitdaging om het beter te doen. Het blijft beperkt tot constateringen in de trant van “zo staan we er dus voor”.’

Monitoring en evaluatie van beleid met behulp van de beleidscyclus zijn voor Ridderkerk een belangrijk stuurinstrument. Een belangrijke indicator voor de voortgang daarbij is dan ook het jaarlijks onderzoek waarstaatjegemeente.nl.

In Ridderkerk worden in de programmabegroting doelen gesteld en prestatie-indicatoren gedefinieerd mede aan de hand van de indicatoren van waarstaatjegemeente. nl. Hieraan worden acties gekoppeld. Wanneer uit de resultaten van waarstaatjegemeente.nl blijkt dat de ambitie niet gehaald wordt, volgen dus concrete acties ter verbetering.
Willem van Rosmalen / gemeentesecretaris/algemeen directeur Schijndel
Gemeente ziet burger als maat. Een titel die zeker passend is voor de gemeente Schijndel. Dit in reactie op de uitspraak van onderzoeker Klaas Abma, die stelt dat gemeenten de uitkomsten van het instrument waarstaatjegemeente.nl niet zouden zien als een uitdaging om het beter te doen.

Ik wil hem uit deze vervelende droom helpen. De gemeente Schijndel heeft in het voorjaar 2007 meegedaan aan het onderzoek. Voor ons was zelfs een score van 7,0 voor de burgerrol ‘klant’ aanleiding om diverse maatregelen te nemen op basis van het principe ‘het kan altijd beter’.

Ik noem er één. In 2008 zijn we gestart met het volledig werken op afspraak, voor al onze producten en diensten: ik noem het maar simpel ‘het kappersmodel’. We hebben voor dit model gekozen om het probleem van lange wachtrijen op te lossen. Dus bewust niet gekozen voor het uitbreiden van de openingstijden, maar juist voor het beheren en beheersen van publiekstromen binnen de bestaande beperkte openingstijden van de ochtenden en één avondopenstelling. We zijn daarbij flexibel en bereidwillig om de burger buiten deze tijden van dienst te zijn wanneer dit noodzakelijk is. Afspraken kunnen vanuit huis worden gemaakt via de website, 24 uur per dag, zeven dagen per week, en moeten binnen twee dagen gepland kunnen worden.

Burgers worden geholpen op het afgesproken tijdstip door deskundige medewerkers. Weg zijn de wachtrijen, onze burger voelt zich welkom, er heerst tevredenheid. Bijkomend voordeel: de ambtelijke dienstverlener is voorbereid op de vragen, hij weet wanneer de burger komt en dus kan ook hij zijn tijd efficiënt indelen.

Overigens, voor degenen die niet de digitale snelweg op kunnen, staat ons informatiecentrum de gehele dag ter beschikking voor het maken van afspraken en het geven van productinformatie. Een dienstverleningsconcept dat naar het zich laat aanzien tot een nog hogere score zal leiden, maar zeker nog geen tien. Immers, het kan altijd beter.

Wij stimuleren dat de burger ons de maat neemt zodat wij diezelfde burger beter tot maat kunnen nemen voor onze dienstverlening. Daarom een oproep aan alle gemeenten om het instrument waarstaatjegemeente.nl te omarmen.

Tot slot: ons model kent een brede belangstelling bij andere gemeenten en roept een anderssoortige nieuwsgierigheid op dan die waar Abma op doelt.
M. Wiebosch-Steeman / Burgemeester
Het artikel in Binnenlands Bestuur nr. 11 van 13 maart j.l. met de kop "Burgers nemen hun gemeente de maat" geeft mij aanleiding op te merken dat de prestatiecijfers die zijn vermeld over mijn gemeente weliswaar correct zijn maar wel stammen uit een in de zomer van 2005 gehouden onderzoek in het kader van het Bestuurskrachtonderzoek Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Sindsdien is er door het gemeentebestuur sterk ingezet op verbetering van onze prestaties. Wij zien met vertrouwen het herhalingsonderzoek tegemoet dat in 2010 het antwoord geeft op de vraag of het ons is gelukt tot verbeteringen te komen.

Namens de gemeente Hardinxveld-Giessendam
Burgemeester M. Wiebosch-Steeman

Leon Veldt / Afdeling Voorlichting Graft-De Rijp
Graft-De Rijp is verbaasd over de inhoud van het artikel ‘Burgers nemen hun gemeente de maat’. Hierin valt Graft-De Rijp onder de vijf minst scorende gemeenten. Een nogal suggestief artikel waarin volgens ons belangrijke facetten buiten de tekst gelaten zijn.

Enkele hiervan zijn:

Het artikel is gebaseerd op een onderzoek van twee jaar geleden, de situatie van toen is niet meer van toepassing op de huidige situatie waarin Graft-De Rijp verkeert. Er zijn al diverse trajecten gaande sinds 2007 waardoor de resultaten van het onderzoek achterhaald zijn. Zo is aan de hand van een notitie dienstverlening de verbetering van de dienstverlening opgepakt. Ook is het egem-i traject ingezet met onder andere de onderdelen digitale dienstverlening, vernieuwing gemeentelijke website, toegankelijkheid, administratieve lastenverlichting, deregulering, en dergelijke.

Verder is er een inhaalprogramma opgesteld voor het actualiseren van bestemmingsplannen, waarvoor budgetten en tijdelijke formatie beschikbaar is gesteld. Daarnaast worden beheersplannen voor de openbare ruimte (wegen, kunstwerken, e.d.) opgesteld met daarin meerjarige onderhoudsprogramma’s en voorstellen tot het treffen van reserves en voorzieningen.

De systematiek van verantwoording via managementrapportages en bestuursrapportages is eveneens verbeterd en geïntensiveerd. Er zijn dus al vele trajecten in gang gezet sinds 2007. - In het artikel staan alleen de resultaten, niet de analyse, context en achtergronden van het onderzoek. Interpretatie van de resultaten is zodoende niet mogelijk.

Tot slot wordt in het artikel gesteld dat de gemeenten de uitkomsten niet zien als uitdaging om het beter te gaan doen en dat de beoordeling van gemeenten eerder wordt gezien als een mechanisme voor de bevrediging van de nieuwsgierigheid dan als een actiemiddel dat leidt tot verbetering. Volgens ons een ongenuanceerde uitspraak.

Ondanks dit zal de gemeente in het najaar voor de tweede maal deelnemen aan het onderzoek De Staat van de Gemeente. Dan steken wij voor de tweede maal vrijwillig onze nek uit om onszelf de maat te nemen en om te bezien of de ingezette maatregelen de resultaten in positieve zin hebben beïnvloed. De gemeente Graft-De Rijp gebruikt het onderzoek volop om de dienstverlening richting burgers en bedrijven te verbeteren.
Advertentie