Burgemeester Waterland gooit handdoek in de ring
Burgemeester Ed Jongmans (CDA) van de gemeente Waterland heeft per direct zijn taken neergelegd. De reden is een onoverbrugbaar meningsverschil met alle wethouders uit zijn College van B en W.
Stoom
Jongmans maakte zijn aftreden gisteravond in een persbericht bekend. Daarin blikte hij terug op afgelopen woensdag, het moment waarop de wethouders bekend maakten dat ze het vertrouwen in hem hadden opgezegd. In de dagen daarna vonden er gesprekken plaats tussen Jongmans, de opstandige wethouders en de fractievoorzitters van de collegepartijen. Ook Commissaris van de Koningin Johan Remkes (VVD) was hierbij betrokken. Na veel stoom afblazen spraken de spelers af om toch bijeen te blijven en in de komende twee maanden een mediationtraject aan te gaan.
Kilte
Hoewel de kilte uit de lucht leek, ontstond er gisteren alsnog onenigheid over een nieuwe persverklaring. “In het gesprek met de collegeleden over de op te stellen persverklaring over te starten mediation heb ik mijnerzijds een poging gedaan tot toenadering maar mocht daarvoor geen weerklank vinden”, aldus Jongmans in zijn persbericht van gisteren. Hij besloot vervolgens om de handdoek in de ring te gooien. “Hoewel er mijnerzijds behoefte bestaat om inhoudelijk verheldering te geven, onthoud ik mij daarvan om escalatie te voorkomen.”
Eisen
Wethouder Bert Schalkwijk (PvdA) wil wel kwijt wat er mis ging. “Tijdens het opstellen van de persverklaring wilde de burgemeester twee toevoegingen doen. Als eerste moest er in staan dat hij zich zou inspannen om het team beter te maken. Ten tweede eiste hij dat wij afstand namen van onze persverklaring van vorige week, waarin wij het vertrouwen in hem opzegden”, vertelt Schalkwijk. De wethouders konden de tweede eis niet inwilligen omdat ze de persverklaring van vorige week te belangrijk vonden voor het mediationtraject. “De burgemeester weigerde akkoord te gaan en bleef bij zijn eisen. Ik begrijp niet dat hij daaraan vasthield.” Toen Jongmans de strijd niet kon winnen, legde hij het hoofd in de schoot.
Bestuursstijl
Volgens Schalkwijk heeft het nooit goed geboterd in het College. “In het vorige College had Jongmans naast zijn reguliere burgemeesterstaken de dossiers Economische Zaken en Toerisme, en Grondzaken in zijn portefeuille. Tijdens de collegeonderhandelingen zijn die hem ontnomen en dat viel hem zwaar”. Ook viel Jongmans’ bestuursstijl niet in goede aarde. Schalkwijk: “Hij bemoeide zich teveel met onze dossiers. We hebben na de zomer afgesproken dat hij ons zou informeren als hij weer in onze dossiers zou kijken, maar daar heeft hij zich niet goed aan gehouden.” De PvdA’er noemt Jongmans ‘een burgemeester van de oude stempel’. “Hij presenteert zich als een traditionele burgervader, maar dat gaf in ons College nooit de doorslag.”
Interim
Vandaag gaan alle fractievoorzitters van de gemeenteraad op bezoek bij Commissaris van de Koningin Remkes. Hij zal hen een aantal interim-burgemeesters voorleggen. Wethouder Schalkwijk neemt voorlopig de honeurs waar als loco-burgemeester.
Ex-burgemeester Jongmans wilde Binnenlands Bestuur niet te woord staan.
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
1) sollicitatieplicht
2) max. 4 jaar wachtgeld
3) 1e jaar 80% en daarna 70%.
Dit lijkt al veel meer op een reguliere uitkering. Maar dit geldt dus niet voor de burgemeester in dit artikel.
Overigens, geen enkele ex-bestuurder vindt het leuk om thuis te zitten dus geloof maar dat deze persoon baalt. Bestuurders zijn niet de types die graag thuis zitten en vroeg met pensioen gaan. Anders waren ze nooit bestuurder geworden.
Ik spreek me trouwens niet uit over de burgemeester in casu want daar ben ik te onbekend mee.
ik vraag me af wat de kiezers in Waterland er van vinden dat hun wethouders zo hebben geacteerd dat de burgemeester deze stap maakt. Misschien vinden ze het wel helemaal terecht maar dat zal moeten blijken bij de volgende verkiezingen over 3 jaar. Mits de kiezer het dan nog weet... ;-)
De lasten komen voor rekening van de gemeente Waterland. Daarover moeten wel afspraken zijn of worden gemaakt, want de rechtspositie van burgemeesters is (i.i.t. die van wethouders) slecht geregeld.
In de meeste gevallen lukt een opgestapte bestuurder wel om binnen 1 jaar een ander baantje te vinden. Daarvoor zijn speciale bureaus actief. Ook de CdK's helpen een handje mee om 'hun' burgemeester weer onder de pannen te krijgen.
Hij waakt over zijn burgers en heeft een controlerende functie..
Jammer ook dat deze wethouder geen gebruik maakt van de bestuurlijke ervaring die Jongmans in zijn loopbaan heeft opgedaan. Mijn ervaring als oud-wethouder, die samen met hem gewerkt heeft, was dat ik graag gebruik maakte van zijn gedegen manier van werken en vooral zijn bestuurlijke kennis. Als wethouder ontlastte hij mij met mijn bestuurlijke werkzaamheden en kon je op hem leunen .
Daarnaast kon je hem vertrouwen(onkreukbaar) en daar gaat het allemaal om.
Wanneer deze basis in het College er niet is geef ik Jongmans het volste gelijk dat hij opstapt.
Jammer ook voor de gemeente Waterland. Ze verliezen in hem een kundige betrouwbare bestuurder.
Mijn opmerking was ter aanvulling omdat jij de oude regeling aanhaalt, die inderdaad geldt voor deze meneer. Maar ik heb jou slechts aangevuld om duidelijk te maken dat de wachtgeld regeling behoorlijk is aangepast recent en dat er dus voor nieuwe bestuurders een andere situatie geldt. Er is namelijk al zo'n verkeerd beeld rondom wachtgeld.
Ik kan trouwens via Google geen goede uitleg vinden van de huidige situatie. Zelfs niet op de site van BZK.