Advertentie

Algemeen bestuurder waterschap AGV stapt op

Marjo Visser, AB-lid van waterschap Amstel, Gooi en Vecht, stapt op uit onvrede over de gang van zaken rond de splitsing van Waternet.

07 januari 2025
Kantoor van Waternet in Amsterdam
Kantoor van Waternet in AmsterdamShutterstock

‘Ik heb het gevoel machteloos te moeten toekijken hoe zich voor mijn ogen een organisatorische en financiële ramp voltrekt’, schrijft waterschapbestuurder Marjo Visser (Water Natuurlijk) in haar afscheidsbrief aan alle bestuursleden van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV). ‘Het lukt mij niet meer om mijn rol als gemotiveerd AB-lid te vervullen.’

Projectleider Stedelijke Ontwikkeling

Yacht
Projectleider Stedelijke Ontwikkeling

Projectleider Onderhoud Vastgoed

Yacht
Projectleider Onderhoud Vastgoed

Lastige stoorzender

Het algemeen bestuur, waar Visser tot eind vorig jaar deel van uitmaakte, wordt vooral gezien als ‘lastige stoorzender’, schrijft ze. Het breekpunt voor haar is de voorgenomen splitsing van de Waternetorganisatie en de manier waarop daarbij met de belangen van het waterschap wordt omgegaan. Toen ze in 2023 begon als AB-lid had ze nog wel hoge verwachtingen en zag ze een zeer gunstig uitgangspunt om voortvarend met grote water- en klimaatproblemen aan de slag te gaan. ‘Maar niets is minder waar gebleken.’

Plekje in achterhoede

Volgens Visser zit AGV bestuurlijk vast in een ‘verlammende organisatorische kluwen’ van herstel van decennialange verwaarlozing van de bedrijfsvoering van de organisatie, en het aangaan van de mega-operatie van de splitsing ‘vol nauwelijks beheersbare risico’s’. ‘Dit zuigt alle energie, creativiteit en financiële armslag weg uit bestuur en organisatie, zodat in plaats van die trotse voorhoede, er zo langzamerhand eerder een plekje in de achterhoede resteert voor AGV.’ En dat dan ook nog tegen de hoogste kosten voor ingezetenen in dit land, stelt ze vast.

Het dagelijks bestuur is niet opgewassen tegen de uitdaging van zo’n mega-organisatieomwenteling

Marjo Visser, opgestapt AB-lid waterschap Amstel, Gooi en Vecht.

Ervaring en expertise mist

Visser vindt dat het dagelijks bestuur niet is opgewassen tegen de ‘uitdaging van zo’n mega-organisatieomwenteling’. ‘Het mist daarvoor de juiste ervaring en expertise.’ Ook zit het dagelijks bestuur volgens haar hierop ‘niet op één lijn’ en functioneert het daardoor ‘niet als team dat gezamenlijk deze operatie aanpakt’. ‘De leden trekken zich terug op hun eigen portefeuilles, stokpaardjes en belangen.’ Ze vreest dat er wordt doorgemodderd en men ‘dit onzalige experiment’ niet tot een goed einde zal brengen.

Splitsing Waternet

Vorig jaar werd aangekondigd dat Waternet, het waterbedrijf dat het waterbeheer in Amsterdam en omstreken verzorgt, zou worden opgesplitst in twee organisaties: één tak voor waterbeheer en riolering en één tak voor drinkwater. Na jaren van financiële tegenvallers, achterstallig onderhoud, achterstallige belastinginning én falende ict, bleek de structuur van de samenwerking niet langer houdbaar. Medewerkers lieten vorig jaar al weten te vrezen voor negatieve gevolgen van de splitsing voor onder meer de IT van de organisatie. Vorige maand werd duidelijk dat het in delen opbreken van Waternet ‘complexer’ blijkt dan gedacht. De definitieve besluitvorming is uitgesteld tot de zomer van dit jaar.

Te vriend houden

In Het Parool zegt Visser in een toelichting dat de belangrijkste adviseur bij de splitsing de directie van Waternet is en door die constructie het waterschap ‘altijd het onderspit zal delven’. Ze wijst erop dat de Waternetdirectie deels uit tijdelijke inhuurkrachten bestaat. ‘Zij adviseren de opdrachtgevers van Waternet: het waterschap en de gemeente. Als ik zo’n consultant was, wist ik wel wie ik te vriend moest houden voor een verlengde opdracht. In dat krachtenveld wordt het waterschap vermalen.’

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico Bos
Er is al veel over waterschappen gezegd, zoals: "Waterschappen zijn archaïsche, dure bestuursorganen met een overdaad aan boerenbelangenbehartiging, een middeleeuwse democratische legitimatie en zeer weinig populariteit onder de bevolking, en Statenleden van de provincie Zeeland die in een brief aan de 2e kamer beschrijven zij hoe de waterschapen zich langzaam van een beheersorgaan hebben ontwikkeld tot bestuursorgaan, terwijl dat nooit de bedoeling was, en voor opheffing pleiten.
Dus laten we het traject maar eens gaan uitvoeren onder art. 133 van de GW en de contouren maar eens aanpassen aan de provinciegrenzen.
Zie:
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/waterschappen-opheffen
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/waterschappen-naderen-einde
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/het-nieuwe-kabinet-wil-waterschappen-op-termijn-opheffen
https://www.rtl.nl/nederland/artikel/3037391/kamer-wil-waterschappen-opheffen
https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vlxups19xzuq/artikel_133_waterschappen
Advertentie