Advertentie

Bezwaarcommissies Amsterdam blijven van gemeente

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam is in principe tegen het voorstel van raadslid Ahu Sahin (D66) om de bezwaaradviescommissies van de gemeente te bevolken met louter externe experts.

09 juni 2011
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam is in principe tegen het voorstel van raadslid Ahu Sahin (D66) om de bezwaaradviescommissies van de gemeente te bevolken met louter externe experts. Het raadslid is teleurgesteld en zinspeelt op aftreden als voorzitter van de bezwaaradviescommissie van de gemeenteraad.

Spek en bonen 
Onlangs maakte Sahin in Binnenlands Bestuur bekend dat ze bij het college een initiatiefvoorstel had ingediend om de commissies te hervormen. ‘De Amsterdammer moet het gevoel hebben dat er sprake is van een onafhankelijke bezwaaradviescommissie. Hij moet niet denken dat hij voor spek en bonen met zijn bezwaar naar hoorzitting van de commissie komt’, zei de politica.

Schijn tegen
In Amsterdam bestaat de bezwaaradviescommissie uit twee onderdelen: een ‘ambtelijke commissie’ die bezwaren van burgers toetst op beslissingen van het college van B en W en een ‘raadscommissie’ die bezwaren bekijkt die ingediend worden tegen besluiten van de gemeenteraad. Echter, de raadscommissie bestaat louter uit Sahin als voorzitter en een aantal andere raadsleden. Verder bestaat ook de ambtelijke commissie puur en alleen uit ambtenaren. Volgens Sahin hebben commissies met een dergelijke samenstelling de schijn tegen. Om het tij te keren diende ze haar initiatiefvoorstel in waarin staat dat beide commissies uit externen moeten bestaan.

 

Niet veranderen
Het bestuur van de hoofdstad komt nu met een duidelijk antwoord. ‘Het college is voorstander van een principiële keuze om niet standaard gebruik te maken van externe commissies. We willen gebruik blijven maken van commissies die bestaan uit leden van de gemeenteraad of uit ambtenaren. Dit is al zo sinds 1994. We zien geen reden om dit te veranderen’, legt voorlichter Bartho Boer uit.

Juridisering
Volgens het college blijkt uit onderzoek dat gemeenten met externe commissies steeds vaker te maken krijgen met gejuridiseerde en gedepolitiseerde bezwaarprocedures. ‘We constateren een toenemende juridisering in de samenleving. Steeds vaker graven burgers en de overheid zich juridisch in, waardoor de verstandhouding tussen burger en overheid steeds meer kan worden beheerst door juridische procedures. We willen voorkomen dat dit gebeurt’, aldus Boer. Het college zal Sahins initiatiefvoorstel aan de gemeenteraad ontraden. Wel wil het college nog extra onderzoek doen naar de mogelijkheid tot het instellen van externe commissies. Het is niet duidelijk wanneer zo’n onderzoek is afgerond.

 

Tekenend
De D66-politica is teleurgesteld. ‘De werkelijkheid in het stadhuis wijkt af van de echte werkelijkheid. Burgers hebben wel degelijk het gevoel dat ze voor niets naar zo'n commissie gaan als er alleen maar interne mensen inzitten. Kijk, in de Amsterdamse stadsdelen hebben we ook externe commissies. Waarom nemen we dat niet over in de hele gemeente?’ Het is tekenend voor de Amsterdamse bestuurscultuur dat zonder enige onderbouwing wordt gesuggereerd dat onafhankelijke deskundigen niet meer onafhankelijkheid bieden dan een interne commissie, meent Sahin. Ze weet wat haar te doen staat. ‘Ik zal proberen alle partijen in de raad te overtuigen om mijn voorstel te steunen. Als het me niet lukt, dan treed ik af als voorzitter’.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Veel "externe, onafhankelijke" bezwarencommissies worden bevolkt door personen die toch weer uit hetzelfde circuit komen. Een buurgemeente, een waterschap, een provincie...

Ik heb een aantal externe bezwarencommissies meegemaakt, zowel van de ene als van de andere kant. Ze stelden zich op als een soort rechters die de overheidsbesluiten waartegen bezwaar werd gemaakt, slechts "marginaal" toetsten. Daar had een burger niets aan.

Dus hoe sympathiek ik het betoog van Sahin ook vind, het getuigt wel van naïviteit over hoe dingen echt werken.

Formeel "intern" of formeel "extern" is niet wat het verschil maakt. De juridiserende, overheidsvriendelijke en burger-onvriendelijke attitude is bijna overal in het circuit verspreid.

Beter zou Sahin kunnen pleiten voor een (echt!) onafhankelijk onderzoek hoe de Amsterdamse bezwarencommissies in de praktijk tot hun oordelen komen. Bij het onderzoek zouden ook niet-juridische wetenschappers moeten worden betrokken, met de mentaliteit van een Ton Derksen: door de oppervlakkige retoriek heenkijkend, koppig de waarheid zoekend, kritisch de feitelijke gang van zaken bij een groot aantal casussen analyserend.

Daar zouden zowel burgers als goedwillende overheidsdienaren profijt van hebben. Kwaadwillende overheidsdienaren echter niet. Daarom zou zo'n onderzoek op substantiële weerstand kunnen rekenen.
meuleman
De meeste burgers zouden een gedepolitiseerde, onafhankelijke bezwarencommissie die over hun bezwaren adviseert alleen maar toejuichen. Tenzij je natuurlijk als bezwaarmaker vooral partijvrienden of in elk geval poltieke geestverwanten in de commissie aantreft, dat schept een band. En als het dan gaat om bzwaren over bijvoorbeeld subsidiebeschikkingen, kan zo'n commissie nog "wat voor die instellingen of die mensen doen'. Dat riekt naar cliëntelisme en er zijn inderdaad landen waar dat helemaal niet erg wordt gevonden. En vroeger achter het ijzeren gordijn hadden ze ook geen enkel probleem met 'gepolitiseerde' advisering ........
Koren op de molen voor de populisten onder ons!
Niek / jurist
Bezwarencommissie moeten in tegenstelling tot de bestuursrechter ook de doelmatigheid van een bestreden besluit toetsen. In de praktijk willen colleges van B&W, managers en minder goed opgeleide ambtenaren dat niet. Die gaan voor de "verdediging". Dit is de voornaamste oorzaak van het juridiseren van de bezwaarschriftenprocedure. En volgens Scheltema (de grondlegger van de Awb) is dit er nooit mee bedoeld.
Als noodverband wordt momenteel vaak mediation ingezet maar eigenlijk houdt dit in dat het primaire besluitvormingsproces en de bezwaarschriftenprocedure niet goed werkt. Wat Amsterdam betreft kan er best ambtelijk gehoord worden bij de bulkbeschikkingen met name waar het gaat om berekeningen die 1 client betreffen. Maar bij besluiten waarbij meerdere belangen of belanghebbenden betrokken zijn, is een commissie bestaande uit externen zeker aan te bevelen. In die zin heeft mw. Sahin volkomen gelijk.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@N. Rood

Uw beschrijving van de manier waarop in de praktijk met bezwaarprocedures wordt omgegaan, herken ik volledig.

Alleen zie ik het "externaliseren" van bezwarencommissies niet als een oplossing, omdat die commissies, zoals in de reactie van "ambtenaar" al wordt aangegeven, inderdaad grotendeels worden bevolkt door personen uit hetzelfde circuit, met dezelfde attitude.

Vaak neigen ook externe bezwarencommissies ertoe om voor hun opdrachtgever (de overheid) "in de verdediging te gaan" en de doelmatigheid van besluiten niet te toetsen. En vervolgens wordt het ontbreken van een (serieuze) doelmatigheidstoets door de bestuursrechter helaas niet als reden gezien om het besluit op bezwaar te vernietigen.

Heeft u een suggestie hoe de attitude van bestuursrechters (want die is cruciaal om ook bij de bezwarencommissies een verandering teweeg te brengen) kan worden verbeterd?
Andre Ancion / directeur Urban Home & Garden Tours
Ik heb een aantal hoorzittingen meegemaakt bij stadsdeel West. Het gingen over besluiten over wonen. Ik heb maar een conclusie over bezwaarcommissies: " slager keurt z'n eigen vlees" en qua externen: Uit wiens hand men eet diens woord men spreekt".



Schaf het af en liever direct naar rechtbank met snelle procedures en sancties ambtenaren
Advertentie