Ambtenaren geven weinig om provincie
Fusie van provincies, de meest overbodige bestuurslaag, vormt volgens slechts een kwart van de ambtenaren een bijdrage tot de kwaliteitsverbetering van hun werkzaamheden.
Voor de helft van de ambtenaren is de provincie de meest overbodige bestuurslaag, zo blijkt uit de enquête Positie & Bestaansrecht van Binnenlands Bestuur onder ambtenaren. Daarmee scoort de provincie net iets hoger dan het waterschap (46 procent vindt dit de meest overbodige bestuurslaag). Het gemiddelde wordt gedrukt door de provincieambtenaren zelf: van hen vindt 15 procent de provincie de meest overbodige bestuurslaag. Het minst populair is de provincie onder waterschapsambtenaren: 85 procent vindt dat de provincie als bestuurslaag weg kan.
Opheffen van provincies is niet aan de orde, het staat niet in het regeerakkoord. Het gedoogde minderheidskabinet wil alleen fusie in de Randstad. Fusie biedt volgens de ambtenaren geen soelaas. Nog geen kwart van de ambtenaren kwalificeert fusie van provincies als een positieve impuls voor de eigen werkzaamheden. Krap de helft (45 procent) meent dat fusie van provincies zelfs geen bijdrage vormt aan de verbetering van de eigen werkkwaliteit. Samengaan van provincies is recentelijk bepleit door het Centraal Planbureau (CPB) in het rapport Fiscal decentralisation. Door fusie kan het werk van gemeenten beter worden uitgevoerd. Fusie van provincies is volgens het CPB slechts een gedeeltelijke oplossing. Tegelijkertijd is gemeentelijke schaalvergroting nodig omdat samenwerking van gemeenten economisch onvoldoende effect heeft. Bovendien zouden grotere gemeenten in stedelijke regio’s taken als ruimtelijke planning moeten overnemen van de provincies.
Identiteit
Bestuurlijke schaalvergroting, zowel van provincies als van gemeenten, moet volgens Raymond Gradus, directeur van het wetenschappelijk instituut voor het CDA, niet uitsluitend vanuit economische overwegingen beoordeeld worden. ‘In het rapport van het CPB heeft de bestuurlijke en culturele dimensie te weinig aandacht gekregen Het CPB redeneert erg topdown. Ik ben niet zo voor Haagse blauwdrukken. Het uitgangspunt zou moeten zijn: van onderaf samenwerken is beter. Dan is er draagvlak.’ Gradus waarschuwt voor structurele ingrepen als fusie en herindeling. ‘In Denemarken hebben ze gekozen voor opschaling van gemeenten en afschaffing van de provincie. Maar wat je ziet is dat de regio in plaats van de provincie is gekomen.’
Uit onderzoek van Binnenlands Bestuur onder de bevolking, uitgevoerd door TNS Nipo, bleek vorige week dat juist in de Randstadprovincies en Noord-Brabant provinciale bestuurders onbekend zijn en de identiteit van inwoners minder met hun provincie verknoopt is dan in Zeeland, Fryslân of Limburg. Het zou een vertrekpunt kunnen zijn om zoals het CPB voorstelt gemeenten op te schalen tot stedelijke regio’s, bijvoorbeeld in Zuidoost-Brabant rondom Eindhoven. Gradus wijst die gedachte af. ‘Er is samenwerking van gemeenten in Zuidoost-Brabant. Ik zie niet in wat een extra bestuurslaag daar zou moeten toevoegen. Bovendien: Brabant heeft een eigen culturele identiteit.’
Uitkleden
De Nijmeegse hoogleraar bestuurskunde Michiel de Vries vindt in de genoemde uitkomsten juist extra argumenten om de provincies zo snel mogelijk op te heffen en ziet niets in het culturele argument. ‘Het is erg gesteld met de culturele identiteit als dat bepalend is voor het bestaansrecht van de provincies. Iemand voelt zich Achterhoeker of West-Fries, geen Gelderlander of Noord-Hollander.’
De Vries noemt de keuze van het CPB om ruimtelijke taken over te hevelen naar stedelijke regio’s of grote gemeenten en Rijk ‘heel verstandig’. ‘Als het bijvoorbeeld gaat over krimp zie je dat de ene provincie meer huizen wil bouwen, de andere minder. Dat kun je beter centraal samen met de gemeenten regelen. Maak gemeenten maar zo groot dat ze taken van de provincie kunnen overnemen.’
De Vries beseft dat opheffing van provincies niet aan de orde is. ‘Maar uitkleden zoals nu gebeurt, is het beste. Sociale taken gaan allemaal naar de gemeente, staatssecretaris Bleker zorgt ervoor dat er niets wordt uitgegeven aan natuurbeheer, jeugdzorg gaat naar gemeenten en de ambulancezorg gaat van provincie naar Rijk. Allemaal prima. De provincie voegt niets toe en kost slechts veel geld.’
En die De Vries bevestigt dat er taken liggen bij de provincie die overgenomen moeten worden. Maar daarvoor moeten de gemeenten eerst opschalen. Als je de provincie gewoon laat bestaan, hoef je dat ook niet te doen. Dan blijven die taken tenminste nog enigzins onafhankelijk uitgevoerd, i.p.v. dat de grote gemeenten en steden dat beleid gewoon positief voor zichzelf opschrijven.