Advertentie
carrière / Nieuws

FNV neemt het op voor ambtenaren na kritiek

Door de bezuinigingen moet steeds meer werk gedaan worden door steeds minder mensen en dat gaat ten koste van de dienstverlening, aldus de vakbond.

20 maart 2013

Dat de service aan burgers door ambtenaren te lijden heeft, komt door bezuinigingen op de overheid. Dat zegt vakbond Abvakabo FNV in reactie op het bericht dat ambtenaren en professionals moeite hebben wetten en regels uit te leggen. Dat kwam naar voren uit het jaarverslag over 2012 van de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer.

Niet eerlijk

Door de bezuinigingen moet steeds meer werk gedaan worden door steeds minder mensen en dat gaat ten koste van de dienstverlening, aldus de vakbond. ,,Het is niet eerlijk dat ambtenaren die hard werken, ook nog eens kritiek krijgen omdat zij hun werk door de bezuinigingen niet goed genoeg kunnen doen’’, zei Marco Ouwehand van Abvakabo FNV.


Uitleggen aan burgers
Brenninkmeijer stelde woensdag dat ambtenaren steeds minder snappen van de wetgeving. Daardoor lukt het niet altijd meer de regels uit te leggen aan de burger. ,,Er leeft een flinke verontwaardiging tegen de overheid’’, aldus de ombudsman.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kaas !


FNV bevestigt hiermee alle kritiek op ambtenaren, de verontwaardiging tegen de overheid komt van de ombudsman.



Samen schreeuwen ze: nog meer overheid.



trap-er-niet-in.



Niek / jurist
De ombudsman heeft gelijk in zijn kritiek dat steeds meer ambtenaren steeds minder lijken te snappen van wet- en regelgeving. Het is gewoon ook zo. De tegenwoordige klantsystemen zijn ingericht op te pleasen met een tandpastaglimlach. De wet- en regelgeving zit echter steeds ingewikkelder in elkaar en is door de Tweede Kamer kapot geamendeerd door incidentbestrijding in de wetten op te nemen. Specialisten zijn de gemeentehuizen uitgewerkt voor 1e en 2e lijns klantcontactfunctionarissen. Veel goedkoper weet je en verandermanagers kunnen leuk scoren met lijstjes waaruit blijkt dat de telefoon gemiddeld binnen 10 seconden opgenomen wordt. De burger is echter ontevreden want het inhoudelijke antwoord klopt vaak niet helemaal en bij een afweging van publieke belangen krijgen bedrijfsbelangen momenteel heel veel voorrang. Dat steekt bij de burger die in feite geen veranderingen wil zien plaatsvinden een enkeling daargelaten.
Carola
Na de hausse aan ontslagen bij de overheid komt er een tsunami aan amptenaren die gaan uitvallen wegens overwerkt. Ik hoor en zie genoeg signalen over mij heen. Mensen worden niet vervangen en hun werk wordt gedumpt op het bureau van de achterblijvers die spaans benauwd zijn zelf ontslagen te worden en daarom niet durven opkomen voor zichzelf. Het ziekteverzuim zal uiteindelijk de pan uit gaan rijzen. Mark my words.
Reynders / ambtenaar
Herkenbaar. Het credo de afgelopen jaren was "van regel-dicht naar regel-licht". Voor de buitenstaander lijkt dit ook zo, bv door invoering van de Wabo en uitbreiding van het aantal bedrijven dat onder een meldingenregime valt. De werkelijkheid voor de behandelend ambtenaar is echter anders. De stortvloed aan complexe en vaak niet-logische regelgeving en de veranderingen die elkaar in ijltempo opvolgen, kosten iedere keer weer veel tijd om je de wetgeving eigen te maken. De uitzonderingen op de regels dito. Wanneer worden er eens wat beleidsambtenaren in Den Haag wegbezuinigd? Dan snijdt het mes aan meerdere kanten.

Gezienus Omvlee / Burger
Zij tasten blind en in onwetendheid

en zien de wet en regels als decreten

waarvan zijzelf bedroevend weinig weten

maar wat dan grondslag is voor nieuw beleid



Afgifte van vergunningen is traag

Ze zijn voor alle burger hier een plaag.

Advertentie