Fraudeurs kapen adres leegstaande woning
De gemeente Amsterdam is aan het onderzoeken is of er vaak misbruik wordt gemaakt van leegstaande woningen. Fraudeurs schrijven zich in in leegstaande woningen en krijgen uitkering, toeslagen etc.
Het lukt fraudeurs zich in te schrijven in leegstaande woningen. Ze laten er hun uitkering, toeslagen en rekeningen bezorgen. De rechtmatige eigenaren draaien op voor de lasten.
Blauwe envelop
Mijn huis in Amsterdam staat te koop. Op een dag vind ik vier blauwe belastingenveloppen in de bus. Geadresseerd aan meneer D. Geen idee wie dat is. Het huis staat leeg, is casco, zonder keuken en sanitair, dus verhuren is geen optie.
Meneer D.
Ik lees dat meneer D. waarschijnlijk recht heeft op teruggave van omzetbelasting. Ik bel de belastingtelefoon. ‘Nee, mevrouw, wij geven geen informatie over anderen aan derden.’ ‘Maar het is mijn huis en ik wil weten of er op mijn adres dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. In een tijdsbestek van drie weken vallen er nog meer brieven voor meneer D. op de mat. Een stuk of acht van de belastingdienst, maar ook van Nuon, een paar van een zorgverzekeraar, van het waterbedrijf, van de gemeente Amsterdam, van de Kamer van Koophandel, een verhuurder van een bedrijfspand en van twee deurwaarders. Allemaal willen ze geld van meneer D. Ik bel met de deurwaarders en leg uit dat ze niet hoeven te komen. ‘Ja, iedereen kan wel zeggen dat hij er niet woont’, is het snibbige antwoord.
Wietteelt
Volgens de afdeling fraudeopsporing in Amsterdam komt het vaker voor dat mensen proberen om zich op een ander adres in te schrijven. ‘Negen van de tien keer lukt het niet, maar de tiende keer lukt het wel. Vaak zijn het mensen die op die manier een uitkering of een toeslag denken te kunnen krijgen. En wat denk je van wietteelt.’
VOW
De gemeentelijke dienst handhaving heeft meneer D. per mail een week de tijd gegeven om te reageren. Dat is niet gebeurd en daarop is hij gedeponeerd in de bak VOW, Vertrokken Onbekend Waarheen. Maar wie draait op voor de ziekenhuisrekeningen, de achterstallige huur van en schade aan een bedrijfspand, diverse gemeentelijke belastingen en andere kosten die meneer D. heeft gemaakt? Wat gebeurt er eigenlijk met schulden van ‘onvindbaren’? De ziekenhuisrekening van meneer D. wordt betaald uit de collectieve middelen, zegt een woordvoerder van Zorgverzekeraars Nederland. ‘Deze kostenpost dragen wij met zijn allen.’
Kale kip
Van een kale kip kun je niet plukken, maar van een onvindbare ook niet. De belastingdienst kan niet aangeven hoe hoog het in te vorderen bedrag is. De informatie is wel per individu bekend, maar er is geen totaaloverzicht van deze specifieke vorm voorhanden. De verjaringstermijn voor belastingschuld is normaal gesproken vijf jaar. ‘Maar die kan worden geschorst, en dat is ook het beleid. Indien iemand aangemerkt is als Vertrokken Onbekend Waarheen en de persoon heeft nog een belastingschuld openstaan, dan wordt de verjaringstermijn geschorst en zal de schuld blijven staan.’ Mocht iemand zich weer op een Nederlands adres inschrijven, en dus van VOW naar BRP gaan, dan komt de vordering automatisch weer bovendrijven.
Huur- of koopcontract
De gemeente Amsterdam is aan het onderzoeken is of er vaak misbruik wordt gemaakt van leegstaande woningen. ‘Wat al wel duidelijk is, is dat een groot deel van de woningen waar volgens de Basisregistratie Personen niemand op beschreven staat, wel bewoning is. Om misbruik van andermans adres tegen te gaan, zou de gemeente bij élke intergemeentelijke en binnengemeentelijke verhuisaangifte een huur- of koopcontract moeten vragen en in geval van inwoning om toestemming van de hoofdhuurder, zo erkent een woordvoerder van de gemeente.
Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur 9.
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Grote schuldige hierbij is de plaatselijke politiek : de dienstverlening aan de burger staat voorop, de kwaliteit van de BRP-gegevens is van minder belang (het kost de gemeente toch meestal geen of weinig geld, andere overheidsinstanties draaien er toch voor op ?). Via doldwaze Hostmanshipcursussen worden gemeentelijke medewerkers geïnstrueerd om zoveel mogelijk en zo vriendelijk mogelijk aan het gerief van de burger tegemoet te komen. Een zo hoog mogelijk cijfer voor de dienstverlening dat bij enquetes behaald moet worden staat immers voorop, nietwaar ? En uiteraard mag dat een lieve (overheids)duit kosten ! En de kwaliteit van de adresgegevens in dit verhaal ? Gaat volledig ten onder aan deze dienstverleningshype. Deze Titanic is immers nog niet eens halfweg !
Hard misschien, maar noodzakelijk!