'Een goede interimmer is niet duur'
Het uurtarief van een interimmer wordt onterecht over één kam geschoren met een ambtenarensalaris en die onwetendheid houdt vooroordelen bij de overheid over interimmers in stand.
Waarom komt u nu met deze hartenkreet?
‘Ik ben er al eerder mee gekomen, maar toen is het niet doorgekomen. Het is een misvatting dat zzp-tarieven worden benoemd als salaris. Was het maar waar! In de tarieven zitten ook kosten voor acquisitie, pensioen, ziektekosten, arbeidsongeschiktheidsverzekering en vervoer. Vaak wordt het tarief vergeleken met reguliere functies, maar dat is niet te vergelijken. Deze mensen zijn overgespecialiseerd.’
Waaruit maakt u op dat overheden inzicht missen in tarieven voor inhuur van zzp’ers?
‘Dat hoor ik vaak. Dat komt omdat, overheden vaak eenmalig een zzp’er inhuren. Verder is er weinig of juist negatieve aandacht voor. Neem de berichtgeving over Leo Zaal die voor een dagtarief van 1600 euro zou worden ingehuurd door de politie Flevoland. Dat werd in de media uitgelegd als nettosalaris, maar die vergelijking gaat helemaal niet op.’
Richt u zich nu op de mediaberichtgeving of op de overheid?
‘Voor media zijn deze berichten interessant. Voor mij is het een en-en-situatie. De media houden het vooroordeel in stand, maar overheden ook. Niet zozeer uit onwil, maar uit onwetendheid.’
Kosten gaan bij de overheid boven resultaat?
‘Ik begrijp dat kosten belangrijk zijn voor overheden, zeker in tijden van bezuinigingen, maar kijk dan eerst wie het meest geschikt is voor de opdracht en eindig met het vaststellen van het tarief. Wij stellen continuïteit boven de korte termijn. Nu zoeken overheden vaak eerst iemand bij een functie en vervolgens kijken ze wat de vorige directeur verdiende.’
U wilt heldere doelstellingen en resultaat als uitgangspunt. Dat gebeurt nu niet?
‘Te weinig. Je moet eerst het probleem formuleren, dan het tarief vaststellen en dan de functie bepalen. De spoeling wordt dan ook dunner. Nu vind je misschien een goedkopere interimmer, maar dan kan een project ook langer duren. Een duurdere interimmer is vaak ook efficiënter.’
Ook periodieke monitoring laat wat u betreft te wensen over?
‘Soms is een interim-manager te lang in functie. Dat is niet goed, maar dat komt ook weer doordat de functie centraal staat, niet het probleem.’
U pleit ook voor ruimte voor zzp’ers hun tarief toe te lichten. Die krijgen ze nu niet?
‘Het tarief wordt al vastgesteld voor het gesprek. Men gaat eerder voor de prijzenslag dan voor de kwaliteitsslag.’
Krijgt de zzp’er zo een slechte naam?
‘Ja, het is de taak van de opdrachtgever en de ingehuurde om duidelijk te maken hoe de vork in de steel zit. De zzp’er moet ook zelf met een plan van aanpak komen met een duidelijke termijn.’
Zzp’ers zijn toch gewoon duur. De overheid kan zelf ook kiezen voor meer gespecialiseerde ambtenaren? Dat is goedkoper.
‘Een interim wordt ingeschakeld voor een tijdelijk probleem. Hij zit er voor een bepaalde periode en leert de organisatie hoe ze een dergelijk probleem zelf moeten oplossen. We maken onszelf eigenlijk overbodig. Dat is ook mijn leidraad bij mijn opdrachten: mezelf overbodig maken.’
Gaat u uw zorg nog direct aan de overheid duidelijk maken?
‘We kaarten dit regelmatig aan tijdens contacten met de overheid. We vertellen dan ook dat een tariefplafond voor bestuurders, zoals bij ziekenhuizen, onzinnig is. Je grendelt dan een deel van de markt af. Een tariefplafond is namelijk gekoppeld aan de hoge functie, terwijl het probleem ook lager in de organisatie kan liggen. Overheden moeten kritisch blijven kijken, een goed voortraject faciliteren en op basis van goede argumenten kiezen. Een goede interimmer is niet duur.’
Een dagtarief van Euro 1600,-- komt neer op Euro 200,-- per uur. De eerste de beste wethouder kost meer, en levert minder op,