Advertentie
sociaal / Column

Over wachtlijsten, weg definiëren en vicieuze cirkels

Wachtlijsten in de jeugdzorg is geen populair onderwerp. Wachtlijsten staan symbool voor een jeugdzorgsysteem dat niet goed functioneert en velen willen daar liever niet elke dag mee geconfronteerd worden.

14 maart 2011

Het lijkt er zelfs op dat Nederland een beetje wachtlijstmoe is. Vandaar dat veel energie wordt gestoken in het politiek weg definiëren van het probleem. Als het gaat om de wachtlijsten bij de instellingen voor Jeugd- en Opvoedhulp wordt daarom gewerkt met begrippen als “bruto wachtlijst” (alle kinderen die langer dan 9 weken op de zorg die ze nodig hebben) en “netto wachtlijst” (kinderen die weliswaar langer dan 9 weken wachten, maar wel één of andere vorm van overbruggingshulp krijgen). De nieuwste loot aan te boom van verhullend taalgebruik is het criterium “aantal kinderen dat onverantwoord langer dan negen weken op de wachtlijst staat”. Met onverantwoord wordt dan gedoeld op een situatie waarin sprake is van een acute noodsituatie.

 

Het zal niet verbazen dat wanneer wordt uitgegaan van dit laatste criterium de wachtlijsten voor de Jeugd en Opvoedhulp zo’n beetje nul zijn, want crisissituaties krijgen altijd voorrang. Ondertussen blijven vele honderden kinderen op netto en bruto wachtlijsten wachten op de hulp die ze wel degelijk nodig hebben en neemt de kans op escalatie van problematiek voor die kinderen toe. Eerlijk is eerlijk, in heel Nederland zijn ook de bruto en netto wachtlijsten fors teruggedrongen, vooral daar waar Provincies fors financieel bijsprongen. In de Stadsregio Amsterdam die niet over eigen middelen beschikt om bij te financieren staan nog steeds ruim 400 kinderen op de bruto wachtlijst en dat gaat veelal om schrijnende gevallen. Nu provincies steeds minder gaan bij financieren anticiperende op de overheveling van de jeugdzorg naar de gemeenten ligt het in de lijn der verwachting dat ook elders in Nederland de wachtlijsten weer gaan oplopen.

 

En daar zal het niet bij blijven. Door de tekortschietende financiering van de jeugdbescherming en jeugdreclassering zullen bij handhaving van de afgesproken caseload ook de wachtlijsten bij de Bureaus Jeugdzorg weer gaan ontstaan. In de Stadsregio Amsterdam verwacht ik nieuwe wachtlijsten binnen enkele maanden. In situaties waarin kinderen bedreigd worden in hun veilige ontwikkeling zullen vele kinderen moeten wachten op de toekenning van een jeugdbeschermer of jeugdreclasseerder. Dit zal ongetwijfeld leiden tot de herintroductie door de politiek van het kafkaëske fenomeen van het “wachtlijstbeheer”. Kinderen die op de wachtlijst komen worden wel “in beeld” gehouden, zodat op het moment dat een crisis dreigt alsnog snel toe inschakeling van een jeugdbeschermer kan worden overgegaan. Opnieuw wordt de illusie gewekt dat het allemaal wel meevalt.

 

Onder deze sluier van verhullend jargon doen vicieuze cirkels ondertussen hun vernietigende werk. Wachtlijstbeheerders moeten worden betaald uit het budget voor vrijwillige jeugdzorg waar door de Bureaus Jeugdzorg al met een veel hogere caseload wordt gewerkt dan in de jeugdbescherming en de jeugdreclassering, terwijl de veiligheidsproblematiek voor die gezinnen net zo urgent is. Daardoor zal veel problematiek die anders in het vrijwillige kader had kunnen worden opgelost onnodig escaleren met als gevolg meer ondertoezichtstellingen. Dat zal leiden tot hogere wachtlijsten in de jeugdbescherming en jeugdreclassering, meer wachtlijstbeheer, meer overbelasting van de vrijwillige jeugdhulpverlening, etcetera. De wachtlijsten bij de Bureaus Jeugdzorg leiden tot onnodige verergering van de problematiek met als gevolg een groter beroep op dure jeugdzorg en stijgende wachtlijsten bij de instellingen voor Jeugd- en Opvoedhulp. De wachtlijsten daar leiden eveneens tot onnodige verergering van de problematiek met als gevolg meer en langer durende ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen die weer leiden tot hogere wachtlijsten bij de Bureaus Jeugdzorg enzovoort enzovoort.

 

Tegen de tijd dat de zeer toe te juichen stelselherziening van de jeugdzorg, die mede gericht is op het bestrijden van genoemde vicieuze cirkels, vanaf 2014 wordt ingevoerd is de jeugdzorgproblematiek al zo uit de hand gelopen dat het de vraag is of deze historische kans op een duurzame jeugdzorg nog wel van de grond kan komen.

 

Ik blijf me verbazen dat in een beschaafd land als Nederland wordt weggekeken van deze problematiek die tot schrijnende situaties leidt voor de meest kwetsbare burgers van ons land. Mentaal bereid ik me alvast maar weer voor op de dooddoener dat de wachtlijsten de schuld zijn van de falende jeugdzorginstellingen zelf. Ook een manier om het probleem weg te definiëren.

 

Een eventueel onafhankelijk onderzoek om mijn beweringen te toetsen zie ik met vertrouwen tegemoet al zijn de kinderen die nu op de wachtlijst staan of daar binnenkort op komen te staan daar niet echt mee geholpen.

Erik Gerritsen

Reacties: 21

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

rwindt / machteloze burger
Verstrengeling van belangen in de bovenlagen, waar Fortuyn al van gruwde. Dat lees ik hier. Ook van steeds handje- ophouden-voor- meer-geld, terwijl de effecten daarvan daarmee niet in verhouding staan.
De klachten nagenoeg hetzelfde blijven.

Zorgcoordinator naast huisarts is hoognodig. Die prestaties monitoort en bijstuurt, of gele en rode kaarten uitdeelt bij wanprestatie. Moet je zien hoe hardlopend de zaken ten goede dan gaan veranderen!.

De client en mantelzorger (plus veldwerkers) zijn dan niet overgeleverd meer aan slagers die eigen vlees keuren en vakbonden die ze steunen, ten koste van kwetsbaren en gezinnen waarbij het water al boven de lippen is gestegen. Wat een kou komt van de teksten van de heren af.

Clienten en mantelzorgers hebben met een zorgcoordinator naast de huisarts, een onafhankelijke steun naast zich, met invloed, dichtbij huis en die de huishoudens in de regel al langere tijd kennen.

Naast de problemen rond immigratie en integratie was een ander speerpunt van Fortuyn de publieke sector vraaggericht te maken, i.p.v. aanbodgericht en de bureaucratie aanpakken. Fortuyn was een voorloper die heel vroeg de tijdgeest aanvoelde (zie laatste geplaatste column met die titel) maar weggezet werd als populist met WOII asociaties, omdat hij de burger centraal stelde via Fortuynisme (= Pragmatisme, Integriteit en Menselijke maat, in dienst van algemeen belang).

Het is trouwens wel typerend te noemen. In die sector gaat zoveel kapitaal om. Als men niet in staat is om de digitale voordeur op orde te houden, wat mag je dan verwachten van wat achter de deur allemaal gebeurt. Wat ik tot nu toe dichtbij van BJZ ervaren heb valt dat erg tegen!
betere manager
Jaarverslagen moeten gepubliceerd worden, dat is heel wat anders dan dat opvragen mogelijk is. Verder heeft Gerritsen het over 2009 maar het zou natuurlijk over 2010 moeten gaan. Het blijft allemaal van een verbijsterende klungeligheid.
kees storms / bezorgde werker in jeugdpsychiatrie
betere manager: we zijn een maand verder, heb je het jaarverslag 2009 opgevraagd (dat kan via de site van bjaa)? en wat wijzer geworden?
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@betere manager
Valt het u ook op dat Gerritsen in zijn laatste reactie geheel zwijgt over uw opmerking over corebusiness die voorrang moet krijgen boven politiek?

Dit is dus die "selectieve dialoog" die beslissers vaak voeren. Ze gaan alleen in op zaken waar ze wat over willen zeggen, de rest zwijgen ze liever dood. "Selectieve dialoog" is een mooi woord voor "monoloog".
betere manager / organisatie-adviseur
Natuurlijk zijn de wachtlijsten in de Jeugdzorg het gevolg van mismanagement Want competente managers hadden daarop geanticipeerd, rekening gehouden met minder geld (crisis, rechtse wind, het was allemaal te voorzien) voor dezelfde taak en hadden hun organisaties daarop tijdig voorbereid en gestroomlijnd, zodat de corebusiness - de zorg voor de kinderen - niet in gevaar zou komen. Slechte managers kan dat geen bal schelen, anticiperen nooit ergens op en leggen de schuld altijd bij anderen. Deze column kan wat dat betreft zo in de management-schoolboeken als voorbeeld van zeikend, zeurend, klagend en incompetent mismanagement.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@betere manager
Ik ben ook geen fan van dhr. Gerritsen, maar wat u zegt, is ook uit de lucht gegrepen. Misschien is het trouwens wel allebei waar: èn te weinig geld voor de jeugdzorg, èn mismanagement in de jeugdzorg. En dan ook nog teveel jeugdzorg-geld dat in de zakken van managers terechtkomt.
Ben Hoogendam / vakbondsbestuurder
Iedereen die nu blijft roepen dat Erik Gerritsen op dit punt aan het mismanagen is heeft het behoorlijk mis. Juist na de grote crises bij BJAA is er veel werk gemaakt van de verantwoording van wat er gebeurd en hoe. maar zijn analys gaat verder en behandelt hier juist ook zorgaanbieders en niet alleen bureau jeugdzorg. bovendien gaat hij in tegen zijn finaciers, en dat doen dit soort bestuurders niet zo snel. dat zou te denken moeten geven.
Daarom is het wat goedkoop van een anonieme stuurman op de wal die zich betere manager en organisatie-adviseer noemt om dergelijk commentaar te schrijven. Het probleem dient zich niet net nu aan onder rechts kabinet, maar bestaat veel langer. Ik ben direct betrokken bij BJAA en kan kritisch zijn op ook gedrag van bestuurder Gerritsen, maar hier verdient hij lof omdat hij beargumenteert en iets bloot legt dat vaak erg verborgen blijft. Verwijt de boodschapper als brenger van het nieuws a.u.b. niet in deze.


Ben Hoogendam
bestuurder Abvakabo FNV
yvonne / medewerkster hulp ouders
wat zegt u nu crisis en dan direct hulp en een jeugdbeschermer? ik kan u bewijzen incident aangegeven als crisis kind op school vastgehouden door de politie in haar klas ja crisis aug sept okt nov dec januarie geen hulp verlener gezien geen controle gehad nee niks naar wel een onderzoek laten doen aan door de raad die leugens verklaard die ik kan bewijzen die info opvraagt aan derde zonder toestemming enz . Fout als het om een crisis had gegaan hadden ze direct hulp moeten bieden ( ging ook niet om crisis alles op basis van leugens van een school maatschappelijkwerksrer iemand die een vertrouwens persoon zou moeten zijn . maar ze bleek achteraf een medewerkster te zijn van jeugdzorg..... schandalig en door dit verhaal ontstaan er wachtlijsten.... in febr kregen we een voogd het had een gezinsvoogd moeten zijn maar zo gedragen ze zich niet laat ale gezinsvoogden eerst eens naar school gaan en de delta methode gaan leren. dan weten ze hoe ze ouders en kinderen kunnen ondersteunen inplaats van te denken ze de wet voor te schrijven....

nog iets kinderen die een uhp hebben moet ook gewerkt worden om ze weer thuis te krijgen .. vreemd als de instelling waar de kinderen zitten er geheel achter staat dat de kinderen naar huis kunnen maar weer die ene gezinsvoogd die zich voor doet als voogd alleen doet wat hij wil en niet meedenkt met de instelling en de ouders.

nog een vaders die worden beschuldigd van sexsueelgedrag richting kinderen waarvan al meerdere bewijzen zijn van onderzoekers dat het niet zo is . weer die ene voogd die gezinsvoogd dient te zijn werkt tegen.

gescheiden ouders ook daar komt bjz graag kijken en geven met liefde een uhp . en ook hier wordt niet aan terug naar huis gewerkt terwijl ouders op een lijn zijn gekomen nee weer de ene gezinsvoogd die niet meedenkt met het gezin...

dit zijn een aantal voorbeelden uit de praktijk
De jeugdzorg kan veel beter ze moeten leren met ouders om te gaan en niet zo dreigen en daar waar de mogelijkheid er is meewerken met de ouders kinderen en de instelling ze moeten beter gaan werken zoals de deltamethode hun verteld ..
klachten die je indiend bij jeugdzorg worden niet serieus genomen het kost ouders heel veel moeite om bij de klachtencommissie te komen en als ze dan hun gelijk krijgen van deze commissie maak je jezelf blij met een dooie mus waarom omdat er geen plicht is voor bjz hier iets mee te doen . ook klopt het niet dat een directrice tevens alleen het raad van bestuur is .. ook vind ik het niet kloppen dat bjz een stichting is en niet valt onder justitie ze hebben gewoon alle vrijheid . De raad voor de kinderbescherming neemt zo de leugens over kinderen krijgen een ots en gaan terug naar stichting jeugdzorg waar veel te weinig controle op is.... inspectie jeugdzorg gaat niet in op induviele klachten .. nee daarvoor moeten ouders na de lange weg klachtencommissie naar de ombudsman .. maar ook dan is het zo meestal luister bjz wel maar ook dat hoeft niet .... en al die tijd zitten de kinderen nog onder o ts of uhp ..
oplossing .... dat er in alle bureau's jeugdzorg het zelfde wordt gewerkt dat ze onder justitie komen te staan dat als er leugens naar voren komen en kindern onterecht van huis/ school worden gehaald onterecht o t s onterecht u h p dat de medewerker gestraft kan worden dan kijken ze wel beter uit .....op dit moment is het woord zorg verkeerd ... op dit moment geven ze alleen maar kopzorgen en dreigen de ouders die klagen. zo ernstig dat ik een brief heb waarin staat door dat ik bel om nog steeds de zaak op te lossen niemand van bjz meer goed kan werken richting clienten....... en je krijgt een verbod om ze nog te bellen mailen en te spreken ...
om zo van je af te komen..... volgens de regels is de provincie de baas van jeugdzorg een baas kan medewerkers ontslaan die fouten maken.. jammer genoeg gaat de provincie alleen maar over het geld richting bjz .... en ook hun helpen mensen niet met indivuele klachten tegen bjz. ... AKJ helpt mensen met hun klachten maar hebben ook geen macht... door dat er geen macht staat boven bjz gaat er zo veel fout......
studenten social work en supervisor / studenten social work& supervisor
Jammer dat de discussie over wachtlijsten gaat over ..jaarverslagen, effectief leiderschap binnen overheden en daap organisaties zijn een betere leidraad; zie voor inspiratie
vrije download http://covey.web-log.nl/files/20100827-script-covey-8-persoonlijke-eigenschappen.doc;
uit -uitgave van MR. G.B. van der Leest, adviseur en senior projectleider lager overheden geplaatst op weblog Covey.
betere manager / organisatie-adviseur
@ Ben Hoogendam
Het verhaal van Gerritsen vind ik niet moedig of origineel, het is een bekende riedel van managers van zorgorganisaties. Daar is vaak geld genoeg maar het wordt ineffectief en inefficiënt besteed. U kunt wel zeggen dat Gerritsen het goed doet, maar u praat als vakbondsbestuurder over werkgelegenheidsbelangen. Dat is wat anders dan de corebusiness van Gerritsen: zorg voor kinderen. Daarvan weet niemand hoe Gerritsen dat managet want er schijnen geen actuele jaarverslagen te zijn. Vast staat wel dat als de corebusiness heilig was- zoals dat hoort voor managers, dat is hun primaire veranwoordelijkheid - hij de wachtlijsten niet op liet lopen. Ik heb uit de media begrepen dat zijn OR daar ook problemen mee had.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@betere manager

Begrijp ik het goed dat u bedoelt dat Gerritsen waarschijnlijk de wachtlijsten bewust liet oplopen om een bepaald politiek effect te bewerkstelligen? Zo van: als we de wal iets naar voren schuiven (ook al gaat dat op dit moment ten koste van de zorg voor kinderen), dan wordt het schip eerder gekeerd, want dan komt er straks meer geld voor jeugdzorg?

Dat zou inderdaad een bedenkelijke gang van zaken zijn. Managers horen inderdaad te gaan voor optimale uitvoering van hun corebusiness (in dit geval jeugdzorg), en die niet ondergeschikt te maken aan een spel van politieke beïnvloeding.
erik gerritsen / wollige blogger
Ik stel politiek niet boven de corebusiness, in constateer het feit dat de politiek aantoonbaar tekortschiet als het gaat om het ons financieel in staat stellen van het goed uitvoeren van onze corebusiness. Niet omdat ik dat zeg, maar omdat dat uit meerdere onafhankelijke rapporten in opdracht van Teeven en Asscher zelf blijkt. Het is schandalig dat de politiek ons dwingt tot deze keuze om wachtlijsten weer te laten ontstaan. Daarvoor voeren we dan ook actie richting de politiek. De bal bij de BJZ's liggen is echt niet juist.
Tsja dan de jaarverslagen. Zodra onze website vernieuwt is zullen we jaarverslag 2009 er dus op zetten. dat is het laatste jaarverslag tot nu toe. het jaarverslag 2010 verschijnt rond april/mei en dan zetten we dat verslag er uiteraard ook op.
om alvast te anticiperen op de vraag waarom het jaarverslag 2010 zo laat verschijnt. Blij ben ik er niet mee en we streven er naar om opleveren jaarverslag te versnellen, maar we moeten werken met een overhead van 12% en dat is zo krap dat topprestaties op dit gebied lastig zijn.
erik gerritsen / wollige blogger
De politiek/financier is zeker de baas, die kiest, overigens terecht, voor niet verhogen van de caseload. Het automatische gevolg is wachtlijsten. Dat weet mijn politieke baas Lodewijk Asscher, daar is hij niet blij mee en daarom is hij daarover ook in gesprek met stas Teeven die dit ook weet. Maar in de tussentijd gaan er dus met instemming van Asscher, zij het met tegenzin, en met medeweten van Teeven wachtlijsten ontstaan, waar we alleen het minimale kunnen doen, wachtlijstbeheer in jargon.
Als de politiek denkt dat het anders kan hoor ik graag wat ik blijkbaar over het hoofd zie. Goed management is wat anders dan kunnen toveren.
erik gerritsen / wollige blogger
en lean en mean zijn we al met slechts 12% overhead, na te lezen in onafhankelijk rapport deloitte, wie doet ons dat na en vastgoedreserves hebben we niet. De enige buffer voor tegenvallers is het eigen vermogen van rond de 1 mln, dat is ver onder de norm en desondanks zetten we die buffer al maximaal in dit jaar.
Denk je nu echt dat mijn politieke bazen mij op mijn blauwe ogen hebben geloofd? En dat als zij wel bezuinigingsmogelijkheden zouden zien ze mij daartoe niet allang de opdracht zouden hebben gegeven???
erik gerritsen / wollige blogger
het enge alternatief voor laten oplopen wachtlijsten is verhogen caseload. daarvan is wetenschappelijk aangetoond dat dit zodanig ten koste gaat van kwaliteit dat aantallen en duur van ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen toenemen. Het is dus kiezen uit twee kwaden, alle kinderen te weinig helpen of deel van de kinderen goed helpen. Het is toch echt de politiek die hier verantwoordelijkheid voor draagt. Stas Teeven en TK zijn overigens zelf ook tegen caseloadverhoging.
Betere manager: geef me je echte naam en adres en dan stuur ik je de jaarverslagen toe. of nog even geduld totdat nieuwe website er is, daar komen recente jaarverslagen op te staan
of vraag aan ministerie van justitie het onafhankelijke deloitterapport over tarieven op, daar staat de overheadberekening objectief te lezen
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Erik Gerritsen en @betere manager
Kijk aan, er lijkt een begin van dialoog te ontstaan!

@Melanie Petiet
Ik ben het met u eens dat kwalitatief goed leiderschap essentieel is, vooral ook in de jeugdzorg. De eenzijdige aandacht van veel managers voor kwantitatieve indicatoren is op zich al een manier om kwaliteit "weg te definiëren".

Hoe maak je een opening in die muur van cijfers om te kunnen zien wat zich in de realiteit afspeelt?

Het moet gezegd worden, Gerritsen snijdt in zijn columns ook andere thema's aan dan wachtlijsten, caseloads en dergelijke. Maar daar is zijn inbreng extra oppervlakkig en defensief (en er wordt af en toe door de webredactie censuur gepleegd).

Maar goed, de meeste managers zouden er niet eens over peinzen zich ook maar voor 0,01% bloot te geven door überhaupt met een column te beginnen.

Of het bij Gerritsen nu ijdelheid is, een politieke agenda of nog een andere reden, het is in ieder geval goed dat er hier een column met reactiemogelijkheid over jeugdzorg is.
Ben Hoogendam / vakbondsbestuurder
@betere manager

de politiek kiest ervoor om kosten stijging niet voldoende te compenseren, dan teer je in op kwaliteit en blijft het probleem dat van de manger, maar vooral van de werker en helemaal van het kind. ik sta achter keuze om wachtlijst te laten ontstaan. In de CAO JZ staan niet voor niets normen mbt caselaod en kwaliteit bv de delta methode. zo wordt zichtbaar wat effect van politieke keuze is en gaan wij niet sjoemelen tot we door het ijs gaan . Wij, vakbond en OR hebben Erik Gerritsen juist een beetje "geholpen" bij de keus om de pijn publiek zichtbaar te gaan maken en niet onder het vloerkleed te vegen. Er zijn nl grenzen die niet bedoeld zijn om over te gaan.

Het van belang vakbond is primair de behoefte van werkers om het goed te doen cq te kunnen doen. Uw beeld dat wij voor een eenzijdig belang opkomen is wat achterhaald, vrees ik. Het gaat om professionaliteit en de randvoorwaarden daarvoor, vaak nog meer om de beloning in de JZ....
Er zijn juist in het geval van BJAA jaarverslagen zat en tal van rapporten die juist al aantonen dat al het vet van de botten is. Dat wil niet zeggen dat het zo moet blijven gaan en niet beter kan. Dat proces loopt ook binnen BJAA en gaat niet gemakkelijk, ook vanwege de bijna afwezige mogelijkheden te investeren terwijl de "verkoop" gewoon door moet gaan. En daar zit ik en de Abvakabo FNV leden en OR ook bovenop, want Erik Gerritsen is in dat opzicht een gewone werkgever: snijdt wel eens een bocht te kort af...

Bovenop de specifieke rapporten over BJAA, die er gewoon zijn en "alles" laten zien, is het onafhankelijk onderzoek naar de hele BJZ sector. Ook die tonen aan dat het spaak loopt , en dat bestrijden de huidige staatssecretarissen , terwijl de cijfers dat juist weer tegenspreken.

Tenslotte een vraag: is het de taak van de manager om ten koste van alles altijd verantwoordelijkheid te blijven dragen en niet een grens te trekken? Meent u dat werkelijk?

Ben Hoogendam
bestuurder Abvakabo FNV
(p.s. gooi uw pseudoniem eens af, en wees ajb gewoon jezelf. Het is sterker als je argumenteert met naam en toenaam.
Dat lijkt me zeker belangrijk als je iemand anders verwijt dat er gegevens niet zouden zijn of worden worden achtergehouden of iets dergelijks....
betere manager / organisatie-adviseur
@Ben Hoogendam
Dus u geeft toe dat het idd een keuze is van BJAA om de politiek onder druk te zetten, omdat u en de heer Gerritsen niet wilt inleveren op bijvoorbeeld werkgelegenheid. Dat is vanuit de manager natuurlijk helemaal verkeerd, die moet denken aan de corebusiness, niet aan de werkgelegenheid of aan vriendjes zijn met de vakbond. U zou eens met dit soort redeneringen in het bedrijfsleven aan moeten komen! Verder bent u verkeerd geinformeerd want BJAA publiceert inderdaad geen actuele jaarverslagen, ik heb 't even nagekeken op de site van BJAA. Op die manier is er dus ook niet te zien welke financiele reserves BJAA heeft - bijvoorbeeld vastgoed - of welke zaken effectiever of efficiënter geregeld zouden kunnen worden. Geen jaarverslagen publiceren zou ook ondenkbaar zijn in het bedrijfsleven. Aandeelhouders moeten toch zeker kunnen zien wat er gebeurt, een manager moet natuurlijk aan zijn financiers verantwoordelijkheid afleggen. Mismanagement dus!
betere manager / organisatie-adviseur
Het probleem blijft dat BJAA beweert niet anders te kunnen dan de eigen corebusiness in gevaar te brengen en zijn eigen financiers (politiek, de belastingbetalers dus) daarmee bedreigt. Dat is de omgekeerde wereld, de financiers zijn de baas en een manager van BJAA hoort naar hen te luisteren en de opdracht zo goed mogelijk te volbrengen. In het bedrijfsleven was Gerritsen daarom al lang ontslagen.

Het weigeren om verantwoording af te leggen, bijvoorbeeld door middel van tijdige jaarverslagen geeft blijk van diezelfde weerspannigheid. Hoe kan Gerritsen verwachten dat mensen hem op zijn blauwe ogen geloven over dat er geen alternatieven zijn voor de bezuinigingen? Die zijn er bijna altijd bij zorginstellingen wel degelijk, bijvoorbeeld door de organisatie aan te passen:’ lean and mean’ te maken. Een andere mogelijkheid is vaak om vastgoedreserves aan te spreken.

Wat een manager met verantwoordelijkheidsgevoel in elk geval nooit doet is dreigen de boel in de soep te laten lopen (corebusiness in gevaar) als hij niet meer geld krijgt van zijn financiers.
erik gerritsen / wollige blogger
Het laatst verschenen jaarverslag over 2009 staat inderdaad niet op onze zeer verouderde website wegens technische uploadproblemen. Eerder al aangegeven dat iedereen dat jaarverslag overigens gewoon bij ons kan opvragen. Is een openbaar stuk. Als de nieuwe website binnenkort live gaat zetten we uiteraard ook het jaarverslag 2009 er snel op.
betere manager / organisatie-adviseur
@Erik Gerritsen
De vakbond geeft hieronder toe dat het wel degelijk een keuze is om de wachtlijsten te laten oplopen. U heeft als manager ervoor gekozen om de politiek onder druk te zetten voor geld voor uw eigen organisatie en om de vakbond te vriend te houden, ten koste van kinderen in soms levensgevaarlijke situaties (uw corebusiness). Die keuze kan levens kosten en zegt wat over uw verantwoordelijkheidsgevoel.

Wat betreft uw zogenaamde krappe overhead zijn die jaarverslagen toch essentieel. Alleen op die manier kan ik (en anderen met verstand van zaken) bijvoorbeeld zien of het wel klopt dat de overhead maar 12% is of dat u mogelijk een andere definitie van overhead hanteert. Bijvoorbeeld door er posten uit te laten die erbij gerekend horen te worden.


Advertentie