Gemeente Uitgeest schaft fax officieel af
Het einde van een tijdperk. De gemeente Uitgeest schaft de fax officieel af. Wat rest is een e-formulier.
Ooit geïntroduceerd als hét communicatie instrument van de toekomst, staat de faxmachine op menig stadhuis nu al weer jaren te verstoffen. De gemeente Uitgeest heeft het faxnummer officieel opgeheven.
'Faxen kan niet meer'
'Faxen kan niet meer, ik zou niet weten hoe'. Het had een liedje van Frans Halsema en Jenny Arean kunnen zijn, het is de realiteit voor inwoners van Uitgeest die zich tot de gemeente wenden: het stadhuis heeft het faxnummer per direct opgeheven.
Fax kapot, wie weet hoe lang al
Directe aanleiding voor het schrappen van de faxlijn was dat de enige faxmachine die nog in het gebouw stond, bij nadere inspectie kapot bleek te zijn. Mogelijk was hij al maanden kaduuk, niemand kan het zeggen, zo vaak kwamen er geen berichten meer binnen.
‘Heel af en toe kreeg de afdeling bezwaar en beroep nog een fax, van een burger die zijn bezwaarschrift met documenten kracht wilde bijzetten,’ aldus woordvoerder Peter Dicker van de gemeente. Wanneer de laatste fax is ontvangen weet hij niet.
Geen politiek besluit
Geconfronteerd met de vraag een nieuwe faxmachine te kopen ja of nee, was het aan het verantwoordelijke management om hierover te beslissen. “De politiek is hier niet aan te pas gekomen, er is niet in de gemeenteraad over gestemd’.
Vervangen door e-formulier
En zo werd het apparaat op de gemeentewerf bij de andere afgedankte apparaten gezet en verscheen de volgende zakelijke tekst op de website: ‘Het faxnummer van de gemeente Uitgeest is per direct opgeheven. De belangrijkste reden is dat er in dit digitale tijdperk nagenoeg geen gebruik meer van werd gemaakt. Voor de meeste zaken zijn speciale e-formulieren beschikbaar op de website.’
Geen klachten
De lokale media noteerden nog wel even dat Uitgeest ‘de communicatie met de burger beperkte’, maar klachten vanuit de bevolking heeft de gemeente nog niet gehad. ‘Als er veel sentiment los komt dan heroverwegen we misschien ons besluit, maar voorlopig lijkt het er niet op’, aldus de woordvoerder.
Niet minder procedures
Volgens hem zijn de meeste inwoners inmiddels al lang overgeschakeld op mail, scan of zelfs op het ‘in the cloud’ werken. Het aantal bezwaarschriften dat de afdeling bezwaar en beroep binnenkrijgt is niet merkbaar gedaald na het afschaffen van de fax.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.