Advertentie
sociaal / Column

Tapijten

Zorg 'in natura' resulteert in grote inkoopafdelingen van verzekeraars met de meest uiteenlopende en vaak idiote eisen aan zorgleveranciers die het per verzekerde klant anders moeten doen en dus gek worden.

31 januari 2013

Mijn tapijt is verknald. Lekkage van buitenaf. De verzekering komt kijken en taxeert de schade. Ik kan nieuw tapijt aanschaffen en zelf uitzoeken wat en waar ik dat koop. De factuur wordt door de verzekering betaald tot een redelijk geacht bedrag. 

Maar stel, ik heb een zogeheten ‘natura’schadeverzekering. In dat geval verwijst mijn verzekeraar naar tapijthandel X, zorgvuldig uitgezocht door mijn verzekeraar die kennelijk verstand heeft van tapijthandelaren.

X komt langs met een tapijt dat helemaal niet past in mijn kamer en niet de goeie kleur heeft. Het is niet anders, zegt ie. Hij mag voor mijn verzekeraar alleen deze tapijten leveren. En als er in geknipt moet worden, moet je naar een ander die gespecialieerd is in knippen. X baalt er wel van. Want mijn verzekering schrijft hem voor alleen grijze tapijten te leveren die niet groter zijn dan 10 m2. Andere verzekeraars willen dat hij aan hún verzekerden bruine tapijten levert van 15 m2. En weer anderen stellen dat al zijn tapijtleggers diploma Y moeten hebben, anders geen vergoeding. Anderen sluiten hem zelfs uit omdat hij zijn administratie niet volgens hun voorwaarden heeft ingericht. Of zijn werkoverleg is niet goed ‘gestructureerd’. Hij kan overigens best zelf tapijt op maat knippen en zijn administratie is perfect op orde. Gek wordt ie ervan. Immers, er komen klanten met verschillende verzekeringen die meestal ‘natura’ zijn en die allemaal eigen eisen stellen. En die anders gewoon niet, of hoogstens de helft vergoeden …. krijgt hij het aan de stok met de klanten.

Zucht. 

U voelt hem al. Zo gaat het nu met onze zorg. Je kunt tapijten in alle maten en kleuren leveren, je kunt ze knippen en op maat leggen. Je hebt diverse professionals die goed werk leveren. Dat heet integrale of multifocale zorg op maat. Snel en goedkoop. Echter, er zijn ongeveer vijf clusters van zorgverzekeraars die in totaal 75 verschillende ‘labels’ ( = merken) voeren en deze labels bieden ieder een keur aan polissen, de meeste ‘in natura’. De clusters hebben giga inkoopafdelingen die de markt afstruinen ‘in het belang van onze verzekerden’. Ze stellen de meest uiteenlopende en vaak idiote eisen aan zorgleveranciers die het per verzekerde klant anders moeten doen en dus gek worden. Zorgleveranciers dringen zich in onmogelijke bochten om te voldoen aan de onprofessionele eisen van de verzekeraars die schrijftafel-verstand van zorg hebben. Als verzekerde - en dat zijn wij allemaal - heb je weinig keus. Sterker nog: de vrije zorgkeuze dreigt uit de wet te worden geschrapt.

De politiek laat dit toe. Het zal ze een (jeugd)zorg zijn?

Mechtild Rietveld
Meer columns van Mechtild Rietveld vindt u hier.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie