Strenge aanpak onwillige werklozen
Het kabinet heeft tal van sancties in petto voor werklozen die te weinig doen om aan te bak te komen.
Het verschil tussen uitkeringen en inkomen uit werk wordt groter, zo blijkt uit het regeerakkoord. Dit komt vooral door lagere belastingen voor werkenden. Voor uitkeringsgerechtigden die niet voldoende doen om aan het werk te komen, heeft de nieuwe regeringscoalitie tal van sancties in petto.
Ontheffingen alleen tijdelijk
De VVD-PvdA coalitie wil vooral het activerende karakter van de bijstand vergroten. De arbeids- en reïntegratieplicht geldt voor iedereen en ook wordt van iedereen die een uitkering ontvangt een tegenprestatie verwacht. Categoriale ontheffingen vervallen. Wel kunnen er ontheffingen aan personen worden verleend, maar die hebben volgens het regeerakkoord altijd een tijdelijk karakter en gaan alleen op voor de arbeidsverplichting.
Huishouduiterkingstoets
De huishoudinkomenstoets wordt vervangen door een huishouduitkeringstoets. Hiermee wil het nieuwe kabinet voorkomen dat er binnen een huishouden uitkeringen worden gestapeld. Bij de huishoudinkomenstoets zou ook worden gekeken naar het loon dat in een huishouden wordt verdiend. Dat gebeurt nu niet.
Sancties
Als mensen onvoldoende solliciteren, dan moeten gemeenten hun uitkering drie maanden stopzetten. Ernstige misdragingen tegen ambtenaren die de regeling uitvoeren leiden tot onmiddellijke stopzetting van de uitkering, zo vermeldt het regeerakkoord.
Meer individuele bijzondere bijstand
Naast alle sanctiemaatregelen heeft het nieuwe kabinet ook een aantal positieve maatregelen in petto voor mensen zonder werk of met een laag inkomen. De mogelijkheden voor het krijgen van individuele bijzondere bijstand worden verruimd. Het gaat dan met name om bijzondere bijstand in de vorm van een aanvullende zorgverzekering of een pas voor culturele, maatschappelijke en sportvoorzieningen. Voor de bijzondere bijstand wordt structureel 100 miljoen vrijgemaakt.
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Eerst even een feitelijkheid. Er is werk genoeg in Ned. Als grofweg alle buitenlanders hier niet meer werken is er werk genoeg. Meer dan genoeg.
Vervolgens krijgen de uitkeringstrekkers( O, nee gerechtigden!!!) de plicht om vervangend werk te aanvaarden. Bij 1 x weigeren een korting op de uitkering van stel ca 15 %, 2e maal 30 %, 3e maal
45 % korting. En daar blijft het bij! Willen ze dan nog niet, leven ze maar met minder. Is hun keuze en die accepteren we dan.
Uiteraard kan er over de uitwerking en kortingspercentages worden gediscussieeerd. Overigens gaat het niet om passend vervangende arbeid. Er kan wel naar worden gekeken. Is die er niet zal er simpel ander werk moeten worden geaccepteerd.
Het werkaanbod van het UWV is meestal geheel niet passend op de persoon omdat er meer dan 160.000 arbeidsongeschikte mensen, van wie vele met psychische klachten, ten onrechte door corrupte verzekeringsartsen als arbeidsgeschikt worden verklaard. Door mensen met psychische klachten te dwingen niet passend werk te doen (welke de psychische klacht versterken) word enkel de kans op volledige uitval vergroot. Maar ook voor mensen die wel willen en kunnen werken moet het werk aansluiten op hun capaciteiten en hun gelijktijdig voldoende financiële zekerheden bieden. Ikzelf accepteer een inkomensval van ruim € 700, -/€ 800,- per maand maar vind gewoonweg geen werk. Het UWV verwacht dat ik met een oranje hesje ga lopen met een vuilknijper voor € 1.800,- onder mijn laatst verdiend salaris en dan mis ik ook nog mijn 13e maand. Bij elkaar betekent dit een inkomstenval van € 25.200,- bruto per jaar. Er wordt door de situatie enorm veel misbruik gemaakt.
Maar degene die misbruikt krijgt daar geen loyaliteit of respect voor terug. Veel van de gedwongen weknemers worden depressief door het opgelegde werk dat te ver onder hun capaciteitenniveau ligt en een veel te grote inkomstenval veroorzaakt waardoor ze ook nog in financiële problemen komen. Te samen heeft dit ook een negatieve invloed op de familiale relatie. En dit leid onherroepelijk tot een grotere vraag naar psychische zorg (terwijl we hier juist op bezuinigen) en schuldhulpverlening. De komende twee jaar zullen kosten psychische zorg met ruim € 500 miljoen toenemen. Als de schuldhulpverlening inclusief WSNP goed functioneert zal hier in diezelfde periode nog eens aan € 12 miljard aan schulden gesaneerd (kwijtschelden) moeten worden en kost de SHV hulp ook nog eens € 800 miljoen. Alle ellende te samen zal ook resulteren in een toename van in een hoger geïndiceerd percentage WIA klanten (dus boven de 50% afkeur) en een toename IVA. Dit gaat op zijn minst een post opleveren die enkel aan de uitkeringen € 3.5 miljard per jaar gaat kosten. Terwijl bij een passend en humaan beleid deze mensen met een goede begeleiding binnen afzienbare tijd weer op een duurzame wijze deel hadden kunnen nemen aan het arbeidsproces. Daar dit dus niet gebeurd loopt de belasting per jaar €1.5 miljard aan belasting mis en kost het per jaar € 300 miljoen aan toeslagen.
Strafkortingen zullen enkel een negatief resultaat boeken. De asociale zal asocialer worden en de zieke enkel zieker. En dat hebben we te danken aan het linkse knuffelbeleid. Hoe wrang ook de PVV heeft hiermee wel een onbetwistbaar sterk punt waar echt niemand meer omheen kan.
Het is nu enkel de vraag hoe en of we het fout uitgepakte knuffelbeleid terugdraaien. Maar gezien het feit dat PvdA door de grote hoeveelheid allochtonen stemmers opnieuw het beleid mag bepalen zal er niets ten goede veranderen. Helaas, ook voor de allochtoon want de goede zal onder de kwade leiden. En als de pot leeg is, wat inmiddels al zo is, dan valt er weinig te verdelen.
@ Piet: accepteer jij dan persoonlijk de negatieve gevolgen als het fout gaat? Je praat als een politicus of ambtenaar...of papegaai: napraterij zonder dat je (volgens mij) zelf die rotrervaringen hebt opgedaan. Als de overheid had gedaan wat het in de loop der bijna 40 jaar had beloofd/voorgespiegeld...dan was het werkloosheidsprobleem allang opgelost...volgens al die politieke leizen en woorden toendertijd...en in de tussentijd...tot heden ten dage. En hadden de werklozen echt wel naar ander werk gezocht...want dan was er keuze...passend bij wat men geleerd heeft. De werkenden doen net alsof een BIJSTANDgerechtigde het leuk vind om in de VERNEDERENDE MENSONTERENDE bijstand te zijn. Misselijk zulke mensen. Die politieke oplossingen die men aandraagt zien er op papier waarschijnlijk geweldig uit...maar die "gouden" eieren blijken meestal een broze lege dop !! Enkele positieve uitzonderingen worden meteen als gelukszalig gezien, en daar maakt men een beleid naar. Terwijl het merendeel van de mensen juist niet aan de bak komen. Maar dat mag dan weer achteraf gelezen worden in het nieuws...en gaat men weer meer sancties bedenken...maar lost weer het tekort aan normaal betaalde banen NIET OP !!!
Ik kon bij Sandd een functie krijgen voor krap € 21.000,- bruto per jaar voor een 40 urige werkweek inclusief vakantiegeld waarbij ik leiding moest geven aan 60 onderbetaalde, vaak UWV gedwongen, zeer slecht gemotiveerde postsorteerders waarvan sommige eigenlijk opgesloten horen te zitten in een gesloten inrichting omdat ze letterlijk potentieel gevaarlijk zijn. In vaste dienst zou de functie nu volgens de CAO tenminste € 46.000,- bruto moeten doen op een 38 urige werkweek en dan met gemotiveerde ondergeschikten. De oude garde krijgt dat ook. Dat betekent dat nieuw personeel nu akkoord moet gaan met een eindloon op 45% van de oorspronkelijke CAO lonen. Dergelijke wetenschap en hufterige opstelling van werkgevers is funest voor de motivatie. Het verbaast mij daarom niet dat vele procenten post onbezorgd in een kliko verdwijnt. Meer dan 10% van de politievrijwilligers (overigens ook een gedwongen UWV verplichting) wordt in het eerste jaar al geconfronteerd met fysiek geweld en beland daardoor met een depressie thuis. De psychotherapeut bepaald dat de werknemer/patiënt thuis enkele maanden rust moet houden om te herstellen terwijl het UWV de cliënt niet als patiënt behandeld maar als een financiële lastpost en ongeacht de schadelijke gevolgen –voor de patiënt- geschikt voor arbeid meld. “Arbeit macht Frei” is het enige Duits dat ze bij het UWV hebben begrepen. Ik schaam me langzamerhand dood om Nederlander te zijn.
Herstel van de interne mark is alleen nog mogelijk indien de Nederlandse overheid de werkgevers beperkingen oplegt in het percentage werknemers zonder Nederlands paspoort. Daarnaast moet het onmogelijk en strafbaar gemaakt worden om mensen onder het minimumloon te hebben werken. In welke constructie dan ook. Een gemaximaliseerd percentage van 2% á 3% is voldoende om binnen enkele weken 250.000 banen voor Nederlandse werkzoekenden te creëren. Het doorvoeren van beide maatregelen realiseert direct een lastenverlichting van tenminste 6 miljard Euro op jaarbasis. En dan heb ik het nog niet eens over de miljarden kostende maatschappelijke schade wat de nieuwe aanpak gaat veroorzaken.