Advertentie
sociaal / Nieuws

Steun voor schrappen ambtelijke status

De Raad van State mag dan kritisch zijn over het initiatiefwetsvoorstel om de rechtspositie van ambtenaren te normaliseren, de Tweede Kamer heeft er wel oren naar. Ook het kabinet is voor het rechttrekken van het ambtenarenrecht met het arbeidsrecht. De oppositie verwacht dat de Eerste kamer uiteindelijk roet in het eten gaat gooien.

22 april 2011

Een Kamermeerderheid steunt het initiatiefwetsvoorstel van de Kamerleden Koser Kaya (D66) en Van Hijum (CDA) om een einde te maken aan de ambtelijke status. De VVD wil al langer dat deze status wordt geschrapt. De PVV heeft nog geen inhoudelijke kennis genomen van het wetsvoorstel, maar, zegt Kamerlid en woordvoerder Hero Brinkman: ‘Wij vinden in principe ook dat ambtenaren dezelfde rechten en plichten moeten hebben als werknemers in het bedrijfsleven.’

 

Met D66 is er dan een ruime meerderheid in de Tweede Kamer. De opstellers van het vorige week ingediende initiatiefvoorstel Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, denken dat de overheid hiermee als werkgever meer maatwerk kan bieden en dat het de doorstroom tussen de private en de publieke sector vergemakkelijkt.

 

De Raad van State vond de argumenten voor het initiatiefvoorstel in haar advies van 2 februari mager. Het wetsvoorstel lijkt volgens de wetgevingsadviseur vooral bedoeld ‘om een eind te maken aan de tijdrovende en dure ontslagprocedures voor ambtenaren.’ Bovendien zou normalisering van de rechtspositie van ambtenaren ‘niet zo gelukkig’ samenvallen met bezuinigingen en herstructureringen van het overheidsapparaat.

 

Vergrijzingsgolf

 

Volgens VVD-Tweede Kamerlid Brigitte van de Burg, valt de herstructurering en de aanpassing van de rechtspositie van ambtenaren helemaal niet samen (zie kader). ‘Als de ambtenarenstatus is aangepast, is de reorganisatie van de rijksdiensten in belangrijke mate achter de rug’, zegt Van de Burg. ‘Bovendien, door de vergrijzingsgolf haalt de minister zijn doelstelling van minder ambtenaren fluitend. Waar hij een probleem mee krijgt, is het behouden van de juiste mensen.’

 

Het is volgens Van de Burg om een aantal redenen noodzakelijk om de status van ambtenaren en werknemers gelijk te trekken: ‘Het komt nauwelijks voor dat wordt gewisseld tussen ambtenarij en bedrijfsleven. En dat is hard nodig om de vergrijzing het hoofd te kunnen bieden en aantrekkelijk te blijven voor jongeren.’

 

Over de kanttekeningen van de Raad van State dat ambtelijke ontslagprocedures nu reeds eenvoudiger en sneller kunnen worden afgewikkeld, zegt Van de Burg: ‘Ambtenaren kunnen in principe ontslagen worden, maar in de praktijk worden mensen overgeplaatst. Ik heb de minister weleens gevraagd hoeveel mensen uit de publieke dienst ontslagen zijn. Daar hebben ze geen cijfers over en die komen ook nooit boven tafel. Het is erg demotiverend voor ambtenaren die wél goed hun werk doen, om te zien dat degenen die hun werk slecht doen, daarmee wegkomen.’ Dat wil volgens het Kamerlid niet zeggen dat de rechtspositie van ambtenaren met de nieuwe wet te grabbel wordt gegooid. ‘De rechtspositie van werknemers is in Nederland goed beschermd, dat geldt straks dus ook voor ambtenaren.’

 

IJSSCHOTS

 

De PvdA kan zich wél vinden in de kritiek van de Raad van State. Volgens PvdA-Tweede Kamerlid Pierre Heijnen zou het onverstandig zijn om in tijden van massale inkrimping van formatieplaatsen bij de overheid, ‘van UWV en Belastingdienst tot Defensie en beleidsbureaus’, te morrelen aan de rechtspositie van ambtenaren. Heijnen: ‘Wij zijn niet principieel tegen dit wetsvoorstel en uiteindelijk moet het wellicht tot normalisering van de arbeidsrechten komen, maar nu niet. Nu zet je ambtenaren op een ijsschots zonder te weten waar ze uitkomen.’

 

Heijnen denkt dat een eventueel financieel voordeel van de wet uiteindelijk een nadeel voor de kwaliteit van de ambtenarij zal blijken te zijn: ‘Simpele ontslagprocedures leveren misschien geld op, laat de indieners dat eerst maar eens aantonen. Ik maak mij zorgen over die versimpeling. Waarom zouden we de rechtspositie aantasten van mensen die toch al het gevoel hebben dat ze op de schopstoel zitten? Je gaat hun onzekerheid toch niet nog groter maken?’

 

Heijnen denkt dat de Tweede Kamer het wetsvoorstel van Koser Kaya en Van Hijum zal aanvaarden, maar verwacht dat de Eerste Kamer gaat dwarsliggen: ‘In de senaat zullen de partijen, die in de Tweede Kamer vóór zijn, denk ik tot drie tellen. Zo gaat het wel vaker.’


 

In 2015 van kracht

Ambtenaren hebben door hun eenzijdige aanstelling een andere rechtspositie dan werknemers in de private sector met een tweezijdig arbeidscontract. ‘Die rechtspositie stamt uit 1929. De gedachte achter de aanstelling was, dat aan het beroep van ambtenaar bijzondere eisen werden gesteld. Maar de afgelopen decennia is de arbeidspositie van ambtenaren steeds meer genormaliseerd. De laatste stap; het normaliseren van de rechtspositie, is echter nog niet genomen. Deze wet voorziet daarin’, aldus de Kamerleden Koser Kaya (D66) en Van Hijum (CDA).

 

De hoogste tijd, zeggen ze, ‘want waarom zou een secretaresse bij een ministerie andere arbeidsrechten hebben dan een secretaresse bij een bank?’ Bepaalde groepen zoals militairen en rechters willen de Kamerleden van de wet uitsluiten. In het advies van de Raad van State staat dat ook beleidsambtenaren, ambtenaren die geweld mogen gebruiken tegen burgers, of die vrijheid van burgers mogen beperken, en ambtenaren die beslissen over de rechten en plichten van burgers, uitgezonderd zouden moeten worden.

 

Om te zorgen dat op de Ambtenarenwet gebaseerde algemene maatregelen van bestuur, ministeriële regelingen en verordeningen van decentrale overheden worden vervangen door collectieve arbeidsovereenkomsten, treedt de wet pas op 1 januari 2015 in werking.  

Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

J / schrijft altijd op persoonlijke titel
Wat een geleuter van de PvdA! Alsof er buiten de overheid geen kwalitatief goed personeel werkt doordat andere werknemers minder rechten hebben.


Ik durf te wedden dat het gelijk trekken van het arbeidsrecht de kwaliteit van het personeel vergroot. Als het mogelijk wordt om de rotte appels onder de ambtenaren te ontslaan, durft men wellicht ook weer eens goede mensen in te huren.

Maar kennelijk vinden de PvdA (en de vakbonden) niet dat jonge ambtenaren gewone arbeidscontracten moeten krijgen. Zij vinden dat de rechten van slecht functionerende ouderen worden beschermd. Dat jongeren dan na 3 jaar worden ontslagen, interesseert ze geen biet, want linkse solidariteit werkt maar één kant uit...
Gepke de Leef / Slachtoffer politiegeweld
Dat zou dan betekenen dat de Nederlandse
grontwet in werking gaat treden!
En Nederland een rechtsstaat gaat worden.
Janet / beleidsadviseur
Alsof ambtenaren die niet goed werken nu niet ontslagen kunnen worden. Dat het weinig gebeurt wil niet zeggen dat het niet kan. Kwestie van dossier opbouwen. En het gaat in het voorstel alleen om het afpakken van rechten maar niet om een gelijkstelling met de markt. Slecht voorstel en gesteund door mensen die niet nadenken.
M. Dijkman
Het politieke spel is wel erg doorzichtig. De voorstanders gebruiken taal om opinie te manipuleren.
Voorbeeld: 'Ook het kabinet is voor het rechttrekken van het ambtenarenrecht met het arbeidsrecht.'

Rechttrekken? Is er iets niet goed dan?
Gelijktrekken van arbeisdrecht ambtenarenstatus zal zo goed als zeker einde kwalitatieve overheid zijn.
Onafhankelijkheid, kwaliteit en kosten zullen zwaar onder druk komen te staan.

Ik lees geen enkel geldig argument voor het aanpassen ambtenarenstatus.

Wel lees ik allerlei aannames, maar geen enkel bewezen argument.
Hetzelfde als de onzin die 'J' spuit.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Teleurstellend dat een partij als D66 niet verder komt dan symboolpolitiek. Dit is gewoon goedkoop beleid. Voor het komen tot een betere en slagvaardigere overheid is het nodig om ambtelijke organisaties in zijn totaal af te slanken en verantwoordelijkheden lager in de organisatie te leggen. In het middenkader zal er stevig gesneden moeten worden. Transparantie en effectief management zal de parafencircuits moeten vervangen.
Leidinggevenden zullen veel meer een coachende rol naar professionals toe moeten krijgen, hetgeen een totaal ander type mens vereist dan de huidige ambtenaar.
Jammer, maar zulke denkprocessen lijken te moeilijk voor de huidige generatie Twitterpolitici.
devries
In aanvulling op Hannes.
Een integere overheid begint met integere politici/bestuurders.
In dat kader begrijp ik niet waarom er steeds, en inmiddels kamerbreed, wordt gesproken over normalisering. Framing van normalisering beschouw ik als niet integer gedrag.
En voor die mevrouw van de VVD. Denkt ze nu echt dat er meer goede jongeren bij de overheid komen werken als de lonen vergeleken met het bedrijfsleven zo laag blijven terwijl er verder geen verschil is?
Laat staan dat er mensen overstappen voor minder salaris.
Jan / adviseur
Doel is om tot een betere uitwisseling tussen ambtenarij en private sector te komen? Denkt men nu heus dat dit ertoe zal leiden dat de oudere garde nog zal overstappen om daarmee jongeren de kans te geven ambtenaar te worden c.q. te blijven. De ouderen zijn al mede dankzij de politici met een negatief stempel gestigmatiseerd en kunnen niet meer overstappen. Gee enkel bedrijf zit op oudere werknemers (en dus zeker geen oudere ambtenaren) te wachten. Dus overstappen is vrijwel niet mogelijk.
De jongeren willen geeneens meer ambtenaar worden. Dan missen zij al die leuke bijkomende vergoedingen, leasebakken, iPhones, 1e klas reizen etc.
Wat zal men hiermee bereiken? Dat ambtenaren zich door de politici opnieuw verkocht zullen voelen, dat zij opnieuw weinig waardering voelen vanuit de maatschappij voor hun inzet, kennis en kunde. Ofwel de zoveelste demotivatie in de afgelopen jaren. De laatste 10 jaar heeft ons salaris de prijsindex voor consumptieve bestedingen niet kunnen bijhouden. Dus zowel in salaris als secondaire arbeidsvoorwaarden is de overheid zich volledig uit de markt aan het prijzen. Dit kan er ook nog wel bij. Straks werkt er toch niemand meer voor die overheid. Dan worden de gaten opgevuld (zoals nu ook al plaatsvindt!) met dure inhuurkrachten of zzp'ers. Betrokkenheid zal plaatsmaken voor de poen. Ik voorzie een enorme puinhoop bij de overheid na 2020. En weet je, het zal me worst zijn. Ik verheug me nu al daarop. Eindelijk gerechtigheid na zoveel jaren van denigrerende opmerkingen aan ons adres.
Paul / adviseur
Als er dan zo nodig getornd moet worden aan de status van ambtenaren, begin dan maar eerst de achterstanden gelijk te trekken: "Het loon van hoogopgeleiden bij de overheid is tussen 1996 en 2005 gemiddeld met 39 procent gestegen. Dat is minder dan het loon van vergelijkbare werknemers in vergelijkbare functies in de marktsector, dat met 58 procent is toegenomen. "(Bron: SEO, maart 2011, zie http://www.seo.nl/pagina/article/het-verdiende-loon/). Pas als deze achterstand is weggewerkt, wil ik praten over andere vormen van het gelijktrekken van rechten.
Paul / adviseur
Nuancering van mijn eigen reactie (zie hierna):
Achterblijven bij loonstijging betekent niet dat oveheidsalarissen structureel lager zijn dan marktsalarissen. Er zijn wel grotere verschillen, afhankelijk van niveau en sector. Dat had ik er bij moeten zetten.
piet brontsema / org adviseur
dit kabinet grossiert in daadkrachtige etalagemaatregelen
F.W. den Boef / consultant
Weet je wat straks demotiverend is voor ambtenaren: een bestuurder die een hem onwelgevallig adviseur gemakkelijker kan ontslaan. Machtsbeluste bestuurders hebben de neiging zich te omringen met ja-knikkers. Het vermogen van het ambtenarenapparaat om kritisch tegnengas te kunnen geven, wordt met dit wetsvoorstel in het hart geraakt.
Advertentie