Advertentie
sociaal / Nieuws

Samenvoegen opleidingen moet VMBO’er verleiden tot blijven

Veel VMBO-leerlingen verlaten de school zonder fatsoenlijk diploma. Met een nieuwe experimentele opleiding moeten ze doorstromen naar een hoger niveau.

08 augustus 2008

Met het samenvoegen van de laatste twee jaar van het VMBO en een MBO-opleiding tot één vierjarige opleiding hoopt het ministerie van Onderwijs schooluitval terug te dringen. Komend schooljaar starten bij wijze van experiment zesentwintig van dit soort opleidingen op scholen door het hele land. De bedoeling is dat de leerlingen hun opleiding afsluiten met een diploma op MBO 2-niveau, wat gelijk staat aan een startkwalificatie. De deelnemende scholen mogen ervoor kiezen om de leerlingen die meedoen aan het experiment geen VMBO-examen te laten afleggen.

 

De meeste leerlingen die voortijdig van school af gaan, vorig jaar zo’n 53 duizend, zijn afkomstig van het VMBO. Ze worden geacht na hun diploma nog een MBO-opleiding te volgen, en zo een startkwalificatie te behalen. Maar in de breuk tussen het VMBO en het MBO haken veel kinderen af: ze kiezen er vaak voor om geld te gaan verdienen en ze willen niet nog langer naar school. Wanneer ze toch doorstuderen blijkt de overgang naar het vrijere leerklimaat op een MBO vaak te moeilijk. In de eerste maanden van het MBO vallen veel kinderen uit. Door die ‘knip’ eruit te halen hoopt het ministerie het aantal kinderen dat zonder startkwalificatie van school gaat, terug te dringen.

 

Vasthouden

 

Maarten Wijffers is beleidsmedewerker op het Groenoord College, dat op verschillende locaties aan totaal zo’n 150 leerlingen de nieuwe opleiding gaat bieden. Hij vindt het een ‘welkom experiment’. ‘Het geeft iets meer ruimte om af te wijken van wat de opleidingen normaal vereisen en om wat extra’s te doen om de leerlingen vast te houden dan nu mogelijk.’ Op zijn school doen de leerlingen gewoon het VMBO-eindexamen - wat in het experiment niet verplicht is - maar ze gaan daarna niet met vakantie.

 

Ze gaan direct weer voor een aantal weken de schoolbanken in. Wijffers: ‘Veel leerlingen haken af in de periode tussen het examen en de nieuwe school. Wij proberen nu ze in die weken gemotiveerd te houden door ze lekker aan het werk te zetten met praktijkgericht onderwijs. En zo brengen we het ook: na al dat leren gaan we een paar weken iets leuks doen.’ Iets anders is dat de leerlingen in het VMBO-deel van de opleiding al heel bewust hun werk afstemmen op wat ze straks voor het MBO-diploma moeten doen. ‘Zo kunnen ze al op het VMBO aan hun MBO-diploma werken. De insteek is dat het in elkaar overloopt en dat de leerlingen er eigenlijk niks van merken dat ze een ander deel van de opleiding ingaan.’

 

De leerlingen in het experiment krijgen op één locatie les, met één pedagogisch-didactische aanpak. Wijffers: ‘Voor de vakantie hoorde ik nog een meisje hier op de gang verzuchten dat ze echt geen zin meer had in school en dat ze nog zo lang moest. En die geluiden zijn heel typisch. Ik denk dat dit voor heel veel leerlingen wel wat op gaat leveren.’

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie