Advertentie
sociaal / Redactioneel

Rechtspositie ambtenaren

Deze week werd het wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren ingediend bij de Tweede Kamer (zie ook pagina 7). CDA-parlementariër Eddy van Hijum en D66-Kamerlid Fatma Koser Kaya hebben de traditionele scheidslijn tussen regeringspartij en oppositie doorbroken. Zij sloegen de handen ineen om een relikwie in het ambtenarenrecht op te ruimen.

15 april 2011

Al tientallen jaren is er discussie over de aparte rechtspositie van ambtenaren ten opzichte van werknemers in het bedrijfsleven. In het verleden, moest die positie de ambtenaar beschermen tegen politieke willekeur bij ontslag. Een andere gedachte was dat het ambtenarenkorps een stabiele en constante factor moest zijn in het openbaar bestuur. Veel van de aan ambtenaren opgelegde beperkingen zijn inmiddels verdwenen. Zo mogen ambtenaren nu ook staken - en dat doen ze ook. AbvaKabo-onderhandelaar Jan Willem Dieten roffelt ook nu weer op de stakingstrom als minister Donner van Binnenlandse Zaken vasthoudt aan de nullijn.

 

De bijzondere status van de ambtenaar vertaalt zich anno 2011 nog steeds in een dijk van een rechtspositie waarbij het zeer moeilijk is om iemand bij disfunctioneren of bij een reorganisatie te ontslaan. De opstellers van het wetsvoorstel becijferden dat een ontslagprocedure van een ambtenaar duurder is dan het ontslag van een werknemer in het bedrijfsleven. Het ontslag van de werknemer neemt een paar maanden in beslag, dat van een ambtenaar kan vele jaren worden gerekt.

 

Het is niet meer van deze tijd, die exclusieve rechtspositie, zo oordeelden Koser Kaya en Hijum. Ze worden gesteund door clubs van jonge ambtenaren, zoals netwerk Futur en zelfs de VNG. De belangenclub van gemeenten is positief over het afschaffen van de ambtenarenstatus omdat het zal leiden tot meer mobiliteit en flexibiliteit op de arbeidsmarkt. De overstap tussen bedrijfsleven en overheid wordt hierdoor, volgens de VNG, versoepeld.

 

Dat is een understatement. Ambtenaren stappen nog nauwelijks over naar het bedrijfsleven. De komende 10 jaar gaat de helft van alle ambtenaren met pensioen. Zonder flexibiliteit loopt de overheid vast. Het wetsvoorstel zorgt voor een gelijker speelveld tussen bedrijfsleven en overheid.

 

Maar dan komen de oude krachten los die al tientallen jaren deze reële en noodzakelijke veranderingen tegenhouden. Natuurlijk roepen de bonden in koor dat het niets oplost en meer kost. En het aloude instituut de Raad van State komt vertellen dat de motivatie onder het wetsvoorstel te mager is.

 

Sinds de staatscommissie-Kranenburg uit 1958 is er uitputtend gediscussieerd en gemotiveerd waarom de publiekrechtelijke positie van de ambtenaar uit de 19e eeuw in de 21ste eeuw niet meer houdbaar is.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

J.G.A.M. Mulder / ambtenaar
Het gebeurt nog steeds dat ambtenaren die een ander standpunt innemen dan de politiek verantwoordelijke, in het vervolg van hun loopbaan daar nadelen van ondervinden. Zo gebeurt het dat deze worden overgeplaatst naar andere onderdelen, omdat andere maatregelen niet genomen kunnen worden. De politiek wil vaak geen tegengeluid, en zeker niet openlijk.
Nu worden die ambtenaren nog beschermd door hun"sterke"rechtspositie. In de toekomst vliegen zij er uit. Na iedere verkiezing zullen ambtenaren van de "verkeerde"partij ontheven worden van hun functie en worden vervangen door een ander. Is dat hetgeen gewenst is?
Jan / ambtenaar
Zwam zwamt er weer op los. BB heeft geen gelukkige hand met het kiezen van columnisten.
Broadcaster / gemeenteambtenaar
Die zogenaamd "goede" rechtspositie is in de loop van de jaren al behoorlijk uitgehold. Bovendien zijn ambtenaren in de afgelopen decennia in de coa-onderhandelingen met een fooi afgescheept, juist vanwege die "goede rechtspositie".
Ben ze zat. / Directeur
Misschien heel verstandig om van ambtenaren gewone werknemers maken. De aansprakelijkheid(stelling) wordt dan ook eenvoudiger. Nu is een ambtenaar bijna niet te strafrechterlijk vervolgen door Pikmeerarrest 1 en 2 en dit moet veranderen! Men heeft niet in de gaten hoeveel schade ambtenaren aanrichten en hoe ze elkaar dekken, schandalig gewoon.
Michel / student
Ik krijg steeds meer wantrouwen naar journalisten, opiniemakers en politici.

Wetsvoorstel is gebaseerd op een hoop veronderstellingen die lang niet allemaal waar zijn:

1. De wetswijziging zou het overstappen van markt overheid stimuleren. Waarom en hoeveel kunnen de indieners van de wet niet aangeven. Dit schrijven ze ook in het memorie van toelichting. Niet raar, want de huidige wetgeving is voor mensen helemaal geen obstakel. Men kiest vaak bewust voor overheid of markt.

2. Indieners schrijven dat ontslag bij ambtenaren jaren kan duren. Dit klopt, aangezien je tegen het ontslag in beroep kan gaan: maar het aantal keer dat dit is gebeurt is op één hand te tellen! Daarom schrijven indieners ook geen aantallen op!

3. Ontslag van ambtenaren zou duurder zijn dan dan in bedrijfsleden. Met de selectieve berekening van indieners wel ja. Maar huidige ambtenaren krijgen maximaal jaar WW. Er geldt sollicitatieplicht: dus bij nieuwe baan vervalt WW. In bedrijfsleven geldt kantonrechterformule: Bij werknemers die langdurig in dienst zijn lopen kosten in de tonnen. Dit geldt dus niet bij de overheid: daar dient bij ontslag wettelijk 70% van loon uitbetaald te worden met max. van 2 jaar. Werknemer heeft sollicitatieplicht en vind vaak ook binnen 10 maanden een baan.

Al deze feiten worden niet genoemd. Noch door politici, noch door deze columnist die zonder enig kennis van zaken een mening op deze gewaardeerde website mag verkondigen. Foei binnenlands bestuur.
Bond / Adviseur
Een weer wordt flexibilisering gebruikt als het toverwoord. Als we maar flexibel zijn dan is het goed. Geen woord over loyaliteit van werknemer aan werkgever, nee werknemers worden meer en meer een wegwerpartikel. In bedrijfsleven, en bij de overheid.
Een ambtenaar heeft bij een sollicitatie naar een functie in het bedrijfsleven al een achterstand vanwege de reputatie van ambtenaren, hoe gemotiveerd de sollicitant ook is.
En als een jonge afgestudeerde weet dat hij er bij de overheid net zo makkelijk uitgeknikkerd wordt, waarom zou hij dan hier solliciteren, wetende dat hij minder perspectieven en salaris heeft.
Reeële en noodzakelijke veranderingen? ik zie het hier niet gemotiveerd, het wordt nogal ongenuanceerd neergezet zonder ook maar één keer een argument voor te noemen wat je bij een stuk objectieve journalistiek zou mogen verwachten
Advertentie