Sociale teams vormen in veel gemeenten het hart van het transformatieproces. Daar gebeurt het: de nieuwe manier van werken in het sociale domein. De teams moeten een versnipperde inzet van hulp en ondersteuning voorkomen, een betere verbinding met het informele hulpcircuit verzorgen en de zelfregie en inzet van sociale netwerken stimuleren.
Richting, strategie en handelingsvaardigheid
Er zijn vele soorten sociale teams, zoals jeugdteam, buurtteam, sociaal wijkteam, eigen-krachtteam, team van gezinscoaches. Gemeenten en uitvoerende instellingen in zorg, jeugd, welzijn en werk moeten hun richting, strategie en handelingsvaardigheid bepalen bij de ontwikkeling van sociale wijkteams.
Geen blauwdruk sociaal team
Een blauwdruk voor sociale teams bestaat niet, maar we kunnen wel succesfactoren benoemen.
Denk samen met de belangrijkste partijen na over doelstelling en beoogde resultaten van een sociaal team. Die kunnen per team verschillen, afhankelijk van regionale problematiek, sociale infrastructuur en beschikbare aanbieders.
Stem vervolgens de samenstelling daarop af, met als belangrijk uitgangspunt dat het sociale team oude structuren vervangt. “Nieuw voor oud” kan soms pijn doen.
Efficiënt en effectief sociaal team
Een sociaal team kan efficiënt en effectief werken als het:
- zelf kortdurende ondersteuning kan leveren en zoveel mogelijk zelf kan oplossen;
- mandaat heeft om snel de juiste, ook gespecialiseerde, hulp in te kunnen zetten;
- regie kan voeren over alle in te zetten hulp.
De betrokken partijen moeten hierover en over de financiering afspraken maken, en keuzes durven maken.
Belangrijke relaties
Werk als sociaal team aan relaties met:
- de zorgverzekeraar, over de inzet van de wijkverpleegkundige;
- de huisartsenpraktijk en de specialisten in de 2e lijn, over goede samenwerkingsafspraken;
- basisvoorzieningen zoals het onderwijs, om bij hen aan te sluiten.
In de praktijk
De gemeente IJsselstein heeft met 2e lijns aanbieders de afspraak gemaakt dat die hun expertise desgevraagd beschikbaar stellen om te inventariseren wat er nodig is, zonder dat dit leidt tot onnodige inzet van dure ondersteuningsvormen.
Essentiële succesfactoren
Betrokken burgers en de inzet van de kracht van de samenleving. Dat zijn essentiële succesfactoren om problematiek te signaleren en escalaties te voorkomen.
In de praktijk
In Wormerveer (gemeente Zaanstad) spelen ruim 50 bewoners een belangrijke rol in en vanuit het sociale wijkteam. Zij zijn de ogen en de oren in de wijk. Als bijvoorbeeld ergens de gordijnen twee dagen gesloten blijven melden zij dat bij het wijkteam, waarna een van de teamleden (eventueel samen met de melder) eropaf gaat.
Integreer perspectief op werk of dagbesteding in de aanpak
Achter veel problemen gaat geldgebrek schuil. Met name ouderen zullen niet snel aan de bel trekken voor (inkomens)ondersteuning. Consulenten, klantmanagers en schuldhulpverleners brengen in een sociaal team veel kennis mee over werk, inkomen, drang en dwang, eigen kracht aanspreken, en wederkerigheid. En laten we niet vergeten: uitstroom naar een betaalde baan levert de gemeente geld op.
Ontwikkeltijd
De inrichting van een sociaal team is werkenderwijs leren en ontwikkelen. Burgers en samenleving moeten vanuit hun eigen kracht zelf oplossingen gaan bedenken. Zoiets kost tijd. Tijdens de ontwikkeling moet het team stap voor stap problemen en uitvoeringsvraagstukken kunnen oplossen. Deelnemers zullen zich de werkwijze en werkprocessen ook steeds beter eigen maken.
Wilt u nader van gedachten wisselen over aandachtspunten en succesfactoren rondom de ontwikkeling en inzet van sociale teams? Neem vrijblijvend contact op met Marjon Breed (m.breed@radaradvies.nl – 06 5462 2646) of Peter van Dalen (p.vandalen@radaradvies.nl - 06 2328 6812). Of kijk op radaradvies.nl/socialewijkteams.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.