Leercirkels: effectieve veranderkundige aanpak voor het sociaal domein
Leercirkels: effectieve veranderkundige aanpak voor het sociaal domein.
Gemeenten zijn hard op zoek naar praktische middelen om de dienstverlening in het sociaal domein te vernieuwen en verbeteren. Waarbij aandacht is zowel voor organisatorische veranderingen als voor verdere professionalisering van de medewerkers. Factoren die immers onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De leercirkel is een veranderkundige benadering die prima aansluit op het hedendaagse principe van de lerende organisatie, vaak aangeduid met 70-20-10.
Wat werkt en wat niet
In Leercirkels leren professionals welke nieuwe vaardigheden in hun werk effectief zijn. Zij gebruiken de opgedane vaardigheden direct in hun dagelijkse praktijk en evalueren vervolgens gezamenlijk de effecten daarvan. In de Leercirkels onderzoeken professionals dus samen en al doende ‘wat werkt en wat niet’.
Learning loops
De leercirkels vormen een schakel tussen de gebiedsteams waarin professionals samenwerken en de organisatie als geheel. Er is sprake van pingpongen tussen diverse niveaus van ontwikkeling. Productontwikkeling (innovatie), persoonlijke professionele ontwikkeling (professionalisering) en organisatieontwikkeling (positionering) vormen een elkaar versterkende dynamiek. We noemen dit learning loops.
Waarom en waartoe
Leercirkels kunnen een effectieve veranderstrategie zijn voor organisaties in het sociaal domein. Wel is het belangrijk dat zij een goed beeld hebben van het waarom en waartoe van de verandering. Waarom vraagt naar de noodzaak of urgentie van de verandering, bijvoorbeeld bezuinigingen of opdracht tot samenwerken. Waartoe vraagt naar het doel van de verandering: wat wil je als organisatie straks ‘anders’ en ‘beter’ doen?
Wanneer
Leercirkels kunnen behulpzaam zijn als aanpak voor organisaties die:
- hun maatschappelijke meerwaarde opnieuw moeten bepalen (positionering),
- innovatie zien als een gezamenlijke opgave (samen met inwoners, gemeente en partners),
- eigenaarschap van de veranderopgave laag willen beleggen (zelfstandig werkende professionals),
- hieraan moeten werken met minder middelen (tegelijkertijd bezuinigen én vernieuwen), en
- vertrouwen in de kracht van leren & ontwikkelen (principes van 70-20-10)
Versa Welzijn
Versa Welzijn heeft met steun van In voor zorg! leercirkels gebruikt om innovatieve vormen van lichte zorg te ontwikkelen, zogenaamde arrangementen voor kwetsbare groepen. De whitepaper Leercirkels – Samen werken aan vernieuwing in het sociale domein beschrijft de ervaringen van Versa Welzijn met deze benadering.
Neem voor meer informatie over leercirkels contact op met Wim Klei (w.klei@radaradvies.nl).
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.