sociaal / Partnerbijdrage

Doorkijkers. Durft u ze aan?

Doorkijkers maken een soort foto van je bedrijf, dit is een creatief concept en de uitkomst snijdt hout

10 juli 2014

Daar staan ze: jong, enthousiast en een beetje gespannen. Vol afwachting wat de week hen gaat brengen. “Waar gaan we heen? Wat gaan we doen?”. We stappen op ze af; een prettige kennismaking, een lach. Ze zijn er klaar voor. Samen gaan we op pad naar de organisatie. Na een korte kennismaking met de directeur, laten we ze los. Los om met hun eigen aanpak een onbevooroordeelde indruk van de organisatie op te doen. Om deze na een week weer terug te geven. Ze gaan Doorkijken! Doorkijken, horen we u denken? Als initiatiefnemers en begeleiders van Doorkijkers nemen we u graag even mee.

AfbeeldingDoorkijkers

Doorkijkers zijn hoogopgeleide, analytische, creatieve bijna-/net-afgestudeerden die een frisse blik geven op een organisatie of afdeling. Zij lopen een week rond, verzamelen hun indrukken en geven deze terug aan de organisatie. Het project Doorkijkers is opgezet door jonge adviseurs van RadarAdvies die samen de Ondernemerskamer vormen, broedplaats voor productontwikkeling en kennisdeling.

Kansen voor starters

De economische crisis maakt het moeilijk voor veel jonge mensen die op het punt staan de arbeidsmarkt te betreden. Na hun afstuderen zijn zij gemiddeld minimaal een half jaar bezig om een baan te vinden. Die tijd proberen ze zo nuttig mogelijk te besteden, om hun kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen en zichzelf aantrekkelijker te maken voor werkgevers. Wat is er in dat geval mooier dan een week in een organisatie rond te lopen, je talent te laten zien en een organisatie jouw impressies terug te geven? Het project biedt een kans op werkervaring, een ‘kijkje in de keuken’ en het zet Doorkijkers in hun ontwikkeling op scherp. Past dit werk bij ze? Zien ze zichzelf binnen een dergelijke organisatie rondlopen?

Meerwaarde organisatie

De inzet van Doorkijkers past binnen het beleid van veel organisaties waar maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staat. Maar wat levert een Doorkijkweek op? Kortgezegd: een spontane, eerste indruk van hoe de organisatie op jonge buitenstaanders overkomt. Het project geeft ruimte om medewerkers aan het woord te laten en mogelijke vraagstukken en uitdagingen bloot te leggen. De Doorkijkers geven aan het einde van de week hun tips, tops en creatieve ideeën voor de toekomst terug aan de organisatie. Het is een eerlijke en onbevooroordeelde terugkoppeling. Ze putten hiervoor uit hun indrukken, actuele (vak)kennis, motivatie, enthousiasme en hun contact met medewerkers . Bijzonder aan dit project is dat Doorkijkers pas aan de start van de Doorkijkweek weten bij welke organisatie ze aan de slag gaan. Oftewel 100% frisse blik gegarandeerd! Zoals een directeur na een Doorkijkweek samenvat: “Doorkijkers maken een soort foto van je bedrijf, dit is een creatief concept en de uitkomst snijdt hout”.

 

AfbeeldingMeer weten?

Meer weten over Doorkijkers? Neem dan contact op met Marjolein Keltjens of Natalia Blok via doorkijkers@radaradvies.nl. Radar verzorgt het contact met de organisatie en de werving, selectie en begeleiding van de Doorkijkers zelf.

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.