Advertentie
sociaal / Nieuws

Binnensteden worden 'één groot coronaterras'

Uitgebreide coronaterrassen op de Oudegracht (Utrecht), de Witte de Withstraat (Rotterdam), de Lange Voorhout (Den Haag) en de Nieuwmarkt (Amsterdam) moeten horecaondernemers in de G4-binnensteden de crisis door helpen. Nu het erop lijkt dat vakanties tot het eigen land beperkt blijven, festivals niet doorgaan en toeristen voorlopig ook wegblijven uit de historische binnensteden, is er zowel reden als ruimte om terrassen deze zomer uit te breiden.

12 mei 2020
Oudegracht, Utrecht
In Utrecht vallen de resultaten positiever uit dan in Deventer en Wageningen

In de vier grote steden zijn plannen ontstaan onder horecaondernemers en raadsleden om de zwaar getroffen horecasector de komende tijd meer ruimte te geven voor ‘coronaterrassen’ - waar 1,5 meter afstand aangehouden kan worden - op pleinen of op straat. Zo kunnen de verliezen nog enigszins ingehaald worden, hopen de ondernemers.

Coronaterrassen
Uitgebreide coronaterrassen op de Oudegracht (Utrecht), de Witte de Withstraat (Rotterdam), de Lange Voorhout (Den Haag) en de Nieuwmarkt (Amsterdam) moeten horecaondernemers in de G4-binnensteden de crisis door helpen. Nu het erop lijkt dat vakanties tot het eigen land beperkt blijven, festivals niet doorgaan en toeristen voorlopig ook wegblijven uit de historische binnensteden, is er zowel reden als ruimte om terrassen deze zomer uit te breiden.

Autovrij

Op de Utrechtse Oudegracht en de Rotterdamse Witte de Withstraat zou autoverkeer daarvoor moeten wijken, vinden de lokale D66-fracties. Elene Walgenbach, raadslid voor de Rotterdamse D66, heeft voor komende donderdag een debat aangevraagd over de coronaterrassen. De Meent en de Witte de Withstraat worden wat haar betreft autovrij om de terrassen ruim baan te geven, zegt ze in het AD. Andere partijen in de gemeenteraad lijken daar positief tegenover te staan.

Eén groot terras
Het plan van Utrechts D66-raadslid Maarten Koning gaat nog verder. 'Wat ons betreft mag de binnenstad in de zomerperiode één groot terras worden', laat hij weten. Naast de Oudegracht, die deels zou moeten worden afgesloten voor autoverkeer, heeft zijn partij nog dertig locaties op het oog die voor extra terrasruimte of culturele activiteiten ingezet kunnen worden. De partij denkt aan locaties voor theater, muziek en dans in de buitenlucht, drive-in evenementen en stadsstranden met ijskarren en foodtrucks.

Elke stoel helpt
Voor horecaondernemers zou een dergelijke regeling een laatste redmiddel kunnen bieden. Horecazaken kunnen namelijk, ook wanneer ze weer open mogen, vanwege de 1,5 meter-beperkingen niet op volle kracht draaien. In het AD legt Rotterdamse horecabaas Herman Hell uit hoe dat komt: 'Met deze 1,5 meter regeling kan een gemiddeld terras dertig procent van z'n oorspronkelijke stoelen kwijt.' Maar als ook de stoep gebruikt kan worden als terrasruimte (en de autobaan als looproute) scheelt dat aanzienlijk: 'Dat zou betekenen dat we niet dertig procent, maar veertig procent van de stoelen kunnen neerzetten. Dat is niet het ei van Columbus, maar in deze tijden helpt elke stoel.'

Niet naar Frankrijk
In Den Haag gaan soortgelijke geluiden op. VVD-raadslid Judith Oudshoorn: 'Zou het niet mooi zijn als de hele binnenstad verandert in één groot terras, nu we waarschijnlijk toch niet naar de camping in Frankrijk mogen in de zomer?' Samen met D66-raadslid Daniël Scheper stelt ze ook voor dat de openingstijden verruimd kunnen worden. Ze erkent dat dat lastig kan zijn voor buurtbewoners, maar meent dat leegstand door horecazaken die failliet gaan voor de buurt nog erger zou zijn.

Gezamenlijk
In Amsterdam ontstonden al eerder plannen om van de Nieuwmarkt een gezamenlijk terras te maken, ook voor zaken die aan de krappe Zeedijk gevestigd zijn, waar voor een terras geen ruimte is. Burgemeester Halsema liet al weten enthousiast te zijn. Ze zou graag meer ruimte zien voor het lokale bestuur om te bepalen wat er met openbare ruimte gedaan mag worden zonder dat er vergunningen aangevraagd moeten worden.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

B.Diender / projectleider
In deze tijd moet je als gemeentebestuur afvragen van wie de openbare ruimte is of aan wie we de komende periode de ruimte afstaan. Het begint er op te lijken dat de horeca de stad bestuurt want probeer straks after corona tijd de regels voor de uitstallingen en de terrassen maar weer op een normale manier te handhaven.
Bart Claessen / landschapsarchitect
De maximale ruimte voor terrassen in oude binnensteden al vaak opgezocht. De ruimte is daar schaars en bovendien van eenieder; niet alleen van horeca-ondernemers. Er zijn ook bewoners en de leefbaarheid van binnensteden staat ook op het spel. Er moet bovendien gelaad en gelost kunnen worden. Hulpdiensten moeten ook plekken kunnen bereiken. Er moet ruimte zijn voor fietsers en voetgangers. Evenementen moeten plaats kunnen vinden. Maar bovenal moet er ook gewoon 'ruimte' zijn, omdat de schoonheid van onze steden te kunnen beleven: ook immers een groot economisch belang. De stad nu volbouwen met terrassen....het is zo gemakkelijk gezegd.
Walther Ploos van Amstel / Lector Citylogistics HvA
Ondernemers in veel steden hebben plannen om vanwege de anderhalvemetermaatschappij meer ruimte te vragen op pleinen en stoepen. Het water staat hun aan de lippen. Op die anderhalve meter komen ze er niet uit.

De Amsterdamse burgemeester Halsema reageerde enthousiast op de eerste plannen van de ondernemers van de Amsterdamse Nieuwmarkt en Zeedijk. En, eerlijk, zijn we niet allemaal een beetje toe aan een biertje in de zon? Ik in elk geval wel. Zoals vaker is niet iedereen blij met die plannen. Hoe regel je dit?



Eerlijk speelveld: mag iedereen meedoen?

De gemeenten moet bij de uitvoering zorgen voor een eerlijk speelveld. Mogen alle ondernemers meedoen? Op basis van welke criteria mogen ondernemers meedoen? Anders profiteren slechts enkele ondernemers van de nieuwe hotspots. De gemeentejuristen moeten zorgen voor afspraken die geen precedentwerking hebben en recht doen aan bestemmingsplannen en andere richtlijnen. Anders is straks het hek van de Dam.



Gaan de inkomsten naar de lokale BIZ of de lokale Koninklijke Horeca vereniging om een collectief reservefonds op te bouwen voor ondernemers en personeel? Dan laat je als ondernemers zien dan je er samen ook echt voor staat; niet alleen nu, maar ook voor de toekomst. Het mag niet het speeltje worden van een enkele ondernemer.



Voorkom overlast

Het is geen kort weekendevenement; dit gaat zeker vier maanden duren. Vooraf moet duidelijk zijn hoe je dan de lusten en de lasten verdeelt. Maak goede afspraken over het opruimen van de straten, de handhaving, bereikbaarheid, bevoorrading, geluid, ruimte voor fietsparkeren en toiletten. De lokale evenementregels bieden houvast.

Maatwerk

De ondernemers doen het voor de bewoners. Nachtrust is belangrijk voor de meerderheid van de bewoners die nog een baan heeft. Openingstijden na 11 uur ’s avonds zijn dan niet overal een goed idee. Maatwerk is nodig.?Zorg ervoor dat de buurgemeenten niet achter blijven. Als zij hun horecapleinen niet ook openen, dan trekken de bezoekers massaal jouw binnenstad in.?

Kansen voor ‘social return’?Het plan biedt kansen voor jonge mensen die ineens zonder werk zitten en leer-werk banen. Zoek verbinding met de cultuursector die op slot zit; maak pleinen als open podium voor kunstenaars. Geef als gemeente die ondernemers die met het goede plannen komen, met een 'social return', een eerlijke kans bij de verdeling van de vergunningen. ??De pleinen zijn openbare ruimte. Juridisch zijn ze misschien van de gemeente, Principieel zijn ze van ons allemaal. Dat maakt het lastig. De ondernemers begrijpen dat. Consumptie is niet verplicht; je mag 'je eigen blikje cola’ meenemen. Uitsluiting op basis van leeftijd? Onbespreekbaar. Die pleinen zijn er voor jong en oud.??Monitoring

Die coronapleinen zijn een mooi stadsexperiment. Voorwaarde is wel dat gemeenten snel leren en snel bijsturen waar dat nodig is. Met welke cijfers gaat de gemeenten het succes van dit stadsexperiment volgen? Hoeveel banen redden we op lange termijn? Wat is het 'social return'? Wat vinden de (andere) buurtondernemers er zelf van? Wat vinden de bezoekers en de buurtbewoners ervan? En, niet in de laatste plaats past het nog bij de veranderende RIVM-richtlijnen? De governance van dit experiment is cruciaal.



De plannen voor horecapleinen zijn een inspirerend, maar gemeenten mogen niet over een nacht ijs gaan bij de voorbereiding en uitvoering daarvan. Die ‘nadere uitwerking’ moet natuurlijk wel snel. Duidelijkheid is nodig voor de ondernemers en bewoners. Niets doen is een optie, maar geen verstandige optie. De lokale economie heeft al genoeg te lijden. De bal ligt in het speelveld van de gemeenten.

Anna
Nu vakantie naar het Italiaanse of Franse platteland waarschijnlijk niet mogelijk is, hebben veel bewoners rond het centrum een lastige zomer voor de boeg. Dat kan enigszins gecompenseerd worden met een omgeving die wat rustiger is dan normaal in de zomer, architectuur die je beter kunt zien en parken die niet aangetast worden door festivals. Het is echt een misverstand om te denken dat iedereen snakt naar een terras. Het zou heel erg zijn als je in Nederland opgesloten zit en de openbare ruimte je beperkt in wandelen, fietsen en van architectuur en natuur genieten.
Mevrouw Kiki
In Groningen (STAD) is al heel lang voor Corona door diverse groepen:

a. bewoners

b. winkeliers

c. toeristen

d.passanten

aangegeven dat de hoeveelheid aan terrassen te extreem was en onwenselijk is.



Wil men de lokale stads economie

- dus ook van al die gewone aantrekkelijke winkels - die ontiegelijk hun best doen om ook te leven,

dan MOET men de reclame stoep borden verwijderen en zorg dragen dat de VOETpaden weer VOETpaden worden, een geen FOODpaden.



De centra van de historische eeuwenoude steden zijn namelijk NOOIT ontworpen voor de veelheid aan wandelend publiek en de veelheid aan terrassen.



Een grote Olifant in een kleine lift proppen is net zo irrreel.



Mevrouw Kiki
Bernard
Nood breekt wet dus ik ben niet tegen een verruimd terrassenbeleid om tijdelijk ondernemers te helpen omzet te draaien. Wat mevrouw Kiki zegt; dat de historische steden nooit ontworpen zijn voor een veelheid aan terrassen en een wandelend publiek zal wel kloppen maar de oude steden waren ook niet ingericht op de auto, de spoorwegen etc. Mevrouw Kiki zal opkijken hoe veel steden tot begin 19de eeuw eruit zagen en roken zonder riolering, met hout en kolenstook en grote gezinnen in kelderwoninkjes. Nee zo'n plezier was dat ook weer niet...
Paul / projectleider
Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om van de straten zonder terrassen extra parkplaatsen te maken, gratis natuurlijk.



Ik bedoel, het openbaar vervoer heeft veel minder capaciteit, en je kan niet voor alles thuiswerken...

Ook een uitkomst voor winkels in de stad

Anke / architect
Utrecht heeft altijd veel woningen in het centrum gerealiseerd. Er wonen vooral veel mensen in bovenwoningen. Deze kunnen de deur niet veilig uit als voor hun voordeur een doorgaand terras wordt gemaakt.



Uiteraard is het niet zo dat als je tafels op 1,5 meter zet, er dan ook 1,5 meter afstand wordt gehouden, mensen lopen langs op zoek naar een tafeltje, of voor et bezorgen van de bestelling, voor toiletten, etc.



Nu al zijn de binnensteden van Amsterdam en Utrecht niet veilig, omdat er veel te veel mensen rondlopen. Vaak gezellig dicht naast elkaar en in groepjes; het is onmogelijk om die, als bewoner, veilig te passeren.



Waarom krijgt de horeca de openbare ruimte? Waarom niet de kappers of anderen? Blijkbaar heeft men de beste lobby en veel geld voor die lobby.

De openbare ruimte moet openbaar blijven.



Laat de bewoners van de binnensteden veilig leven!
Advertentie