'Kwaliteitsafspraken schuldhulpverlening nodig'
Kwaliteitseisen voor de menselijke kant van de schuldhulpverlening zijn er nog niet, zo signaleert de NVVK.
De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) pleit, samen met een brede coalitie aan schuldeisers, in een brief aan de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor bestuurlijke afspraken ten aanzien van de kwaliteit van de schuldhulpverlening. De brancheorganisatie wijst erop dat er allerlei procesafspraken zijn gemaakt, maar dat er wat betreft de menselijke kant van de hulpverlening nog niks is vastgelegd.
Veel veranderd
Op woensdag 5 juli is er een commissiedebat waarbij de Kamer in gesprek gaat met minister Schouten over het onderwerp. Recentelijk zijn er meerdere ingrijpende wijzigingen geweest op het gebied van schuldhulpverlening. Die zijn positief volgens de NVVK, maar brengen ook vragen met zich mee. ‘De verkorting van de aflostermijn van 36 naar 18 maanden zorgde de afgelopen maanden voor een stip op de horizon, maar ook voor veel onduidelijkheid.’
Kwaliteitseisen
In het proces om te komen tot die wijzigingen is weinig ruimte geweest om te kijken naar kwaliteitseisen, zo signaleert de branchevereniging. Hierdoor wordt begeleiding niet kwalitatief eenduidig uitgevoerd. Hoewel er allerlei landelijke afspraken staan over het proces, zoals hoe lang schuldhulpverlening duurt en wat de opbrengst moet zijn, zijn die er niet aan ‘de menselijke kant van het verhaal’.
Menselijke kant
‘Wat mogen inwoner én schuldeiser bijvoorbeeld verwachten rond nazorg en begeleiding, en hoe leggen we dat vast?’ Zo vraagt de NVVK zich af. De genoemde verkorting van de aflostermijn heeft die discussie alleen maar versterkt. Volgens de NVVK is het daarom nu ‘minimaal noodzakelijk’ om bestuurlijke afspraken te maken. Die kwaliteitsvloer moet volgens de branchevereniging worden opgesteld in samenspraak met schuldhulpverleners, schuldeisers, gemeenten en het ministerie.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.