Advertentie
sociaal / Column

Luisteren naar en vertrouwen op de werkvloer

De afgelopen weken vond een interessant debat plaats in de Tweede Kamer over een wijziging van de wet op de jeugdzorg ten aanzien van het verruimen van de mogelijkheid tot het opleggen van een ondertoezichtstelling(ots). Het kabinet stelt voor om het woordje “ernstig” te schrappen.

14 februari 2011

Nu kan alleen een ots worden opgelegd als er sprake is van ernstige bedreiging van de veilige ontwikkeling van het kind. De reden om ook bij “gewone” bedreiging al te kunnen ingrijpen is simpel. Door eerder in te grijpen kan vaak erger worden voorkomen. Met “erger” moet je denken aan dusdanige escalatie van de problemen dat een veel langere ots of zelfs uithuisplaatsing aan de orde is.

 

Eerder stevig ingrijpen leidt dus tot kortere ondertoezichtstellingen en minder uithuisplaatsingen. Dat is de veronderstelling die aan de wetswijziging ten grondslag ligt. Een veronderstelling die, zoals staatssecretaris Teeven in het debat aangaf, gebaseerd is op ervaringskennis vanuit de werkvloer van de jeugdzorg. De professionals hebben om deze verruiming gevraagd, omdat ze in hun praktijk vaak lijdzaam moeten toezien hoe de problemen eerst verder onnodig verergeren voordat ze kunnen ingrijpen. Tweede Kamerlid Kooiman, als voormalig gezinsvoogd de enige echte ervaringsdeskundige in het debat, was dan ook niet voor niets een groot voorstander van deze wetswijziging. Zo ook staatssecretaris Teeven die als man uit de praktijk het wetsvoorstel dat nog uit de vorige kabinetsperiode stamt krachtig verdedigde.

 

Staatssecretaris Teeven gaf daarmee blijk van een zeer te prijzen houding van luisteren naar wat professionals nodig hebben om hun werk goed te doen. En nog prijzenswaardiger, hij gaf blijk van vertrouwen in die professionals. Veel Tweede Kamerleden werden na een al jaren durend wetgevingstraject ineens bevangen door koudwatervrees. Zou het schrappen van het woordje “ernstig” er niet toe gaan leiden dat veel te snel naar het zware ots-instrument zou worden gegrepen? Volgens Teeven niet, omdat hij erop vertrouwt dat de jeugdzorgmedewerkers en kinderrechters alleen van de ruimere mogelijkheid gebruik zullen maken als het ook echt in het belang van het kind is, als uiterste redmiddel. Een vertrouwen dat terecht is zoals blijkt uit de cijfers. Van de kinderen die toevertrouwd zijn aan de Bureaus Jeugdzorg wordt maar 25% onder toezicht gesteld en van die 25% wordt maar circa 1/3 uit huis geplaatst.

 

Bijzonder was de rol die concrete casuïstiek in het debat speelde. Bijzonder omdat ook op deze manier het geluid van de werkvloer doorklonk in de Tweede Kamer. De staatssecretaris gaf onder andere het voorbeeld van zwakbegaafde of verslaafde ouders wiens kinderen allemaal onder toezicht zijn gesteld. Wat doe je dan met de nieuwe baby? Ouders weer een kans geven om het nu eindelijk een keer goed te doen of direct onder toezichtstellen ook al gaat het nu nog goed met de baby, maar is de kans groot dat het met die baby anders net zo afloopt als met zijn broertjes en zusjes. In dit geval is nog geen sprake van een ernstige bedreiging, maar wel van een bedreiging gezien de ervaringen met de ouders uit het verleden.

 

Opvallend was tot slot hoe sommige kamerleden vanuit een ivoren toren tekentafel mentaliteit probeerden de complexe uitvoeringswerkelijkheid te vangen in simplistische categorieën die alleen in de schijnwerkelijkheid voorkomen. Deze kamerleden pleitten voor handhaving van het criterium “ernstige bedreiging” voor het zware middel ots in combinatie met het invoeren van een lichtere maatregel tussen vrijwillig en gedwongen kader in. In de vorm van een voorwaardelijke ots of een meer beperkte verplichte maatregel van bijvoorbeeld gedwongen opvoedondersteuning. Een vorm van “social engineering” op de vierkante millimeter waar de staatssecretaris gelukkig stelling tegen nam, te meer omdat dit regeldruk verhogend zou werken.

 

In essentie ging het in het debat dus om luisteren naar en vertrouwen hebben in de werkvloer. Met veel genoegen stel ik vast dat staatsecretaris Teeven hierin het goede voorbeeld gaf samen met kamerlid Kooiman. Beide mensen uit de praktijk. Ik hoop van harte dat de andere kamerleden ook die wijsheid kunnen opbrengen in de geest van de parlementaire werkgroep toekomstverkenningen jeugdzorg. Stemmen voor het schrappen van het woordje ernstig is bij uitstek de lakmoesproef  voor de vraag of de kamerleden ook de daad bij hun eerder gegeven woord voegen. Ruimte geven aan professionals in het vertrouwen dat ze daar verantwoord mee omgaan.

Reacties: 27

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Erik Gerritsen
Over mw. Zandbergen zegt u in uw laatste reactie dat u het "simpelweg niet eens bent met haar versie van de werkelijkheid."

Dat vind ik wel een erg makkelijke manier om niet in te gaan op haar vragen en beschuldigingen.

Een paar vragen van mij:
1. Heeft u met de redactie van Binnenlands Bestuur overleg gehad over hoe om te gaan met de reacties van mw. Zandbergen?
2. Heeft u de redactie verzocht om haar reacties te verwijderen?
3. Zo ja, hoe verhoudt dat zich volgens u met de vrijheid van meningsuiting op dit forum?
4. Zo nee, is u dan bekend om welke reden de reacties van mw. Zandbergen worden verwijderd (nu ook weer die van 5 maart)?
5. Op welke manier, en wanneer, kunnen buitenstaanders straks kennis nemen van de resultaten van het onderzoek (naar aanleiding van de beschuldigingen van mw. Zandbergen) waar u de inspectie en uw politieke baas om heeft verzocht?
6. Is dat een onafhankelijk onderzoek? Door wie wordt het uitgevoerd?

Zomaar wat vragen die bij me opkomen.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@mw. Zandbergen
Nu heeft u om 20:46, respectievelijk 20:48 uur voor de tweede keer uw laatste twee bijdragen teruggeplaatst, die door de redactie al twee keer waren verwijderd (bijdragen oorspr. van 5 maart en van 6 maart).

Even los van de inhoud: dit begint op een farce te lijken.

Alle waardering dat u zich niet laat muilkorven, maar op deze manier speelt u dhr. Gerritsen in de kaart. U loopt het risico dat hij gaat roepen dat u op dit forum een guerilla tegen hem voert. En dat kan hij dan weer als reden aangrijpen om niet inhoudelijk op uw vragen in te gaan.

Uiteraard ben ik het met u eens dat de redactie van BB ook een vreemde strijd tegen u lijkt te voeren. Maar ja, BB is wel de baas op de eigen website. Als zij u willen censureren, kunt u dat dan niet gewoon een beetje accepteren?
Dennis / Hopelijk niet te lang van stof.
Beste Erik,

Dank voor je aanbod. Maar vandaag heeft de rechter gesproken. De aanvraag ter verlenging van de OTS is afgewezen!

Wij gaan gelukkig verder leven zonder jeugdzorg(en).

Tevergeefs maar nogmaals vraag ik je aandacht voor kinderen die niet ondersteund worden door hun omgeving bij o.a. het vinden en betalen van een advocaat.

@Alle kinderen, Geef nooit op! Voor je het weet ben je 18!

Pijn Acker / niet-elite burger
Misscxhien heeft die journaliste te weinig werk, het is tenslotte crisis. Dit obsessieve gedrag lijkt me ook geen aanbeveling voor haar werkgever
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Marleen
Er lijkt sprake van twee mensen die allebei obsessief bezig zijn. Eén van hen (dhr. Gerritsen) verkeert in de gelukkige positie dat hij de macht vergaard heeft om zijn obsessie in effectieve daden om te kunnen zetten: als jeugdzorg-directeur, als columnist en als iemand met invloed op het redactionele beleid van Binnenlands Bestuur.

Als ik een kwetsbaar kind was, had ik toch liever te maken met mw. Zandbergen.
Dennis / Hopelijk niet te lang van stof.
Beste Erik, Master of Information Management,
Mijn enkele vraag is nog steeds niet naar bevrediging beantwoord.
Jouw repliek: “klachtenregelingen, ombudsman of rechter.” Geeft geen antwoord op hoe een kind zich hier een weg moet vinden. Waarbij:
1) Jeugdzorg aan geen enkele klachten regeling gebonden is.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/31839/kst-31839-22?resultIndex=34&sorttype=1&sortorder=4
2) En voor de rechter moet een kind dan zelf naar de advocaat, plus minus €100 betalen voordat deze aan het werk kan. Dan heb ik het nog niet over alle briefen en stukken die een kind dan zou moeten kunnen lezen en begrijpen.
Ik hoop dat je begrijpt dat dit in de werkelijkheid van de meeste kinderen een te hoge berg is.
De vraag blijft dus :
"Hoe kunnen kinderen die er alleen voor staan zich wapenen tegen de macht van een jeugdbeschermer?"
Dan bied ik bij deze mijn excuses aan, Ja, mijn vraag impliceert dat het nodig is dat een kind zich kan verzetten tegen de wil van een jeugdbeschermer. Wat mijn inziens blijkt uit de vele verhalen. Wat niet betekent dat vele jeugdbeschermers waarschijnlijk keihard hun best doen.
Beste Erik,
Kun je nogmaals een poging doen de vraag te beantwoorden?
En begrijp ik goed dat Lodewijk Ascher en de inspectie volledig op de hoogte zijn van het reilen en zeilen bij BJAA? En geen aanleiding zien tot nadere actie? Vanwaar dit artikel?
http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/article/detail/279807/2010/02/17/Jeugdzorg-onder-toezicht-gezet.dhtml

Dank,

Dennis
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Dennis
Ik, meneer de Uil, was voorbarig. Deze Fabeltjeskrant wordt nog niet dichtgedaan. Want Dennis houdt zijn ogen open en laat zich ook de snavel niet snoeren.

Bedankt voor de informatie! Nu maar hopen dat dhr. Gerritsen alsnog bereid is hierover een echte dialoog met ons aan te gaan.
Sasha Roos
@Dennis

De rechtspositie van kinderen is inderdaad wat raar geregeld in Nederland. Normaliter is die rechtspositie de verantwoordelijkheid van ouders, maar juist in jeugdzorgzaken kunnen de belangen van kind en (een van de) ouders uiteen lopen. Het kind wil bijvoorbeeld niet naar huis, en de ouder wil dat juist wel. De jeugdbeschermer heeft als opdracht enkel en alleen naar de positie (lees: veiligheid) van het kind te kijken en daarnaar te handelen. Kinderen hebben echter geen formele rechtsingang, dwz ze kunnen niet zelf naar de rechter stappen. Een enkele keer krijgt een minderjarige een bijzonder curator toegewezen door de rechtbank. Deze handelt dan puur uit belang van het kind. Ook kan een minderjarige terecht bij de Kinderrechtswinkel. Zij ondersteunen kinderen in hun rechten, t.o.v. ouders, rechtbank of Bureau Jeudgzorg. Zij werken dus puur voor de minderjarige, waarbij zij ook geen informatie verstrekken aan de ouders.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Sasha Roos

Ik begrijp uw uitleg over de regels. Maar ik denk dat Dennis vooral doelt op wat er gebeurt voordat een kind zover komt (of juist niet) om een beroep te doen op wettelijke of juridische mogelijkheden.

Hebben jeugdzorgmedewerkers bijvoorbeeld een plicht om kinderen op hun rechten en mogelijkheden te wijzen? Gebeurt dit in de praktijk ook? En zo ja, op welke manier wordt dit dan aan het kind verteld, en op welk moment?

Kinderen zijn, ook als ze zogenaamd stoere bikkels zijn, heel kneedbaar. Ongetwijfeld zijn jeugdzorgmedewerkers zich daarvan bewust, of in ieder geval: daaraan gewend.

Met andere woorden: de vraag van Dennis kan ook uitgelegd worden als: "Hoe kan een kind zichzelf waar nodig beschermen tegen het psychologische overwicht van jeugdzorgmedewerkers en de enorme bureaucratie die rond de jeugdzorg is opgetuigd?"
Eric de Kluis
@ Een liefdevolle ouder

Erik Gerittsen schrijft op verzoek van de redactie van Binnenlands Bestuur columns over de jeugdzorg in Nederland. De columns geven zijn mening weer, en de lezer kan daarop reageren. Op die manier hopen wij op een levendige discussie op deze website. We hebben er geen enkel bezwaar tegen als de meningen van columnist en mensen die reageren ver uiteen lopen.

Dat betekent echter niet dat de website een vrijplaats is voor lezers om hun eigen verhaal tot in den treure te blijven herhalen of om ongefundeerde beschuldigingen te uiten aan het adres van mensen of organisaties.

Wij hebben mevrouw Zandbergen dan ook herhaaldelijk verzocht haar bijdragen kort te houden, niet steeds met hetzelfde verhaal te komen en geen ongefundeerde beschuldigingen te uiten. Dat staat de discussie eerder in de weg dan dat het deze bevordert. Mevrouw Zandbergen weigert daar gehoor aan te geven . Vandaar dat wij haar bijdragen van de site verwijderen.

Eric de Kluis
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Dit was weer een gedenkwaardige discussie in het grote Jeugdzorg-bos.

Een echte grote-mensen-discussie.

Grote mensen met grote wensen!

Ik zou zeggen: oogjes dicht en snaveltjes toe.
Dennis / Hopelijk niet te lang van stof.
@Sasha ,@Erik en @een liefdevolle ouder, bedankt voor de verduidelijking.

Het is dus nagenoeg onmogelijk voor een kind om zijn / haar “recht” onder de aandacht te brengen.

Zeker wanneer de jeugdbeschermer niet wil dat er over zijn/haar rol geklaagd wordt en wie wil dat nu wel?

@Erik, Verzoeken om hulp bij klachten en bij het vinden van een advocaat, financiële bijdragen en onkosten,- netwerkvergoedingen worden in ons geval bij het BJAA al langer dan een jaar genegeerd.

@Erik, Wel wordt er van de jeugdige verwacht naar een andere stad te reizen om bij de jeugdbeschermer op te draven. Het netwerk betaalt kleding, eten, onderdak, reiskosten naar BJAA, uitjes, vakanties, fiets, schoolspulletjes, computer, en de telefoon waarmee met de jeugdbeschermer contact kan onderhouden met de jeugdige. Het netwerk zocht en betaalt nu de eigenbijdrage voor de advocaat en zorgt ervoor dat de jeugdige ook daadwerkelijk zijn/haar stem kan laten horen bij de rechter.

@Erik, Hoeveel budget krijgt BJAA bij OTS? Dat moet financieel toch zeer winstgevend zijn.

@Erik, Uit jouw reactie maak ik op dat je van mening bent dat jeugdzorg hier weldegelijk de nodige verantwoording heeft. En dat je van mening bent dat jeugdzorg bij een dergelijke rechtsgang hoort te te ondersteunen en te financieren vanuit het budget dat BJAA voor kinderen ontvangt.

@Erik, Sorry, we lezen niet al je weblogs trouw, maar als je werkelijk kritisch bent over het systeem en je zorgen maakt over de kinderen zul je toch moeten erkennen dat kinderen die er alleen voorstaan bij een conflict met de jeugdbeschermer “nergens” effectief terecht kunnen. Verbeter de wereld begin bij ..... .

@Erik, Dan rest mij de vraag; of jij als grote baas, voor eenzame kinderen,(al ging het om 1 kind) aan deze situatie die volwassenen tot waanzin drijft iets wil en kan veranderen? Of houden we ons met een schoon geweten vast aan wat op papier staat? “bedrijfsvoering = op orde.”
.
erik gerritsen / wollige blogger
Beste Dennis, ik begrijp dat jij cliënt bij BJAA bent en klachten hebt. Ik ben gaarne bereid kennis te nemen van je klachten en persoonlijk er op toe te zien dat daar serieus naar gekeken wordt in mijn organisatie (dat doe ik trouwens standaard). Dus stuur je klachten naar me toe!
Ronald Bouwer
Vaak kom ik de jeugd tegen, die Jeugdzorgverleden heeft. Zij allemaal beweren dat Jeugdzorg hun leven kapot had gemaakt. Veel van hen zegt ook dat redelijk met hen gaat ondanks Jeugdzorg en niet dankzij Jeugdzorg. Bijna 95% verlaat Jeugdzorg totaal verwaarloosd en verslafd, zonder schooldiploma. . Er is duidelijk te zien dat Gerreitsen alleen maar over het geld voor zichzelf denk en niet over kinderen. Ik vind die man verstandig beperkt. Maatschappij weet al lang hoe waarheid met Jeugdzorg in elkaar zit.
Durfikniet tenoemen / De echte jeugdbeschermer
Beste Erik,

Je bent de tweede naast de ons bekende jeugdbeschermer die een positief beeld heeft van jouw BJAA.

Verder waarschuwd iedereen voor de wantoestanden in jeugdzorgland, met name bij BJAA.

Expliciet ben ik gewaarschuwd dat negatieve publiciteit kan leiden tot wraakacties van Erik Gerritsen himself naar de kinderen. Moeten we de brievenbus dichtplakken?

Ik hoop dat je dit tenminste kunt weerleggen.

Heb je enig idee hoeveel klachten forums er zijn omtrent jeugdzorg? Hoevaak BJAA, AMK en AKJ totaal niet reageren op klachten omtrent jeugdzorg?

Terwijl het nu nog alleen om de "ernstige" gevallen gaat. Hoeveel klachten verwacht je wanneer iedere gedachte van jouw professionals tot OTS kan leiden?

Overigens ben ik wel benieuwd welk een opleiding opleid tot profesionals met de waarheid in pacht? Professionals die van niets en niemand iets hoeven aan te nemen. Zich niet met waarheidsvinding bezig hoeven te houden om tot een (on)juist inzicht te komen?

Please grote baas, leg mij eens uit, is het allemaal onzin wat Nederland op het internet schrijft over jeugdzorg?

En zeg eens, ga jij voor het welzijn van de kinderen? Of inderdaad voor budget, papieren-prestaties en carrière?

In het belang van de kinderen wil ik je toch vragen de volgende keer een artikel te schrijven over "Luisteren naar en vertrouwen in de kinderen, ouders, ervaringsdeskundigen en het netwerk"

Misschien krijgt Nederland dan ooit het vertrouwen in jeugdzorg nog terug.
Dennis / Slachtoffer BJAA
Erik,

Opvallend is hoe de meeste jeugdbeschermers vanuit een ivoren toren tekentafel mentaliteit proberen de complexe uitvoeringswerkelijkheid te vangen in simplistische categorieën die alleen in de schijnwerkelijkheid voorkomen.

De strijd tegen de misstanden bij het BJAA hebben mij als volwassene bijna tot waanzin gedreven. Ook andere volwassenen waaronder leraren, artsen, kinderpsychologen lijkt dit overkomen. Nu hoef jij je als jeugdbeschermer daar niet druk over te maken.

Maar ... Als deze organisatie professionele volwassenen tot waanzin kan drijven. Hoe kunnen kleine kinderen die er alleen voorstaan zich verzetten tegen jouw leger van professionals?

Ik hoop dat sommige kamerleden verder kijken dan jouw simplistische voorstelling.

Heb je de ruzie met Teeven bijgelegd?
erik gerritsen / wollige blogger
Beste Dennis, je noemt jezelf slachtoffer van BJAA. Ik ben gaarne bereid persoonlijk naar je klachten te kijken en daarop te reageren. Mail me op Erik.Gerritsen@bjaa.nl.
Beste "Durf ik niet te noemen" het is echt onzin dat negatieve publiciteit tot wraakacties van mijn kant leidt. Tegen onjuiste kritiek zal ik altijd stelling nemen, maar dat heeft geen enkele invloed op mijn handelen richting cliënten. Iedereen is welkom om zijn/haar klachten bij mij in te dienen. Ik antwoord altijd en als wij een fout hebben gemaakt dan geef ik die gewoon toe en probeer er van te leren. Daarnaast is er een onafhankelijke klachtenprocedure en kun je ook altijd nog naar de Nationale Ombudsman of de rechter stappen. Waarborgen genoeg lijkt me op een eerlijke behandeling. In eerdere blogs heb ik geschreven over luisteren naar het kind en het inschakelen van en vertrouwen op de eigen kracht van sociale netwerken.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Gerritsen wil "ruimte voor en vertrouwen in professionals". Maar hoe zit het met "ruimte voor en vertrouwen in ouders"?

Vroeger werd je als ouder bekwaam geacht tenzij het tegendeel duidelijk was. We gaan nu toe naar een situatie waarin je als ouder onbekwaam wordt geacht tenzij je een aantal jeugdzorg-professionals van het tegendeel kunt overtuigen.

Voor goede, liefdevolle, maar laag-opgeleide ouders die in moeilijke omstandigheden proberen het beste ervan te maken, kan dat moeilijk worden, omdat ze het jeugdzorg-jargon niet beheersen.

Gerritsen voert een kruistocht tegen de eigen verantwoordelijkheid van gewone ouders. Hij lijkt daarin nu een slag te gaan winnen. Straks hebben we "Big Youth Care is Watching You".

Gevaarlijke man, die Gerritsen.
erik gerritsen / wollige blogger
Ik sluit me aan bij het antwoord van Sasha Roos als het gaat om de rechtspositie van kinderen en natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van jeugdzorgmedewekers om kinderen op hun rechten en mogelijkheden te wijzen zoals het ook hun verantwoordeljkheid is om zoveel mogelijk vanuit gelijkwaardigheid met en eigen kracht van kinderen te opereren.
Asscher heeft de schriftelijke aanwijzing die hij in 2008 aan BJAA heeft gegeven onlangs ingetrokken omdat hij van mening is dat wij onze bedrijfsvoering op orde hebben. We staan terecht onder verscherpt toezicht van de Inspectie omdat ons risicomanagement nog niet aan de maat is, we werken er hard aan om dat te verbeteren onder financieel onmogelijke omstandigheden.
Diegenen die mijn eerdere weblogs trouw lezen kunnen toch niet volhouden dat ik niet kritisch ben over het jeugdzorgsysteem?

Dennis
Beste Erik,

Mijn belangrijkste vraag gaat niet over mijn persoonlijke klachten.

En luid:

"Hoe kunnen kinderen die er alleen voor staan zich wapenen tegen de macht van een jeugdbeschermer?"

Ik zou graag zien dat je hier publiekelijk op in gaat. Maar ik zie dat sommige reacties van anderen hier zomaar verdwijnen. Dus denk ik niet dat je het aandurft.

Toch hoop ik dat je ons kan bewijzen dat men zich bij BJAA werkelijk inzet voor het welzijn van onze kinderen. En de geluiden al dan niet gecensureerd toch serieus neemt.

In afwachting,

Met vriendelijke groet,

Dennis
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Dennis
Ja, dat is inderdaad een belangrijke vraag. En ik vrees dat je gelijk hebt dat Gerritsen hierop geen open antwoord zal geven.

Het is mij ook niet duidelijk waarom de reacties van die journaliste (Heidi Zandbergen of zoiets, als ik me goed herinner) telkens verdwijnen. Okee, ze was wat lang van stof en viel soms in herhaling. Kan de redactie van Binnenlands Bestuur hier iets over zeggen?
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@H. Zandbergen

Als het waar is wat u hier zegt, zou dat zeer kwalijk zijn. En onbegrijpelijk van de kant van de redactie van Binnenlands Bestuur. Ik heb wel meer lange reacties op deze website gezien, die gewoon bleven staan. En terecht.

Toch ook een stukje kritiek naar u toe. Als journalist zou u, ondanks tijdgebrek, toch ook een beetje moeten denken aan de lezers. Hier en daar een witregel in uw teksten zou geen kwaad kunnen.

Dit doet niets af aan het feit dat het goed is dat er nog enkele vasthoudende onderzoeksjournalisten zijn die zich niet de mond laten snoeren.
erik gerritsen / wollige blogger
Beste Dennis, je vraag gaat er van uit dat kinderen zich moeten wapenen tegen de macht van de jeugdbeschermer terwijl het de opdracht van de jeugdbeschermer is om als belangenbehartiger voor het kind op te treden. Je daar tegen wapenen is dus in principe niet nodig, wat niet wil zeggen dat er nooit fouten worden gemaakt. Die proberen we zo veel mogelijk recht te zetten, maar mocht dat in de ogen van het kind niet voldoende gebeuren dan zijn er vele mogelijkheden om daar tegen in het geweer te komen zoals klachtenregelingen, ombudsman of de rechter.
Eerder bij een andere column is al aangegeven waarom we niet blijven reageren op de reacties van mevrouw van Zandbergen. Simpel gezegd zijn wij het gewoon niet maar haar versie van de werkelijkheid eens. Zij heeft overigens haar beschuldigingen naar BJAA ook onder de aandacht van de inspectie en mijn politieke baas Lodewijk Asscher gebracht en die hebben daar weer vragen over aan mij gesteld. Naar aanleiding daarvan zagen beide partijen geen aanleiding tot nadere actie. Desallniettemin heb ik zowel Asscher als de Inspectie voorgesteld om zelf dieper in de beschuldigingen te duiken zodat we voor eens en voor altijd onafhankelijk kunnen vaststellen of de beschuldigingen van mevr van Zandbergen terecht zijn of niet. Ik zie de resultaten daar van met vertrouwen tegemoet.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Erik Gerritsen
Uw woorden klinken goed. Maar waar het wringt, getuige de bijdragen van allerlei ouders die met jeugdzorg te maken hebben gehad, is dat de woorden (bv. de officiële doelen van het jeugdzorg-beleid) in hun ogen vaak niet overeenkomen met de daden die in naam van dat beleid plaatsvinden (het handelen van jeugdzorg-professionals).

U schrijft dat BJAA inmiddels de "bedrijfsvoering op orde heeft". Maar wat betekent dat? Dat BJAA vorig jaar op papier alle voorschriften en codes netjes heeft gevolgd? U bent zich er ongetwijfeld van bewust dat papier geduldig is.

Met een abstracte reactie dat "de bedrijfsvoering op orde is" gaat u nog niet een echte dialoog aan met mensen als Dennis of M. Ziegler.

Misschien zegt u nu: dat is concrete casuïstiek, die bespreek ik niet op een webforum, dan moet Dennis mij via een andere weg benaderen. Maar op dit forum zijn ook geluiden (geweest) van mensen die u op een andere manier benaderd hebben, maar het gevoel hebben door u niet serieus te worden genomen. Dat schijnt vaker te gebeuren met mensen die managers proberen te benaderen, niet alleen in de jeugdzorg. Een soort dikke glazen wand tussen beslissers en diegenen die geraakt worden door de beslissingen.

U heeft zich kritisch getoond over bepaalde aspecten van het jeugdzorgsysteem, maar dat zijn, in ieder geval voor een deel, andere aspecten dan die, waarover "jeugdzorgslachtoffers" kritisch zijn. Over die laatste aspecten zou u bereid moeten zijn in dialoog te treden. Bijvoorbeeld aan de hand van fictieve of anonieme voorbeelden. Dan kan het ook hier op het forum - hoe eng u dat misschien ook vindt.

Laatst was er een column van Raf Jansen over de woonomstandigheden van Poolse arbeidskrachten in Nederland. Zo concreet zou de dialoog moeten zijn, om meer betekenis te krijgen dan een schotenwisseling ver voor de boeg, ergens midden op zee.
dwene aniela / huisvrouw
geachte erik
ik vind het niet goed dat jeugtzorg
zo ontrecht is en dan ok nog zo vals zijn
mij kinderen zijn ontrecht uit geplast
en zit nog steeds met de problemen
dat ik ze niet terug krijg terwijl ik
al alles haad gedaan wat hun wouden
weet niet meer wat ik moet doen
zou het fijn vinden als u een oplosing haad
rwindt / machteloze burger
Alleen meer macht als er naast de client een onafhankelijke zorgcoordinator staat (naast huisarts) die de kwaliteit van de dagelijkse praktijk controleert en kan ingrijpen als dat niet voldoende is.

De discrepantie tussen werkvloer en beleidstop (met allerlei netwerken en onderlinge belangen op dat niveau) is te groot nu.

De professional op werkvloer heeft nu al weinig invloed op beleid. Een onwelkome mening wordt in vele organisaties niet gewaardeerd.

Daarnaast heeft men nu al geen opvangplekken genoeg en schakelen andere nodige organisaties vaak niet snel genoeg. Die funktioneren ook als een eilandje.

Het kan goed gaan, maar het is bepaald geen waarborg wanneer hulporganisaties als koninkrijkjes funktioneren. Dat laat de praktijk nu al te vaak zien.

Ik snap het niet. Men wil de financiele markten beter monitoren. Gaat het om mensen in kwetsbare omstandigheden wil men alle macht en invloed op een plek leggen, zonder monitoring en macht om in te grijpen van iets of iemand die ook naast de clienten staat.
Ronald Bouwer
Halo, meneer Gerritsen,

"Beste Dennis" bedoelde machtmisbruik van U, Uw collega's en gezinsvoogden. In de Wet op Jeugdzorg en Uitvoeringsbesluit Wet op deJeugdzorg is er sprake over gezinsvoogd die tak heeft om de ouders te helpen. De term "jeugdbeschermer" is door jullie, bestuurstop, bedacht om jullie machtsmisbruik te versterken en boven wet veillig stellen. Via corrupte Klachtencommissies, Insoectie Jeugdzorg en blindelinge kinderrechters. Jullie beschermen de kinderen niet, jullie nisbruiken de kinderen en hun ouders om eigen zaken vullen.

Veel gezinsvoogden verlaat Jeugdzorg vanwege gewetensbezwaren. Als klokenluiders zouden zij eigen leven kapot krijgen van wraakzuchtige "rotte appels" jn Jeugdzorg. Toevalig had mijn kind "geluk" om paar "jeugdbeschermers" van Uw instelling leren kennen. Zij hebben ander beeld over U, helaas, niet zo positief.
Hou komt U, meneer Gerritsen, er bij, dat Jeugdzorg goed functioneert? Dat bewijst hoe bekrompen bent U. Ik vraag me af of U besef hebt van het feit, hoe u zich volstreekt bezlachelijk maakt met uwe columns. Denkt U nou echt dat iedereen zo dom is?

Wat betreft die journaliste, zou U mooi sieren als zij antwoorden krijgt. Over vertrouwen in proffesionals en goede manieren gesproken.
Advertentie