Advertentie
sociaal / Nieuws

Ouderen in Rotterdam kunnen minder vaak in de spits reizen

Zo hoopt de gemeente de grote chaos in het leerlingenvervoer te verminderen.

06 september 2022
afbeelding van busjes van vervoersbedrijf Trevvel

Ouderen in Rotterdam kunnen tijdens de spits voorlopig veel minder gebruik maken van de gemeentelijke vervoersdienst. Leerlingen gaan vanaf nu voor. Hiermee probeert wethouder Maarten Struijvenberg de huidige chaos in het leerlingenvervoer te bedwingen.

Adviseur Contractmanagement/Assistent Contractmanager Meanderende Maas

JS Consultancy
Adviseur Contractmanagement/Assistent Contractmanager Meanderende Maas

Financieel Consultant

JS Consultancy
Financieel Consultant

Begrafenis

Alleen voor urgente afspraken kunnen ouderen in Rotterdam tijdens de spits nog gegarandeerd gebruik maken van de gemeentelijke vervoersdienst. 'Bijvoorbeeld als zij naar de dokter moeten, of naar een begrafenis', zegt woordvoerder Theo Breimer van wethouder Maarten Struijvenberg (Zorg, Ouderen en Jeugdzorg, Leefbaar Rotterdam). 'Voor de sociale afspraken vragen wij of ze die alsjeblieft buiten de schoolspitstijden willen maken.' 

Brief gemeenteraad

De maatregel - die per direct ingaat en voor onbepaalde tijd - wordt volgens de woordvoerder later vandaag of morgen bekend gemaakt via een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad. Eind augustus besloot Struijvenberg ook al om voorlopig meer leerlingen in één busje te vervoeren, ook kwetsbare leerlingen bij wie dit mogelijk tot problemen leidt.

Geen garantie

De problemen met het leerlingenvervoer in Rotterdam zijn al jaren aanwezig, maar lijken nu groter dan ooit. Voor 10 procent van de leerlingen kan op dit moment geen garantie worden gegeven voor vervoer. Daarnaast is er op dit moment grote onduidelijkheid een groep van ruim 70 leerlingen die op een later moment werden aangemeld voor de dienst.

Veel klachten

Volgens wethouder Struijvenberg  is er meer aan de hand dan de gebruikelijke opstartproblemen aan het begin van een nieuw schooljaar die op dit moment op meer plekken spelen. Alleen al tussen 19 augustus en 1 september bedroeg het aantal klachten dat binnenkwam bij het Team Leerlingenvervoer volgens hem 140. ‘En dan heb ik ook nog persoonlijk een stapeltje klachten ontvangen’, zo zei Struijvenberg tijdens een ‘actualiteitendebat’ van de gemeenteraad op 1 september.

Dagbesteding

Het zogeheten doelgroepenvervoer in Rotterdam is sinds 2018 in handen van één organisatie, vervoersbedrijf Trevvel. Al sinds het begin regent het klachten over dit bedrijf dat het vervoer regelt van onder meer leerlingen van het (voortgezet) speciaal onderwijs, ouderen en cliënten van de dagbesteding.

Onderaannemers

In 2020 publiceerde de gemeentelijke Ombudsman een kritisch rapport over Trevvel. Opvallend is dat de klachten van destijds vrijwel overeenkomen met die van nu. In een recente brief aan de Rotterdamse gemeenteraad noemen de gemeentelijke Ombudsman en de Kinderombudsman onder meer: de taxi komt veel te vroeg, veel te laat of helemaal niet, er wordt gebruik gemaakt van onderaannemers : niemand weet welke chauffeur een inwoner heeft meegenomen en het is niet duidelijk om dit te achterhalen, inwoners worden niet geïnformeerd en het is onmogelijk om iemand van Trevvel te bereiken.

Beperking

Gevraagd waar zij in het dagelijks leven tegen aan lopen, noemen Rotterdamse kinderen met een beperking het vaakst ‘problemen met leerlingenvervoer’, zo blijkt uit een nog ongepubliceerd onderzoek van de gemeentelijke Kinderombudsman.

Dik klachtendossier

De gemeenteraad wil daadkracht zien van de wethouder en vraagt zich af wanneer de maat eindelijk vol is. ‘In het verleden hebben wij meerdere debatten over Trevvel gevoerd’, zei bijvoorbeeld raadslid Caroline Aafjes (Leefbaar Rotterdam) tijdens het actualiteitendebat . ‘Er moet een dik opgebouwd klachtendossier zijn van de vorige wethouders. Intussen loopt het contract met Trevvel gewoon door.’

Bedrijfsgevoelige informatie

Gezien dit goed gevulde klachtendossier zou het volgens de Raad geen probleem moeten zijn om het contract met Trevvel te ontbinden of om sancties op te leggen. Pas nadat meerdere raadsleden de wethouder bleven vragen welke instrumenten de gemeente hiervoor ter beschikking staan, liet  Struijvenberg weten dat dit ‘bedrijfsgevoelige’ informatie betreft die hij niet in de openbaarheid kan delen. Hij zegde toe de Raad hierover binnenkort onder geheimhouding te informeren. Ook zal de raad vanaf nu elk kwartaal een monitor ontvangen over de gang van zaken bij Trevvel.

'Stevig optreden'

Volgens Struijvenberg is het klachtendossier de afgelopen jaren door zijn voorgangers 'matig opgebouwd'. Ook zou Trevvel volgens hem onlangs ‘geschrokken en verbaasd’ hebben gereageerd op zijn optreden. ‘Die stevigheid zijn ze van de gemeente niet gewend', zo zei hij tijdens het actualiteitendebat.

Sven de Langen (CDA) was de betrokken wethouder van oktober 2017 tot oktober 2021. Hij wil niet op de uitlatingen van de huidige wethouder reageren.

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Toine Goossens
In India bestaat een grote miljoenenstad waar werknemers een lunch op hub werk krijgen bezorgd. Daar werkt dat fantastisch.

Zou er nou niemand bij een gemeente op het lumineuze idee komen om niet meer van deur tot deur te vervoeren maar met in- en uitstap hubs te werken?

Het experimenteer en innovatievermogen bij gemeentes is bedroevend laag. Werken daar de verkeerde leidinggevenden of is de politieke cultuur de dwarsligger?
Advertentie