Advertentie
sociaal / Column

IJscokarretjes

Er staan twee ijscokarretjes in het park. De ene is er nog maar kort en verkoopt Multi-ijs, de ander staat er al langer en verkoopt Mono-ijs. Multi verkoopt diverse soorten ijs en het assortissement gaat van softijsjes tot zwaar chocolade ijs. De klanten kiezen naar hun eigen smaak en maat. Mono’s ijs is even goed, maar verkoopt één smaak. Als een klant een andere smaak wil, verwijst hij naar een Monokarretje een stuk verderop dat een andere smaak verkoopt.

26 augustus 2014

Net als Mono, heeft Multi in veel parken zijn karretjes staan en oogst best succes. De IJsinspectie komt daarom maar eens langs. Multi is immers nieuw. Conclusie: Multi scoort ‘matig’. Ze houden hun daglogboeken niet of te traag bij en ze sturen hun ijscokarretjes niet genoeg aan. Multikarretjes kunnen zo te veel hun eigen weg gaan. Dat moet toch fout lopen?
 

Wat blijkt: de Multi’s schrijven hun logboek niet meteen maar op momenten dat het minder druk is, bv. als het regent. En de karretjes aansturen? Liever niet, want die weten zelf de beste standplekjes en zijn zo heel flexibel. Bij Mono gaat dat anders: ze moeten elke dag een half uur eerder ophouden om hun logboek bij te houden, ook al schijnt de zon en staat er een rij klanten. En de Mono’s krijgen van hun baas te horen waar ze moeten gaan staan. Die roostert zich een slag in de rondte. De IJsinspectie keek niet naar de kwaliteit van het Multi-ijs noch of de mensen het ijs lekker vonden. Dat stond niet op de ‘kwaliteitstoetslijstje’.
 

Zo verging het deze zomer de Opvoedpoli. De zorginspecties gingen inspecteren en vonden dat er wel goed werk werd gedaan maar de hulpverleners moesten sneller en beter administreren. Enne … de gezinscoaches moesten steviger worden ‘aangestuurd’. Mmmmm…. Dat hulpverleners hun cliënten voorrang geven op administratie is toch een kwaliteit zou je zeggen. Administratie moet, maar kan soms best wel wachten.


Enne … Professionals werken graag in ‘zelfsturende’ teams om zo ruimte hebben hun vak uit te oefenen. Liever geen managers die in hun nek hijgen om ze ‘aan te sturen’ en ze te harnassen in protocollen en spreekuurloketten.  Njet, zegt de Inspectie en zet negatieve vinkjes op het inspectielijstje.
 

Het stond zelfs allemaal in de Telegraaf, maar dan met negatieve chocoladeletters in de kop, zoals dat gaat. Dat werd overgenomen door de digi-wereld en voor je het weet denkt iedereen dat je stom bezig bent met je Multi-ijsjes. Gelukkig weten de klanten beter.

Mechtild Rietveld
Meer columns van Mechtild Rietveld leest u hier

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie