Advertentie
sociaal / Nieuws

Huisverbod bijna dagtaak voor politie

De politie is veel tijd kwijt aan huisverboden. Een hulpofficier van justitie (HOvJ), de agent die beoordeelt of een situatie ‘huisverbodwaardig’ is, heeft gemiddeld zo’n 6,5 uur werk per zaak. Dat is de uitkomst van een onderzoek in opdracht van de Raad van Korpschefs.

05 juli 2010

Het onderzoek is verricht door het Landelijk programmabureau Huiselijk geweld en de Politietaak, nadat verschillende korpsen zich al hadden uitgelaten over het vele werk dat gepaard gaat met het opleggen van een huisverbod aan een pleger van huiselijk geweld. Het onderzoeksrapport wordt niet openbaar gemaakt, maar Mariëtte Christophe van het programmabureau wil er wel wat over zeggen.

 

Volgens haar is de inschatting van de inzet zelfs minimaal. ‘We hebben alleen gekeken hoeveel tijd de hulpofficieren kwijt zijn aan het invullen van het risico-inventarisatieformulier en het informeren van de burgemeester. Wat we niet gemeten hebben is bijvoorbeeld hoeveel tijd een wijkagent investeert in nagesprekken met de betrokkenen.’

 

Er zitten heel veel stappen tussen het inroepen van een hulpfficier van justitie bij een huiselijk geweldssituatie en het daadwerkelijk opleggen van een huisverbod door de burgemeester. Christophe: ‘Er zijn meerdere partijen bij betrokken en dat vereist overleg en afstemming. Een voorbeeld. Sommige burgemeesters delegeren het opleggen van een huisverbod aan de hulpofficieren, maar de meesten willen zelf gebeld worden. Dat lukt niet altijd meteen en dan moet iemand daar achteraan. Dat soort zaken, daar gaat tijd in zitten.’

 

Omdat het zo’n tijdrovend instrument is, komt het voor dat korpsen soms zeggen ‘nu even niet’ als een huisverbod in een zaak aan de orde kan zijn, beaamt Christophe. En de inzet gaat ten koste van andere taken.

 

‘Een HOvJ die door een huisverbod de ene dag een paar uur overwerkt, is later in de week minder inzetbaar en moet zijn of haar planning omgooien. En als je als inspecteur drie zaken onder je hoede hebt en er komt een huisverbod bij, dan laat je eerder los. Je moet je aandacht nu eenmaal verdelen.’

 

Inventarisatie

 

Het proces moet sneller en minder gelaagd, bepleit Christophe. De aanpak in Rotterdam is daarbij een voorbeeld. Daar is het maken van een risico-inventarisatie verdeeld tussen de noodhulpagenten en de hulpverlening ter plekke. Die laatste maakt een inschatting van de gezinsachtergronden. De informatie van de agenten en de hulpverleners gaan naar de HOvJ, die zo niet meer ter plaatse hoeft te zijn en de informatie vrijwel kant en klaar krijgt.

 

Die werkwijze is echter niet zonder meer landelijk in te voeren, want het is niet overal zo dat hulpverleners direct ter plaatse gaan bij het opleggen van een huisverbod. In veel regio’s worden ze pas later erbij geroepen.

 

De uitkomsten van het onderzoek worden meegenomen in de evaluatie van de Wet op het Tijdelijk Huisverbod. Ondanks de tijdsdruk vindt de politie het huisverbod een ‘fantastisch instrument, dat zeker moet blijven’, aldus Christophe. In 2009, toen het werd ingevoerd, werden 2.107 huisverboden in het hele land opgelegd.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico van Oosten / Senior Adviseur Huiselijk geweld
Het is misschien even schrikken van zo'n kop. Maar of het nu echt zoveel is? Dat kunnen we pas vaststellen als we de tijdsinvestering vergelijken met andere zaken m.b.t. geweldspleging. Bovendien gaat het bij een huisverbod om een diepte-investering, omdat na het uitvaardigen van een huisverbod hulp op gang gebracht hoort te worden, die herhaling kan voorkomen. Als we zien hoeveel kosten onze samenleving kwijt is als huiselijk geweld niet wordt gestopt, zou het dus nog wel eens mee kunnen vallen.
Nogmaals: het is belangrijk om e.e.a. tegen elkaar af te wegen.
peter kuijpers / Overheid
Politie is ook veel tijd kwijt aan het gebruiksonvriendelijk systeem. Zaken die zij opdoen moeten worden vastgelegd het systeem. De BVH is traag en je moet belachelijk veel handelingen verrichten voor een simpel verbaal. Raadplegen in dit systeem is een ramp! De zoekfunctie is veel te omslagtig! Zich op zaken? Forget it! Politiemensen op de werkvloer ergeren zich in toenemende mate aan dit gebruiksonvriendelijk traag en storingsgevoelig systeem. Er wordt niet naar de mensen op de werkvloer geluisterd dat is een bron van ergernis. Het BVH-systeem moet drastisch worden aangepast politiemensen zitten nu veel te lang binnen.
Advertentie